Hoi,
Onze Ford Focus heeft last van een consequent iets verhoogde stationair toerental (1000-1100toeren) en daarnaast geeft hij geregeld zelf wat gas. Als je de koppeling tijdens het rijden in drukt schiet hij meestal even iets omhoog en dan omlaag naar 1500-2000toeren. Soms schiet hij dan omhoog naar 2000 toeren en af en toe schiet hij zelfs naar de 3000 toeren dit gebeurt meestal als je bijna stilstaat met de auto. Vaak zakt hij na een tijdje terug na 1100toeren soms blijft hij steken op 1500toeren. Het gebruik van de airco heeft geen invloed op het gebruik, die staat momenteel nog uit.
Het is bij ons zeer plotseling ontstaan, we hadden nergens last van tot ik met de auto bezig was i.v.m. een lekke middendemper. Had wat zitten duwen en trekken om deze er onderuit te krijgen zodat ik hem kon lassen(accu losgekoppeld). Een dag later ontstond het probleem. Bij nader onderzoek bleek niet alleen de middendemper lek maar ook de pijp vlak na het flexibel en daar was een bult bondo losgebroken. Gezien deze 2 elkaar zo kort opvolgden dacht ik een directe link te zien. Helaas is na vervanging van de uitlaat er wel verbetering op getreden maar is het niet weg.
Na wat onderzoek bleek dat het gasklephuis en de nullastregelaar ook de oorzaak konden zijn. Deze heb ik beide gedemonteerd en gereinigd. Dit gaf in gas respons wel een verbetering maar niet in de problemen. Nullastregelaar is dus nog niet vervangen, staat op de vervolg lijst.
Omdat we de auto net hebben(3mnd) en de geschiedenis niet goed gedocumenteerd is heb ik preventief het lucht en brandstoffilter vervangen. Tevens brandstoftoevoeging toegevoegd voor het reinigen van het injectie systeem. Bougies liggen klaar om te vervangen, had geen 16mm bougiedop.
De slangen in T splitsing onder het inlaatspruitstuk zien er nog goed uit, alle andere zichtbare slangen ook nagelopen en geen sporen van haarscheuren o.i.d. gevonden. Bij het vervangen van het uitlaatspruitstuk zag ik wat aanslag in de stekker van de lambdasonde dus ook dat weggehaald en contactspray er op.
Nu heb ik ook gelezen dat het de stuurbekrachtingssensor kan zijn, is deze op een manier uit te lezen of door te meten? Zelf kan ik de auto niet uitlezen hiervoor moet ik naar de garage, wat ik wel gelezen heb is dat bij deze klachten er vaak geen foutmeldingen in de computer staan.
Misschien is het toeval maar tegelijkertijd is ook de temperatuur meter er mee gestopt deze blijft onderin staan.
Nu de accupolen los zijn geweest is de auto weer aan het inleren, wat voor "gedrag" moet ik me hierbij voorstellen? Kan het zijn dat daardoor de klachten ook ontstaan?
Iemand nog andere suggesties of slangen die moeilijker te vinden zijn?
mvg Alexander
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Temperatuursensor heeft wel degelijk invloed, sensor zit boven in de cilinderkop tussen de bougiekabels. Controleer of er geen water in het gat staat en of stekkerverbinding niet sterk geoxideerd is...
Postie gaat door voor de magnetron!
Ik heb zojuist de kap eraf gehad voor de bougies en het stekkertje van de temperatuursensor. Er stond in de kant van de temperatuursensor en cil 3-4 een beetje (koel)water (+/-5mm) en bij het verwijderen van het stekkertje trok ik complete bovenkant van de temperatuursensor er af. Het rubber was volledig vergaan. Voor nu de kop droog en schoon gemaakt, bougies alvast vervangen. Een nieuwe sensor is besteld en komt morgen binnen. Nu in de gaten houden waar dat koelwater dan vandaan is gekomen.
Morgen weer een update als de sensor is vervangen.
11 jaar
De defecte sensor is vervangen en het probleem is verdwenen!
Probleem opgelost!
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar