Ik heb nu twee keer langs de snelweg met een lekke band gestaan. Dankzij mij kruissleutel kreeg ik de wielmoeren probleemloos los, echter het wiel zat beide keren zo vast dat de hulpdienst erbij moest komen. Zelf die kregen hem met een moker niet lost en ik moest tot twee keer toe afgevoerd worden naar een garage.
Is dit een bekent probleem van de Mondeo '98?
Zou het komen doordat ik geen wieldoppen heb waardoor er meer roestvorming ontstaat?
Op de velg staat wel een Ford logo dus ik denk wel dat het de orginele velgen zijn.
Heeft iemand een tip ter voorkoming hiervan?
J.Post
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Raakvlakken tussen de velg en de naaf goed schoonmaken met een staalborstel en vervolgens heel lichtjes insmeren met kopervet of keramisch vet.
nooit vet gebruiken tussen velg en raakvlak op de naaf!!
enkel goed schoonmaken met staalborstel of schuurpapier....
Hmmm, Arie, waarom daar nooit vet gebruiken?
Ik schreef toch duidelijk "lichtjes invetten"....
Dit hoeft dus slechts een vettige aanslag te zijn, voldoende om te voorkomen dat twee stalen delen aan elkaar vast gaat roesten.....
Je moet er ook niet met een blokwitter tegenaan gaan!
18 jaar
hoe je het kunt voorkomen weet ik niet, de remedie als je weer een keer staat is doe moeren terugdraaien, en 1 slag los laten staan. Dan even goed gek doen, met de auto, flink opstrekken, en sturend remmen enz op gegeven moment zul je het wiel horen rammelen, en is hij los.
Werkte feilloos bij mijn Sierra.
Groeten MArcel
Gaat nogal handig met een lekke band ?????
De meeste mensen draaien de wielen zo vast met een kruisleutel oid dat ze er nooit meer afkomen. Gewoon aandraaien met een momentsleutel en je hebt nergens last van. Die wielen hoeven echt niet zo idioot vast als sommigen wel denken.
18 jaar
gaat juist geweldig met een lekke band, dan krijg je extra wringen op de velg, en ketst hij er zo af.
Ik zeg ook niet dat je 80 of 100 moet gaan rijden, maar gewoon rustig 10 tokkelen, stuur beetje draaien, en vol ankeren.
Indien het een aangedreven wiel betreft, kan een paar keer flink de koppeling laten ketsen ook werken.
Groeten Marcel
Kombikart, de vraagsteller heeft GEEN problemen met de wielmoeren maar met de VELG. Een momentsleutel gebruiken bij het vastdraaien van wielmoeren is ALTIJD verstandig maar ik denk dat er maar weinig mensen zijn die zo'n sleutel standaard in de auto aanwezig hebben.
Ik heb dit euvel afgelopen voorjaar OOK gehad. Had voor de winter de winterbanden gemonteerd en op moment vastgezet. Na de winter was er 1 velg die echt met grof geweld van de naaf geslagen moest worden terwijl de wielmoeren probleemloos los gingen. Naaf EN velg op de raakvlakken heel goed schoongemaakt en met een heel klein beetje kopervet ingesmeerd. Netvoldoende om ervoor te zorgen dat de velg niet weer aan de naaf kan vastroesten. Ik vermoed dat dit gekomen is doordat ik afgelopen winter zonder wieldoppen heb gereden. Dit doe ik anders nooit en had toen ook nooit problemen.
18 jaar
Ik rij al 3 jaar zonder wiel doppen en afgelopen maand zat er bij mij voor het eerst een wiel vast, terwijl ik minimaal 1 keer per jaar de wielen wel verwissel. Ik heb de moeren dus iets los gedraai en ben toen gek gaan doen met de auto, maar het wiel kwam niet makkelijk los. Uiteindelijk met een vaartje van zo'n 25 a 30 km per uur het stuur omgooien en gas bijgeven kwam hij los!
18 jaar
zie je wel dat het werkt.
Groeten Marcel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar