kan een vastzittende electronisch vastzittende gasklep de olie uit het carter zuigen?
Gasklep zit vast en je hoort het motortje lopen. De hele inlaat is zwart met roet en er zit wat olie op de bodem van de inlaat. Ook is olie rond de bougies gekomen. De volgende foutcodes stonden in de computer: p0607, p2107, p2110, p2112 . compressie is 18-19,5-19,5-19bar. Er kwam nog maar een halve liter vieze zwarte olie uit het carter. Koelvloeistof is schoon.
Graag jullie ideeen over mogelijke oorzaak
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb geen antwoord op je vraag, maar ik zou de oorzaak zoeken in een verstopte carterventielatie slang of leiding. in de geforceerde carterventie moeten de olie en het gas gescheiden worden. Het gas komt opnieuw in de inlaat terecht en de olie zakt terug in het carter. Een open verbinding daarvoor naar het carter kan niet werken, Ook daar zou gezogen worden, Dus via een slang/kanaal/ of leiding loopt de olie terug in het carter. Vervuiling of een knik verstoren de werking.
Je gaat me toch niet vertellen dat je met maar een halve liter olie heb gereden.Er gaat namelijk 4.6 liter in.Waar is die 4 liter gebleven.En de codes heb je die al bekeken.
Ferry
5 jaar
Hoe is de compressie gemeten 18/19 bar is wel erg hoog voor een benzine uitvoering ?
Hoelang is het geleden dat deze motor fatsoenlijk onderhoud heeft gehad ?
Motorflush zou ik zeker doen en je carterventilatie eens goed bekijken.
Gasklep zit vast zeg je , als je gas geeft gebeurt er dan niets ?
18 en 19 bar heb ik nog niet gezien bij een benzinemotor.Overigens waar blijft het antwoord op die verdwenen 4 liter olie.
Ferry
5 jaar
Hallo Cor, Ferry en Kaleido,
Dank voor jullie input. De auto is gekocht van een veiling. Deze problemen waren niet van de buitenkant te zien en een gokje. Zou het kunnen dat de olie is opgezogen en verbrand door de motor omdat de gasklep dicht blijft? Ik heb de foutcodes gelezen en zal eerst de carterventilatie bekijken ook de EGR. Wat voor compressie is normaal voor benzine motor? Is dat dezelfde waarde als de compressie verhouding? Compressie gemeten met gasklep gedemonteerd, moet dit nog op een een bepaalde manier? Er is wel een beetje olie via bougiegat gelekt wat er bij de bougie zat, Misschien verklaard dat de hogere druk? een zg natte meting?en de motor was koud en lees nu dat dit warm moest haha,pfffff. Ik ben trouwens geen monteur.
5 jaar
Loopt de motor nog en zo ja: hoe klinkt die?
5 jaar
De motor liep wel omdat ie op de trailer gezet moest worden. Ik weet niet hoe zo'n motor normaal klinkt, maar ik hoorde niks vreemds.Nu loopt ie niet meer want ik heb het e.a. gedemonteerd. Carterventilatie en ook klepdeksel ventilatie was niet verstopt.
Misschien zat er al weinig olie in, ik weet het niet.
Ik zal de EGR klep meteen schoonmaken. Een flush doen van de olie. kijken. Zal proberen de oorzaken van de foutcodes op te lossen. Inlaatspruitstuk is nu gedemonteerd en schoongemaakt.
Zal een nieuwe kleppendekselpakking monteren want er zat olie bij de bougies, meteen maar nieuwe bougies en oliefilter. Moet nog even testen of de gasklep wel open gaat bij intrappen van het gaspedaal.
5 jaar
Nu je toch het inlaatspruitstuk los hebt: van de PCV (carter ventilatie klep) is voor jouw model voor zover ik weet een service mededeling dat die vervangen moet worden. En de symptomen wijzen ook die kant op. Dan zou ik er een andere in zetten.
5 jaar
Dank Heino, was ik idd van plan deze te vervangen nu ik er toch bijkan
5 jaar
dit is verholpen, nu weer andere foutcodes. Start ik een nieuwe voor.
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar