De auto heeft ongeveer 350k gelopen.
Ik heb in mijn auto de EGR geblanked.
De auto rijdt dan prima al brand wel het storinglampje.
Het probleem is dat de auto erg rookt bij minder dan 2000 toeren als de EGR gewoon mag meedoen, het plaatje er uit dus. Dan denk je al gauw aan een vieze EGR.
Ik heb er een hagelnieuwe EGR op gezet maar dat lost het probleem niet op. Verder de MAF sensor gereinigd, de wastegate van de turbo weer helemaal soepel gemaakt, gecontroleerd op een turbolek in de slangen.
Hij rijdt wel een stuk krachtiger maar de rook blijft.
Als ik de stekker van de EGR haal, dan rookt hij niet meer en rijdt hij echt heel mooi. Bij lage toeren én bij vollast
Ik kom eigenlijk niet verder in het bedenken wat de oorzaak van de rook is.
Zwarte rook is ademhaling meestal.
En er gaat dus iets mis zodra de EGR opent.
Zou te lage turbodruk dit kunnen veroorzaken ? Dat er teveel uitlaatgas recirculeert ?
Wie heeft er een goed idee en helpt me verder op weg.
O ja, het is een euro 4 met de stekker op de EGR.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Oké zwarte rook , luchtfilter is schoon ?
Intercooler is niet lek ?
Slangen heel ?
Heb je wervelkleppen in je luchtinlaat , deze werken ?
Brandstofdruk is goed ?
Brandstoffilter is goed ?
Luchtfilter is schoon, ik kan geen lekken in het inlaatsysteem ontdekken.
Ik heb geen wervelkleppen.
Brandstofdruk en filter lijken me in orde, misschien wel een keer het filter vervangen.
Hij loopt echt heel netjes en zonder zwarte rook als de EGR is afgedopt.
Pas als die niet is afgedopt krijg ik zwarte rook.
Ik ga eerdaags eens meten of de bedrading van de positiesensor wel goed is.
Het heeft er veel van weg dat de EGR altijd maximaal open staat.
(De EGR is nieuw. Hij is vacuüm geregeld en heeft een elektronische positiesensor.)
Als ik de stekker er af haal en de EGR niet afdop dan rijdt de auto net alsof de EGR afgedopt is.
Heel goed dus.
Daarom bedacht ik dat als de vacuumregelaar van de positiesensor geen of verkeerde informatie krijgt, dat hij hem dan vacuum blijft "geven" omdat hij "denkt" dat de EGR nog niet open is terwijl hij al maximaal open staat. Dan komt er bij lage toeren en dus relatief lage turbodruk veel uitlaatgas in de inlaat.
2 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
2 jaar