Ford Focus: zwarte rook

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1800 tddi

Hallo allemaal
Als ik flink op gaspedaal druk komt er flink rook eruit,auto trekt goed maar die rook gaat ook niet weg als ik paar uurtjes rij ,wat kan het zijn
alvast bedankt

yakup

Geplaatst door yakup (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

davy2038 (0) PRO, 17 jaar geleden

in hoeverre rookt deze wagen,veel harder als andere dieselrijders,
hoe wordt er meestal met de wagen gereden?
kilometerstand van de wagen,
heeft hij het altijd al gehad ?
groeten davy

yakup (0), 17 jaar geleden

hoi
ja zeker weten dat ie meer rookt als andere diesel wagens,ik heb mijn auto pas dus ik weet niet of die ieder had gerookt , hij heeft 199.000 km geloopen , ik rij ook niet zo hard
doei

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

EGR-KLEP controleren, waarschijnlijk blijft de regelklep hangen die dit roken veroorzaakt.

paul,

yakup (0), 16 jaar geleden

Hallo
Ik ben naar de dealer geweest voor de egr-klep en ze zeggen dat er geen foutcode was,ze hebben het schoon gemaakt maar ik heb vaandag weer lange afstand gereden en het probleem is het zelfde ,als ik op snelweg op de gaspedaal druk komt er flink zwart rook uit en s avonds iz het meest herkenbaar .Mijn vraag is kan ik het egr-klep verwisselen en is dat mogelijk en het prijs .
doei

davy2038 (0) PRO, 16 jaar geleden

laat de egr klep dichtmaken met een plaatje,vermoed zoals paul zegd dat de klep blijft open staan,
en altijd uitlaat gassen terug mee naar binnen pakt,
laat ook de klepspeling eens mee nakijken
succes

yakup (0), 16 jaar geleden

hoi
Als ik zo rij, is het dan erg voor de auto ?en waar ziet de egr klep en kan ee normale garage dat ook maken.
bedank voor reacties

davy2038 (0) PRO, 16 jaar geleden

als de klep blijft open staan dan slipt het inlaat traject dicht, door de roet,met alle gevolgen van dien,
soms tot niet meer kunnen rijden
normaal kan iedereen die een klein beetje handig is deze dicht maken
deze bevindt zich aan de rechterkant achter de motor
succes

yakup (0), 16 jaar geleden

ik heb vandaag gesproken met de dealer. Ze zeiden dat bij de EGR-klep geen storing is. Hoe kan je anders achterkomen dat er storing is bij de EGR-klep. En de dealer zei dat het normaal is dat er rook uitkomt. Wat moet ik doen om er achter te komen??

davy2038 (0) PRO, 16 jaar geleden

ga eens langs bij een goede universele garage,
voor de egr laten dicht te maken,zullen er tegenaan zien
voor een plaatje te maken om er tussen te plaatsen
brengt namelijk niets op voor hun, buiten een beetje werk
baat het niet dan schaadt het zeker niet,
alleen maar voordelen met de egr dicht
groeten davy

RaliasR (0), 16 jaar geleden

Is de lambda-sonde ook al eens gecontroleerd ?

yakup (0), 16 jaar geleden

hallo
davy 2038
Ik ben naar paar garages gegaan en heb gevraagd voor afdichten van egr met een rvs plaatje,maar sommige monteurs hebben gezegd dat het niet goed is voor moter van het auto en het afdichten van egr turbo killer is.En nou weet ik ook niet wat ik moet doen en het probleem is er nog zwarte rook na gas geven.
wat moet ik doen.

serres (0), 16 jaar geleden

Egr



De aangeleverde lucht wordt met uitlaatgas vermengd d.m.v. de egr-werking.
Hierdoor daalt de zuurstofconcentratie en stijgt de temperatuur van het aangeleverde mengsel. Door beide effecten wordt de verbrandingstemperatuur verlaagd waardoor de NOx vorming verminderd.


De emissie van roet kan door een slechtere/onvolledige verbranding toenemen.
Om een zo optimaal mogenlijke verbranding te verkrijgen en het roeten tegen te gaan heb ik de egr-klep afgekoppeld. De motor krijgt dus enkel nog zuivere lucht binnen en geen inert uitlaatgas.



Nevenverschijnselen:


1) +++ Tevens is het typische hikje/ kortstondige inhouden wat men in bepaalde omstandigheden kan voelen als de egr open gaat hierdoor volledig verdwenen.


2) +++ Onze smoorklep zal natuurlijk ook veel minder gaan vervuilen als het geen "vuil" uitlaatgas meer binnenkrijgt.


3) +++ Het inlaatgedeelte kan niet meer zo snel vervuilen waardoor we vermogenverlies kunnen vermijden.


4) +++ Doordat de egr-klep niet meer gebruikt wordt kan deze niet meer mechanisch blokkeren door vervuiling en kunnen we vermogensverlies vermijden


5) +++ Door een betere verbranding krijgen we minder roetuitstoot.


6) --- Negatieve eigenschappen: NOx uitstoot stijgt. NOx is niet ruikbaar of zichtbaar maar wel uiterst giftig.


7) --- De motor komt iets langzamer op bedrijfstemperatuur omdat de egr-gassen watergekoeld werden. In de winter is dit minimaal merkbaar. Maar zeker niet storend. Dit weegt niet op tegen alle voordelen die verbonden zijn bij het uitschakelen van de egr.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

zal het voor de laatste keer, nog iets genuanceerder uitleggen inmiddels staat de database er vol mee.

als een diesel luchtmengsel ideaal (met een overschot zuurstof) verbrand komt daarbij NoX vrij dit komt omdat de verbranding temperatuur te hoog oploopt.

EGR wordt toegepast in deellast (als jij bijv. 100 rijd op de cruisecontrol )
in vollast is de klep dus gewoon gesloten.

lage inspuithoeveelheid met in verhouding toch nog een vrij hoog volume zuurstof heeft als gevolg dat de temperatuur van de verbranding zelf (dus de flits boven de zuiger)iets hoger wordt waardoor de NoX uitstoot toeneemt (de uitlaatgas temperatuur neemt in deellast nauwelijks toe na het afdoppen van de EGR klep).

er wordt via de EGR klep zuurstof arm uitlaatgas aan de cilindervulling toegevoegd om het zuurstof volumegehalte iets te verlagen de turbodruk is in deellast ook laag. hooguit 0,1 tot 0,3 bar overdruk

door de ingenomen lucht een lager volume percentage zuurstof te geven verbrand de diesel met een lagere temperatuur waardoor de uitstoot van NoX aanzienlijk word verlaagd.

de temperaturen in vollast zijn vele malen hoger dan in deellast.
dit komt omdat de inspuithoeveelheden en drukken veel hoger zijn en de verbranding per arbeidsslag dus ook veel langer duurt.
de uitlaatgas temperatuur is bijv in deellast ongeveer 300 graden en in vollast tussen de 600 a 800 graden of bij sommige zelfs nog wel veel hoger.

dat is op zich mooi bedacht alleen kleven er in de praktijk natuurlijk ook een aantal nadelen aan het EGR systeem.

de verbranding wordt door het toepassen van EGR minder volledig waardoor meer koolwaterstoffen en dus ook meer roet kan ontstaan. vaak vormt zich in het inlaatspruitstuk erg veel aanslag soms zelfs zo erg dat er foutcodes in de ecu komen. de regelklep wil nogal eens blijven hangen en dan in de geopende stand waardoor ook tijdens vollast er veel uitlaatgassen de motor worden in gezogen. je krijgt dan de bij vele bekende zwarte rookpluim tijdens het optrekken wat overigens de meeste (TDI) rijders zelf niet in de gaten hebben.

verwacht van de ingreep geen sterke vermogenswinst maar pas het toe om in de toekomst problemen te voorkomen. ook krijg je tijdens de roetmeting veel lagere waardes soms zelfs zo laag dat de APK keurmeester aan zijn meetapparatuur begint te twijfelen.......

paul,

serres (0), 16 jaar geleden

Als Yakup nu nog niet overtuigd is,om daar een plaatje tussen te steken.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

dat plaatje zal er nu wel tussenkomen ;)

paul,

serres (0), 16 jaar geleden

Ik hoop het voor hem.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=serres]Ik hoop het voor hem.[/quote]
sommigen zijn nog een beetje bang!! en ook slecht te overtuigen....... maar we moeten ook rekening houden, niet iedere EGR-klep is zomaar af te doppen.

paul,

Cor1822 (0) PRO, 16 jaar geleden

Mijn H200 busje draait al 60.000 km+ met dichte EGR klep

Alleen maar voordelen, Dusssssssssssssss ;)

Cor

davy2038 (0) PRO, 16 jaar geleden

blijkbaar is het bij yakup moeilijk om een garage te vinden, die dit plaatje wil maken
blijkbaar verkopen ze hem morgen liever remmen....... dan een plaatje dat alleen maar een beetje werk kost,
anders rij bij jouw garage binnen,en vraag als ze dit willen doen,klant is toch koning of telt dat niet bij jouw dealer
anders rij eens wat universele garages af met de vraag om een plaatje te laten maken
moet er toch ergens een of meerdere zijn die dit willen doen,
is gewoon een mechanische egr klep bij deze wagens volgens mijn gegevens
zou dus moeten gaan om deze af te koppelen
als je een beetje handig bent kun je misschien zelf een maken
groeten davy

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.