Ford Focus: wegvallen tijdens gasgeven

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800i

Beste mensen,

Ik heb een ford focus 1.8i uit 2000, station, vorige week gekocht.
Gisteren een rit van 1400 km gemaakt.
Met een snelheid van gemiddeld 140 km, wilde ik inhalen en viel alles weg.
Ik gaf gas, maar er gebeurde niets.
Toerentellen enz enz viel ook weg.
Geen waarschuwingslampjes.
Duurde ongeveer halve minuut en alles kwam terug en kon ik weer gewoon gas geven.

Ik had nog ongeveer 15 liter benzine.
Heb wel bij het eerste de beste tankstation de tank volgegooid, verder een uur stilgestaan, koffie enz ;)
Weer gaan rijden, toen ik ongeveer weer dezelfde tankinhoud had, begon het weer.
Nu gebeurde het vaker en sneller achter elkaar.
Gas geven, gebeurd niets, duurde nu ook langer, moest auto aan de kant zetten.
Ook gingen er nu een aantal lampjes branden, waaronder de accu enz.
Geen lolletje met al die weg opbrekingen in Duistland.

Auto weer stil gezet, even gewacht en ik kon weer verder.
Ben toen maar rustig door gereden naar NL, 100 km per uur.
Dit ging wel goed en kon uiteindelijk zonder probleem thuis komen.

Ik heb er vorige week een nieuwe accu in laten zetten.

Heeft er iemand enig idee, zodat ik wat gerichter kan zoeken en laten maken bij een garage?

Avi76

Geplaatst door Avi76 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

29 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Lijkt erop dat de benzinepomp in de tank niet goed werkt als de tank vrijwel leeg is.

Avi76 (0), 14 jaar geleden

Zou dan de brandstofpomp helemaal kapot zijn of kan het ook iets electronica zijn?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik denk aan iets mechanisch. Weet niet precies hoe die tank in elkaar zit.
Bijvoorbeeld een schot dat los ligt of de pomp die niet meer op de goede positie zit, zoiets.

Avi76 (0), 14 jaar geleden

Is dit uit te lezen bij de computer?
Het acculampje enz ging wel 1 keer branden, dus ik neem aan dat het wel geregistreerd is.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik denk dat er in dit geval weinig uit te lezen is.
Brandend accu-lampje wordt zo wie zo al bijna nooit als code opgeslagen en als de motor afslaat (0 toeren) gaat dat lampje ook aan.
Ik denk dat een visuele inspectie van de pomp en de bodem van de tank hier op zijn plaats is.
Voorlopig even tanken als de meter half vol aan geeft.

Avi76 (0), 14 jaar geleden

Beste Oldford,

Ik ga uiteraard naar ford deventer,

maar ik zag gisteren ook nog wat anders.

Mijn accu staat los, het plaatje dat het op de plaats moet houden is los.
Zou het ook hierdoor kunnen komen?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Nee, maar wel vast laten zetten.

Avi76 (0), 14 jaar geleden

Bij ford de accu vast laten zetten en controleren, dynamo ook gecheckt.
Allemaal goed, dat scheelt dus al weer, bleek wel een 55 Ah accu in te zitten, moest volgens monteur een 60 Ah accu zijn.
Afspraak voor volgende week, (hadden niet eerder de tijd) voor uitlezen en algehele check op tank enz enz.
Ik laat nog weten wat er aan de hand is.

Avi76 (0), 14 jaar geleden

Beste Oldford,

Ze kwamen tot de conclusie dat er een defect in de bobine zat.
Ze hebben er een nieuwe bobine in geplaatst.

Probleem nog niet voorgedaan, maarja ook nog niet echt weer een lange rit gedaan.
Van de week weer naar Hongarije, dus dat word weer 2x 1300km, goede test lijkt mij.

groet

Avi

Avi76 (0), 14 jaar geleden

Beste Oldford,

We hebben de rit naar Hongarije weer gemaakt.
Terugweg hetzelfde probleem, bijna bij het reservegedeelte viel de motor uit.
Nu wil ik dat ford dit uiteraard weer gaat nakijken.
De bobine kan het nu niet zijn.
De vraag is of dit dan wel het probleem is geweest, rekening was wel 200 euro.
Nu gaan ze zeker weer uitlezen en komen ze met wat anders, waar uiteraard weer een leuke rekening aan zit.
Ik wil dat ze nu die fysieke inspectie van de brandstoftank gaan doen, heb dit vorige keer wel aangegeven maar is niet uitgevoerd.
Heb ik hier ook enige rechten in?

m.vr.gr.

Avi

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Waar heb je de auto gekocht? Dealer, handelaar, particulier? En met garantie of zonder?
Vervanging van de bobine zal wel afgedaan worden met "hij was echt stuk". Zonder die bobine heb je geen poot om op te staan, helaas.
Voorlopig maar weer tanken bij half leeg.

Avi76 (0), 14 jaar geleden

De auto is in het buitenland gekocht, uiteraard wel met garantie.
Het is nu even niet zo dat ik die kant op terug kan.
Ben dus eigenlijk een beetje gebonden aan ford-dealer

Heb nu een afspraak voor volgende week maandag.
Ben benieuwd wat er nu weer uitkomt.

Ik ga naar hun toe om een probleem te laten verhelpen.
Dit is naar achteraf blijkt, niet verholpen maar met wel een betaalde rekening.
Nu kun je er weer heen, dan heb je toch enige rechten?
De man aan de receptie zegt zelf dat het waarschijnlijk dit keer niet de bobine is. (toch wel dezelfde klacht)
Mijn conclusie met die zin is, dat het waarschijnlijk ook de bobine de vorige keer niet was.

[b]Gelieve geen namen van bedrijven te vermelden[/b]

[i]moderator problemcar[/i]

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ligt helemaal aan de houding van de verkoper. Bel hem eens op en vraag of hij de rekening wil betalen. Nee heb je, ja kun je krijgen al was het maar voor 50%.
Zelfde geldt voor de vervanging van de bobine, leg je klacht voor aan de Ford-dealer en kijk wat ze zeggen.

Avi76 (0), 14 jaar geleden

De auto is nu weer bij de ford-garage.
Ben benieuwd wat er nu weer uitkomt, en wat hun voorstel erin is.

Vraagje,

In Hongarije er een nieuwe accu in laten zetten.
55 amp moest er in volgens de garage.
In Nl bij ford de vorige keer de accu na laten meten, verder alles goed.
Toch zei de monteur dat er een 60 amp accu in hoort te zitten.
Kan hier een oorzaak van het probleem liggen, en moet er een 60 amp accu in???

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Met een nieuwe accu mag die 5 amp verschil geen probleem zijn.
Bij een oude accu haalt ie ook die 60 niet meer.
Hooguit dat de maximale startstroom wat kleiner is.

Maar zelfs met een 10 amp accu blijft de motor gewoon draaien als ie eenmaal draait omdat de dynamo werkt.

Avi76 (0), 14 jaar geleden

Ze hebben net gebeld,

toegegeven dat het bobineverhaal een beetje raar is, ze geven nog net niet woordenlijk toe dat het waarschijnlijk dus niet de bobine was.
ze denken dat er een sensor bij de vlotter verkeerde info doorgeeft.
Ze gaan dit vervangen, en direct tank schoonmaken, totale kosten 430 euro.
Ze willen de bobine-kosten van de vorige keer laten zitten, blijft over 220 euro.

Nu maar hopen dat het nu wel de goede reparatie is... ;)

Avi76 (0), 14 jaar geleden

Weet iemand of het totaalbedrag van 430 euro reeel is voor een defecte sensor in de tank vervangen?
En bij een defecte sensor, valt dan ook je kmteller eerst weg?/?

dirk2269 (0) PRO, 14 jaar geleden

als de snelheids meter weg valt is meestal de snelheids sensor op de bak kapot
maar die 430 euro is een normale prijs
als het hele tankelement vervangen word
je kunt namelijk een losse tankvlotter vervangen
of een vlotter en pomp in een
en dat laatste lijkt mij het beste in jou geval
gr dirk

DexterXL (0), 14 jaar geleden

Km-teller kan om meerdere redenen wegvallen, bij de Focus begin je bij de accu, maar die is al vervangen, zodra je motor uitvalt
zal eerst de tellers uitvallen en daarna het accu lampje gaan branden, nu weet ik niet of de vlotter bij leegstand de motor kan uitschakelen.
Kan ook nog de baksensor zijn, die willen soms wel eens roet in het eten gooien, dit zouden ze moeten kunnen testen in live-mode bij de dealer.

Avi76 (0), 14 jaar geleden

Beste mensen,

Nou het hele tankgedeelte is vervangen, pomp vlotter enz.
Probleem doet zich nog steeds voor, km-teller valt weg, km-stand loopt niet meer op, toerenteller doet het wel.
Auto (motor) valt weg, (alleen nog) acculampje gaat branden, en na een aantal seconden pakt de motor het weer op en kun je weer gas geven.
Net gereden en binnen een km 2 keer hetzelfde als boven beschreven.

iemand een idee???

