Probleem:
Bij start van koude motor:
- Toerental zaagt 400 - 1600 rpm
- Slaat af als deze tijdens zagen onder 400 komt
Bij warme motor:
- Stationair inmiddels constant +/- 600 rpm
- Echter bij gas los laten toert de motor eerst op om vervolgens (te) langzaam te zakken.
- In lage versnellingen rijdt auto vanzelf of weet zelf te acceleren terwijl gas los is.
Eerste analyse resultaten:
- LMM gechecked -> Ziet er goed schoon uit
- Nullastregelklep gechecked -> Zag er redelijk schoon uit, wel nog extra schoongemaakt met remmenreiniger en gesmeerd met w40. Heb echter mijn twijfels of nullastregelklep juist werkt.
Vragen:
- Hoe kan ik juiste werking nullastregelklep meten of testen?
- Wat zou het nog meer kunnen zijn?
Alvast bedankt,
Bart van de Heijning
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Controleer eerst de carter ontluchtingsklep even, zit naast het uitlaatspruitstuk, laat de motor lopen en knijp de vacumslang dicht met een tang en luister of de motor anders gaat lopen, zoja klep vervangen.
Dan goed de omloopklep reinigen.
Dan zekering computer/accupool een poos los, hierdoor gaat de motor weer in de basisafstelling staan.
Inmiddels de carterontluchting gevonden dmv tip Postie: Rechts van het uitlaatspruitstuk en deze zit niet op de carter.
Indien de vaccuum slang wordt dichtgeknepen slaat de motor af.
- Wat betekend dit?
Alvast bedankt voor enig antwoord
15 jaar
Klopt, via de carterventilatie wordt er klein beetje "valse lucht" toegelaten, indien je dit nu dicht maakt slaat hij af.
Als het klepje niet goed werkt krijg je rare dingen met stationair toerental. vervang dit klepje en kijk of het rubbertje waarin deze zit niet erg hard geworden is, anders heb je hierlangs ook valse lucht, vervang dat rubbertje dan ook.
Suc6
Ik heb vaccuum systeem nogmaals gechecked met extra aandacht op lekken rondom carterplug. Rubber rondom carterklep nog zacht. Ik ga ervanuit dat vaccuum systeem toch goed is.
Indien ik de connector van de nullastregelklep los maak: Dan gaat de koude motor stationair lopen in een laag maar constant toerental lopen (~500 rpm).
Stop ik de connector terug in de nullastregelklep begint de koude motor weer te zagen 500 - 1500 rpm.
Hieruit concludeer ik dat de nullastklep wel "iets" doet. De vraag is nu:
- Is de nullastklep zelf wel goed?
- of wordt deze onjuist aangestuurd?
Hoe test ik de werking van de nullast klep?
- zowel fysiek (sluit de klep wel goed af) als electronisch (krijgt de klep de juiste aanstuurspanning en reageerd de klep hier op)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nog verder doorgemeten:
- Spanning connector nullastklep = accuspanning
- Weerstand nullastklep = 9 ohm
- MAF spanning = accuspanning
- MAF weerstand = ~0.7 volt station, ~1.5 volt hoog toeren
- Gasklep spanning = 5 V
- Gasklep weerstand = 0.9 V gesloten, 4.8 V volledig geopend
- Inlaatlucht temp sensor = 40000 ohm
- Motortemp sensor = 35000 ohm
Dit zijn volgens autodata allemaal de juiste waardes. Dat aannemende zou ik kunnen concluderen dat de aansturing van nullastregelklep goed zou moeten zijn.
15 jaar
Vandaag carter ontluchtings klep vervangen door een 2e hands van de sloop.
Daarna loopt motor zo laag stationair dat deze meteen afslaat.
Indien je de ontluchtings klep uit de carter met draaiende motor zie je de klep ventiel helemaal dichtgetrokken door de aanzuiging via vaccuumslang.
Tussendoor nog accupolen los gehad voor eventuele reset EEC, maar dit mocht niet baten.
Zou nu de 2e hands sloop klep heel slecht zijn en de huidige een beetje slecht???? (beide schoongemaakt met remmen reiniger)
Nieuwe suggesties zijn welkom
Gr,
Bar
15 jaar
Nieuwe klep halen, jij weet niet hoe die auto/motor van de sloop gereden heeft, was het wel dezelfde klep?
Vandaag nieuwe originele carter ontluchting klep bij Ford garage gekocht.
Na installatie kan de motor niet stationair draaien. Het toerental wordt te laag en de motor slaat af.
Wat nu...
15 jaar
Ok, dat betekend dat je stationaire regelklep ook niet goed is.
Ook vrvangen dus, zit niets anders op.
Suc6
Probleem opgelost: Nullast regelklep vervangen door nieuw (immitatie) exemplaar.
Uitgevoerd is:
- Carterontluchtings klep vervangen door nieuw Ford exemplaar; 30 euro
- Carterontluchtings slang vervangen door nieuw Ford exemplaar ; 12 euro
- Nullast regelklep vervangern door Pierbug exemplaar; 100 euro
- Accu klemmen half uur losgemaakt (reset EEC IV)
Motor draait nu zowel koud als warm met constant stationair toerental +/- 800-900 rpm
Wat hielp er niet:
- Enkel de carterontluchtings klep vervangen -> Motor sloeg meteen af (idle < 500 rpm)
- Enkel slang vervangen -> Motor liep een beetje beter
- Originele nullastregelaar schoon maken (deze zag er al schoon uit) -> geen effect
Wat is verder gechecked en dient ook goed te zijn:
- LMM meter
- Lucht temperatuur sensor
- Gasklep positie meter
- Koelvloeistof temperatuur sensor (2 stuks)
- Krukas toerental sensor
- Nokkenas toerental sensor
- Lamda Sonde
- Spanning op nullastregelaar
Allen bedankt voor het meedenken / advies.
Gr,
Bart
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar