Sinds de wegen erg glad zijn geweest afgelopen winter en ik de ABS regelmatig in werking heb laten treden, is het volgende probleem ontstaan: Wanneer ik afrem, ook wanneer ik heel zachtjes afrem op lage snelheid, gaat vlak voordat ik stil sta even "spontaan" de ABS in werking. Het systeem gedraagt zich alsof er een tandje op een pulsgever zou zijn afgebroken en de sensor op een van de wielen even geen signaal krijgt. Daarop heb ik de voorste pulsgevers nagekeken (alles intact) en grondig gereinigd, evenals de sensors. De rechter homokineet heb ik vervangen, daar deze versleten was. Daar zit dus een (originele) nieuwe pulsgever op. Homokineet trouwens al vervangen een paar maanden voor het probleem optrad. Sensors ook maar schoongemaakt. Rechts zag deze er goed uit, links is de tip van de sensor enigszins ruw. Achter heb ik de parkeerremtrommels en handremmechanismen gereinigd (en gesmeerd op de juiste punten), samen met de daarin gemonteerde sensors en pulsgevers op de naaf. Ziet er allemaal als nieuw uit, geen gebroken tanden. ABS lampje brandt niet.
Ik zit het volgende te bedenken:
- kan het zo zijn dat op enig punt van een asomwenteling de afstand van pulsgever tot sensor even iets te groot is en deze onvoldoende of geen signaal krijgt? dat zou het fuseestuk krom moeten zijn waarop de sensor is gemonteerd. In de periode dat het probleem ontstond heb ik echter geen tikken uitgedeeld op de wielophanging / stoepranden geraakt. Nagemeten heb ik dit echter nog niet (heb even geen brug ter beschikking).
- kan een tandje gedemagnetiseerd zijn? Gezien het feit dat de de ring uit een stuk massief metaal bestaat kan dit toch ook niet?
- De sensor links voor heeft een licht beschadigde tip. Indien dit het probleem is moet het probleem toch op alle snelheden optreden en niet alleen bij ca 15 km /u.
Goede ideeen zijn welkom. Zo nodig maar naar de dealer en eerst eens laten uitlezen welke van de 4 het probleem is. Voor het gemak maar even een van de zekeringen verwijderd om de ABS uit te schakelen...
Alvast dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb vandaag gebeld met de dealer. Kan volgende week terecht voor uitlezen. Was al bang dat er weinig andere ideeën waren. Zal het wel laten weten als er nieuws is.
Vandaag al bij Honda dealer geweest. Men heeft de juiste testkast niet. Alle dealers in de omtrek ook niet. Fijn is dat. Wanneer je auto ouder wordt en er problemen kunnen ontstaan, zijn de spullen om te diagnosticeren niet meer aanwezig, logisch...
Zit niets anders op dan de linker homokineet (285,-) ook te vervangen en evt. de sensors (à 300,-). Pulser en sensor linksachter ook al vervangen. Blijft alleen rechts achter nog over als het nog niet over is.
Rest van de Legend is geheel gerestaureerd, dus dit kan er ook nog wel bij. Ben al 11.000,- verder sinds aanschaf 2 jaar geleden. Topic afgesloten. Ik praat tegen mezelf, haha.
14 jaar
Hoi Ray,
Je ziet jouw Legend model weinig he? Althans hier (in het Oosten) zie ik ze niet meer, ik ben volgens mij nog de enige hier in de buurt haha. Ikzelf heb een 1993 Legend. Maar goed daar gaat het hier niet om. Ik heb eventueel een Legend schema voor je in PDF formaat, hier staan alle technische dingen in en hoe je dingen moet testem, wellicht heb je er wat aan? Stuur mij anders een mail dan kan ik je dat toesturen.
Groet,
Ferdi
14 jaar
Dag Ferdi,
Bedankt voor je aanbod, maar ik heb het originele werkplaatshandboek van de dealer in bruikleen voor onbeperkte tijd. Men heeft welliswaar geen wielsensor tester, maar het probleem kan mogelijk toch nog worden gevonden. Om de ABS uit te schakelen heb ik dus de ALB1 zekering verwijderd. Na overbruggen van een andere uitleesstekker kon de storingscode 7-2 worden gelezen. Dit kan komen door de "storing" die ik zelf veroorzaak met het wegnemen van de zekering, maar ook met een defecte solenoideklep (de middelste stuurt namelijk aan op het linker voorwiel! De linker op het rechter wiel en de rechter op beide achterwielen). Beide storingen geven code 7-2 aan volgens handboek.
Dus wat rest mij te doen: zekering ALB2 verwijderen om storingscode te wissen. Zekeringen 1 en 2 erin. Starten en rijden, ABS laten aanspringen zonder blokkerend wiel en opnieuw uitlezen. Als dit weer code 7-2 oplevert zal ik het solenoïdenblok moeten vervangen. Bij geen storing toch maar mijn voorstel uit mijn vorige post.
Zodra ik tijd heb zal ik het eens proberen. Laat het je weten.
Heb je ook de Coupé? Zou deze graag eens komen bewonderen!
Groeten,
Raymon
14 jaar
Goedenavond
als je nou toch het boek hebt van de legend staan daar ook de weerstandwaardes van de wielsensors in ik zou ze eerst even door meten
stekker even los en je weet hoe of wat , voor de legend is er een abs checker die ligt bij ons stof te happen.
daar kan je niets mee uitlezen maar diverse checks uitvoeren en soms ook wel problemen oplossen .
maar zou eerst even de wielsensoren meten 9/10 x zit hier het probleem in
Ga ik zeker ook eens doen (hoewel ik dan storingscode 4 zou moeten hebben). Wat is die ABS checker voor een ding? Is dat een doorverbindstekker voor de 2-polige servicestekker, of de 4W ALB checker (07HAJ-SG00601 of 07508-SB00000) voor de 6 polige inspectiestekker? Als die toch stof vangt neem ik hem graag over voor een zachte prijs. Laat het me weten.
Alvast dank voor het advies. Ik ga sensoren doormeten (voor 500 - 1.000 Ohm, achter 1.000 - 1.500 blijkt) en zo nodig ook de storingscode uitlezen na een reset. Duurt nog wel even. Erg druk. Ik ga het zeker melden als er wat uitkomt.
14 jaar
Vandaag Storingscode gewist en opnieuw ABS laten haperen. Opnieuw uitgelezen: geen storingscode(s) meer. Vervolgens via de stekker van de ABS-regeleenheid de wielsensoren nagemeten. LA, RA, LV zijn inorde, bij rechtsvoor een te lage weerstand gemeten (270 Ohm). Vervolgens niet via de verzamelstekker gemeten, maar via stekker van de sensor zelf. Daar meet ik echter een keurige 702 Ohm. Net als de overige 3 via de verzamelstekker (achterse beiden bijna 1300 Ohm). Hoe kan het meten via een vervolgdraad (vanaf regeleenheidstekker naar sensor) een lagere i.p.v. hogere weerstandswaarde geven?? Hoe dan ook, de sensors zelf zijn in orde.
Indien afwijkende waarden (buiten toleratiewaarden) worden gemeten, ook de draad naar regeleenheid meten (aldus boek), met de 18-polige verzamelsekker in de regeleenheid geplugd. Meet tussen beide aderen en massa. draad 1 meet ruim onder 1 Ohm (>1 is ok), de andere draad echter moet onder 3,8 Ohm zijn, maar is 3,3 kOhm! Klinkt als een knik in de kabel. Verklaart alleen nog steeds niet de verminderde weerstand van verzamelstekker naar sensor RV. Iemand een idee?
14 jaar
Probleem opgelost. De verdeling van de gekleurde draden in de verzamelstekker bij de reglkast zijn anders dan in het boek stonden (ik heb een werkplaatshandboek van de Legend sedan, niet de coupe). De verminderde sensorweerstand bleek van de sensor linksvoor te komen. Nameten bij de sensor zels leverde inderdaad een kapotte sensor op. Ik heb hem vervangen en klaar. Alles weer ok. Volgende keer meteen goed kijken.
14 jaar
Fijn dat het opgelost is had het al aan gegeven in eerder bericht dat het mogelijk in een wielsensor zou zitten , kan meestal nooit veel zijn
het is en blijft een Honda :-) . meestal niet stuk te krijgen .
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Legend of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar