auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Fiesta XR2i: vonkt niet met warm weer







Ik zit al lang met een vaag probleem, nl. startproblemen met warm weer. Dit is echter niet altijd het geval, maar met warm weer start hij soms moeilijk, soms helemaal niet. Indien er dezelfde dag met de auto is gereden treedt het probleem niet op, dus ook niet met een warme motor. Het kan toeval zijn, maar tot nu toe lijkt het erop dat het weersafhankelijk is!





Indien hij helemaal niet wil starten vonkt de auto ook niet. Er is geen probleem met het brandstofcircuit.


Het probleem gaat vanzelf weer over, binnen een dag of 2 dagen vonkt hij weer, altijd 's avonds tot nu toe! Dus weer als het afgekoeld is.

We zijn pulsen gaan meten tussen de kabel (die in de bobine gaat) en de massa. Op beide snoertjes waren pulsjes te vinden.


Of de pulsen goed waren, geen idee, ze waren in ieder geval aanwezig.


Het lijkt me dat de toerental sensor dan OK is.


Op de sloop een andere bobine gekocht. Ook dit hielp niet.


Meteen de bobine geruild voor een andere, ook deze niet. 's avonds deed hij het weer.





Wat kan het nu in godsnaam nog zijn?


Er komen wel pulsjes, maar geen vonk, op geen van de bougies.


Zou de computer (EEC-IV computer) gaar kunnen zijn, waardoor er "te zwakke" pulsjes komen ofzo? Of de ontstekingsmodule (E-DIS-4 computer)?

Geplaatst door

Pino9120 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

kijk eens ff naar je bdp-gever.je kan hem vinden,aan de voorkant van het motorblok,net boven je carter.zit een stekker aan.



demonteer hem ff en haal ongeveer 1mm van het contactvlak af,waarmee ie contact maakt met het motorblok.dus niet van het ronde gedeelte,maar waar het boutje zit.dus de bdp gever komt iets dichter bij het vliegwiel te zitten.



100% zeker dat het dan over is!



Niels8175 0
badge

21 jaar




Vriendelijk bedankt,
maar als dat het probleem is, dan kan het toch niet zijn dat er pulsjes komen op de bobine op het moment van de storing?

Pino9120 0

21 jaar

Ik heb ooit een probleem gehad met zo'n auto, toen was de electronische ontsteking niet goed meer. Hij deed het af en toe wel en af en toe niet. Deze ontsekingsmodules zijn wel erg prijzig kan ik me herinneren.

RoelV 0
badge

21 jaar

Bedankt voor de hulp.

Ik ga vanmiddag naar de sloop een ontstekingsmodule regelen (hoop ik) en ook de sensor afvijlen.

En dan maar wachten op warm weer.

Ik ben al lang blij dat ik nu geen computer hoef te kopen of denken jullie dat het daar zelfs aan kan liggen?



Ik bedoel dus, kan een computer kuren geven bij warm weer of doet een computer het gewoon "wel of niet"?

Pino9120 0

21 jaar

Gelieve de spanning op uw toerentalsensor te controleren.Je moet minimum 1.2v hebben bij startsnelheid.Is die te laag kun je de sensorbevestigingsoor een beetje afvijlen tot je zeker boven de

1.2v zit.gelieve die spanning te meten aan de stekker die op de computer zit.Wrik ook eens aan de kabelbundel die naar de ontstekingsmodule loopt. Meet ook eens de spanning op de middenste stekker van de bobijn.Dit is de voeding van de bobijn en moet je daar de batterij spanning meten.

Etienne2957 0

21 jaar

Bedankt voor deze info. Ik heb inmiddels de ontstekingsmodule vervangen, was wel een E-DIS-4, maar met een ander nummer erop.

Op de sloop gaven ze deze om te proberen. Tot nu toe lijkt het erop dat de auto nu al sneller start (bij dit regenachtige weer).

Ik ga eerst die sensor meten zogauw ik de scope weer bij de hand heb, voordat ik ga vijlen. (De sloop had namelijk geen sensoren).



Als dat gebeurt is hoop ik van het probleem af te zijn. De computer nu meteen ook maar vervangen is me te duur, vandaar dat ik deze discussie ook begonnen was.



Mooi dat ik nu weet hoe ik de sensor kan controlleren. De dealer deed namelijk een beetje moeilijk toen ik vroeg of ze de computer uit wilden lezen. Ze zeiden dat die computer van mij geen info opsloeg terwijl dat wel zo is :)

Pino9120 0

21 jaar

Je moet daarvoor geen scoop gebruiken,enkel een multimeter op de stand AC.(wisselspanning),Hier meet je de effectieve spanning. Gelieve de stekkercontacten eens na te kijken op eventuele slecht contact. Wanneer vergulde contacten(goudkleurig)mag je daar met geen contactspray of eender wat aankomen.(instructies van ford)Dit is een zeer gevoelig onderdeel die perfect in orde moet zijn,anders geen ontsteking.normaal hou je de module als laatste verdachte.succes.

Etienne2957 0

21 jaar

Ik heb de meting gedaan.

0,9 V tussen de 2 draden van de sensor.

Dat wordt dus vijlen:)

Niels had het ook meteen goed dus. Het probleem was dat ik geen goed gereedschap had om de sensor eruit te halen. Ik zal binnenkort maar eens een klein rateltje halen.

Pino9120 0

21 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.