Kan ik trouwens de polen van de accu gewoon met een schuurpapiertje wat opschonen?

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 14 jaar geleden

Nog steeds met een vrij lege tank of ook met een volle?
Als je de auto stopzet, van contact en meteen weer op contact, werken dan alle functies instrumentenpaneel?
Alle lampjes, meters ed, en als je de motor dan start wat doet hij dan?
Oiram

Avi76 (0), 14 jaar geleden

Bijna lege tank, dit express om te kijken in hoeverre het "gemaakte" nu wel goed is.
Als je auto stop zet, dan direct weer op contact, branden alle lampjes gewoon.
als je start doet de auto meestal direct weer gewoon op km-teller en stand na.

(polen kan ik dus schoonmaken met schuurpapier, is dit ook in te smeren met uierzalf??? lijkt mij zuurvrij te zijn, ik gebruik het ook bij tattoo's?

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 14 jaar geleden

Waarom het probleem met bijna lege tank optreed snap ik ook niet, geeft je tankmeter wel de juiste
stand aan?

Wat laat die Km tellerstand dan wel zien? niks.
Instrumentenpaneel wel goed? raken nog wel eens defect.
Kan hij eventueel in sommige gevallen op uitvallen.
Of als de massa of voeding van je paneel wegvalt.


Accu klemmen/polen opschuren, monteren en dan jou vet erop kan gewoon.

Oiram

Avi76 (0), 14 jaar geleden

Als ik tank, en er kan niet meer in dan staat de meter wel helemaal op vol, ik neem aan dat de meter dus wel naar behoren werkt.
De kmstand laat de stand van het moment van uitval zien, tegelijk met de snelheidsmeter, bij doorrijden dan blijft snelheidsmeter op nul staan en de kmstand, loopt niet verder omhoog (niet eens de 100 meter telt hij) (zie het maar als dat je stilstaat, in z'n vrij, en gas geeft, toerenteller beweegt alleen)
Instrumentenpaneel, geen idee of hij goed of defect is, kan de garage dit doormeten?

Ik heb nog het een en ander zitten lezen, en kwam ook al wat over het instrumentenpaneel tegen...
en ook over de baksensor en of differentieelsensor, kan daar ook iets niet goed zijn/??
en is dat ook na te meten ofzo/??

ik vraag dit allemaal, want als de garage maar weer wat gaat maken, komt er weer een rekening die achteraf niet nodig bleek te zijn.
Ik heb nu een afspraak voor dinsdag, willen ze kosteloos de computer uitlezen (gezien de acculamp die ging branden.)
Toch zeggen ze dat ze het niet meer weten en willen me doorsturen (op eigen initiatief, dus niet dat hun mij doorsturen, maar als advies) naar een andere ford garage, waar het hele spelletje natuurlijk weer opnieuw begint.

Overigens de vorige rekening hebben ze de bobinekosten van af getrokken, omdat ze wel begrepen dat dat het niet kon zijn als het probleem zich nog voordoet.

golfprobleem (0), 14 jaar geleden

Als je je tank altijd leegrijdt dan trekt ie toch vaccuum, ontlucht ie wel, als je de tankdop eraf draait dan sist ie als het goed is.

Als je tank te vaccuum zuigt moet je een gaatje in je tankdop boren, die pomp kan het zuigen niet aan.

Dit gebeurt weleens, ik zeg niet dat zoiets simpels het moet zijn, maar het kan.

Zit de tankvlotter ook nog goed, bij hele scherpe bochten wil er nog weleens iets misgaan.

Marco

Avi76 (0), 14 jaar geleden

tankvlotter is net nieuw geplaatst samen met de pomp.

eerlijk gezegt nooit op gelet of die sist. (trekt een benzineauto ook vacuum? dacht dat dat alleen een diesel was. vergeef me mijn leek zijn)
zal er zo eens aan draaien en luisteren.

Avi76 (0), 14 jaar geleden

net geluisterd, sist niet.
Is dit goed of juist helemaal niet...

Denk ook wel dat de tank nu behoorlijk leeg is, rij nu zo'n 40 km in het reserve.
(normaal tank ik dus wel op tijd, maar was aan het kijken of het bovenstaande probleem zich weer voor ging doen.)

Avi76 (0), 14 jaar geleden

Ik zie net dat de rechterspiegel wat speling heeft, (paar milimeter kan ik hem bewegen) iemand een idee hoe ik dit vastzet?

Avi76 (0), 14 jaar geleden

iemand nog een suggestie????

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.