auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Fiesta: Variabel toerental bij constante snelheid, bij wisselende temper

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 CVH EFI 8v

Ik heb een probleem met mijn motor als de buitentemperatuur stijgt (zo lijkt het)

In december (koude maand) rij ik op de autosnelweg ongeveer 3000 tpm =>110 km/u of 4000 tpm=>140 km/u. Nu wordt het weer wat warmer en afgelopen vrijdag rij ik op de snelweg (35 km lang) 4000 tpm => maar 110 km/u, 4500 tpm => 120 km/u. S'morgens met koude motor geen probleem. Zou dit met de mapsensor te maken kunnen hebben? en hoe kan ik dit controleren? (multimeter?) en kan dit ook aan de lambdasensor liggen? En een EFI-systeem heeft geen elektrische choke, toch?

Ik heb recentelijk de thermostaat, temp sensor, luchtfilter, benzinefilter, oliedop (carterdruk), radiateurdop, radiator, bougies, olie + filter en hydraulische klepstoters vervangen. De ontluchting van de tank werkt volgens mij ook goed (ik hoor t 'sissen'). Het carterontluchtings sponsje in de luchtfilterbak is wel doorweekt, terwijl ik het potje van de carterventilatie recent heb schoongemaakt. Bij de Ford dealer zeiden ze dat ze die nog nooit vervangen hadden. Tevens kan ik geen lekkage vinden in het lucht-inlaatsysteem (origineel).

Verder valt me op dat de temperatuur volgens de meter altijd erg laag blijft (halverwege de 'M' van 'NORM') en dat de bougies (een tijdje terug) best witjes zijn. Dit zou duiden op een lage temperatuur? De kachelradiator wordt wel gewoon goed warm (=koelvloeistof)

Wie kan mij helpen? Alvast hartelijk dank.

oliepeil motor en versnellingsbak ok. (Duckhams 10W40)

Ik ben in het bezit van Haynes Catalogus Fiesta Mk3 en Autodata cd

Geplaatst door

BastiaanXR2i (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als de toerenteller een hogere waarde aan gaat geven bij dezelfde snelheid als eerder , kan ik 3 mogelijkheden bedenken.
D e toerenteller of de snelheidsmeter wijkt af , of de koppeling slipt.
Dit laatste lijkt mij het waarschijnlijkste.
Witte bougies wijzen juist op een hoge temperatuur ( of bougies met een verkeerde warmtegraad )
De werkelijke motortemp. is alleen exact te meten d.m.v. uitlezen.

E.T.Wiersum 0

16 jaar

Bedankt voor je antwoord Tjaart,

kan ik hier uit opmaken dat de wrijving tussen de koppelingsplaten sterk afneemt naarmate dat de (buiten)temperatuur stijgt?

misschien is de titel voor het onderwerp niet goed gekozen, ik bedoel dat het toerental varieert over een periode van enkele weken,
niet tijdens een rit.

mvg Bastiaan

BastiaanXR2i 0

16 jaar

Als inderdaad de koppeling slipt , zal dit snel erger worden.
De faktor tijd speelt hier een rol , niet de omgevingstemperatuur.
Het lijkt mij zeer aan te raden om een en ander snel te laten beoordelen door een deskundige .

E.T.Wiersum 0

16 jaar

is je toerenteller nog wel goed,wordt hij niet beinvloed door de omgevingstemperatuur.

Ik heb ondertussen 4 nieuwe bougies erin gezet (warmtegraad gecontroleerd) en ik heb het inlaatlucht traject volledig nagelopen op eventuele lekkage. Probleem niet verholpen, keert terug wanneer buitentemperatuur oploopt.

Ik wil nog de MAP-sensor doormeten, en de inlaatluchttemperatuursensor controleren. Deze zou zich aan de onderzijde van het inlaatspruitstuk moeten bevinden, maar ik heb m nog niet gevonden. Het doormeten zou gaan om de weerstand icm met de temperatuur, en met het voltage van de MAP-sensor.

Tevens ga ik de fiesta uitlezen met een LEDtester. heeft iemand hier ervaring mee? ik heb gelezen dat de LED zou gaan knipperen (uit = 1) en zo een code doorgeeft. daarmee wil ik langs de dealer gaan. of heeft misschien een van lezers weet van de FORDcodes?

Alvast bedankt voor jullie reactie's

mvg Bastiaan

BastiaanXR2i 0

16 jaar

Ondertussen heb ik de MAPsensor en de inlaatlucht-temperatuursensor beide vervangen,

weinig merkbaar resultaat geboekt

BastiaanXR2i 0

16 jaar

Hallo Bastiaan;
ik heb een fiesta 1.3iflash uit 1994, de toeren tal was altijd hoog, slangen van de luchtfilter shoongemaakt en filter ook. nu draaiet hij goed. de koppling is bijna op maar dat heeft geen infloed op de toerental, altans stationair. dus lijkt mij sterk dat het aan je koppeling ligt. als je een elektronishe ontsteking hebt, moet je de computer reseten en daarna herprogrameren.

haval 0

16 jaar

Haval,

Bedankt voor je antwoord, ik ga het proberen, al heb ik alle slangen incl olieafscheider (zwarte ronde potje tussen carterontluchting en luchtfilter) enkele maanden geleden grondig schoongemaakt.

Bedankt voor de tip,
mvg Bastiaan

BastiaanXR2i 0

16 jaar

Ondertussen heb ik een andere kilometer gemonteerd, echter deze had een toerenteller voor een 16klepper (andere ontsteking) Ik heb er even mee gereden, maar volgens mij geeft deze exact de helft van het toerental weer. Voor de rest ziet de klok er hetzelfde uit als diegene die ik erin heb zitten, incl aansluitstekker zelfde.
Nu is mijn vraag, is het mogelijk om een weerstand te solderen op de achterzijde van de toerenteller elektronica, zodat deze de juiste waarde aangeeft. Dat is ook het enige verschil dat ik kan vinden met mijn bestaande klokkenset; hier zit achter een extra weerstand op gemonteerd.

Iemand ervaring hiermee?

Alvast bedankt

BastiaanXR2i 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.