auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Fiesta: wazige start-/accuproblemen?

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 automaat

goedemorgen,

Sinds enkele weken hebben wij met deze auto problemen, dan wel, dan niet.
Wat opvalt is dat het met de koude is begonnen wat gelijk de accu verdacht maakt.
Echter, de accu zit er pas 8 maanden in wat nartuurlijk geen garantie is dat hij nog goed is.
Het vreemde is dat deze problemen niet altijd voorkomen.
Dan start hij 2 dagen probleemloos, ook na korte stukken rijden. Dan start hij niet na bijv. een lang stuk gereden te hebben.
De ene keer gebeurd er niets en de andere keer schakelt het relais wel.
De spanning geeft 9.9V aan als hij niet start.
De laadspanning vd dynamo is 14V en ik heb meerdere dagen gemeten.
na een ritje geeft de accu ook wel 12.5V aan.
De indicator op de accu geeft 'charge' aan.
Wat wel opvalt is dat het airbaglampje soms oplicht.

Zodra ik een powerpack of startkabels gebruik is het starten en lopen zonder problemen.
Zelf denk ik dat de accu defect is, maar het bedrijf waar de accu gekocht is wil de auto eerst nalopen op andere problemen voor ik een nieuwe accu krijg in de garantie.

nu heb ik hier een paar vragen over.

- kan een dynamo dan wel, dan niet werken? volgens mij is een diodebrug goed of niet en als de stator of rotor defect is geeft ie te weinig spanning af of niets.

- welke spanning heeft het voorschakelrelais nodig om te schakelen en wat zijn de symptomen als deze blijft plakken?

- wat zou evt. nog meer een veroorzaker kunnen zijn?

mvrgr

Alex

Geplaatst door

alexhozee (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

10 Volt is een ver ontladen accu. Dan slaat de motor ook niet meer aan.
Airbag lampje kan aangaan omdat de spanning onderweg te ver zakt. Uit laten lezen om zekerheid te krijgen.
Zitten alle accu-polen vast en zijn ze schoon? Massastrips zitten ook goed vast en maken goed contact?

Voor elke start accu voltage eens meten? Kan ergens een lek-stroom zijn.

oldford 0
badge

13 jaar

Bedanktvoor je reactie.

De accupolen zitten vast. Het zijn geen traditionele polen maar de aansluitingen zijn bevestigd met boutjes.
Ze zijn pas geleden schoongemaakt en ik heb ze gecheckt dus daar kan het niet aan liggen.

Ik twijfel zelf ook aan de massastrips omdat de toerenteller dan wel, dan niet werkt.
Ook ging de toerentalmeter hetzelfde ritme als de richtingaanwijzer.
Weet je zo waar de massapunten zitten bij deze auto?

Een lekstroom vermoedt ik zelf niet, hij heeft het nooit gedaan namelijk en het is nu toevallig dat het met de koude gebeurd.
Er is verder niets met de auto gebeurd en soms doet hij het na het stoppen en direct starten niet meer en de andere keer staat hij uren stil en start.

Alex

alexhozee 0

13 jaar

Volgens de garage is de accu goed en komt het van kleine stukjes?
Na een uur rijden is een accu toch wel weer vol?

alexhozee 0

13 jaar

Het is alweer even geleden maar het bleek een versleten/slippende V-snaar te zijn.
Nieuwe snaar en alle problemen weg.

alexhozee 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.