Goedenavond.
ik ben met een brandend ABS lampje naar de Honda garage geweest bij km stand 58.000 en die stelden na het uitlezen vast dat er "een" storing was in de ABS module. Ze konden niet melden wat de storing inhield, maar wel dat de module naar een specialistisch bedrijf moet worden opgezonden ter reparatie. Daarmee zou ik de auto een paar dagen kwijt zijn. Ik dacht dat tegenwoordig alles werd vastgelegd, dus ook de aard van een storing. Of is het allemaal zo specialistisch geworden dat geen van de electronische onderdelen nog door de merkgarages zelf kan worden hersteld. Is dat trouwens wel normaal, zo'n storing in een ABS module? Nog nooit in mijn eerdere ABS auto's tegengekomen.
Die specialisatie op electronica onderdelen geeft dan wel te denken over de problemen die kunnen gaan optreden bij de echt geavanceerde modellen die vol zitten met electronica. Vooruitgang? Niet echt op die manier.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Geen enkele garage/dealer kan elektronische onderdelen herstellen.
Daar hebben ze de opleiding niet voor gehad en ze hebben de apparatuur meestal ook niet.
Sensoren zijn so wie so bijna niet te repareren, die vervang je meestal gewoon.
Omdat de vervanging van een computer kostbaar is, zijn er gespecialiseerde firma's die storingen in computers kunnen repareren.
Dat is goedkoper, maar tijdrovender. Overigens, ook die kunnen niet alles repareren.
N.B.: voor een beoordeling van de storing is de juiste exacte fouttekst en/of het nummer van die foutcode nodig.
Ik heb het de garage gevraagd en dit is de reactie:
"Vsa magneetklep storing,deze zit in de VSA regelunit en is door ons niet los te vervangen"
Ze gaan kijken wat de reparatie kost, een nieuwe unit schijnt bij Honda meer dan € 3.000,-- te kosten, Dat is bijna 15% van de nieuwprijs van de auto (!!!)
7 jaar
Zojuist telefoontje van garage gekregen, ze hebben een unit uit een zelfde bouwjaar gevonden en met verwisselen kost dit € 425,--.
Ik denk dat het probleem hiermee redelijk is opgelost, maar het is toch vreemd dat zo'n duur onderdeel binnen de gebruiksduur van een auto bezwijkt.
7 jaar
Volgens de consumentenwetgeving mag een onderdeel dat zo'n groot deel van de aanschafprijs van de auto vormt, niet binnen de levensduur van de auto defect raken. Dat zou dus betekenen dat die VSA unit buiten de garantietermijn toch (deels) zou moeten worden vergoed. Mijn vraag is nu wie er in zo'n geval voor de kosten opdraait. De VSA unit is een autonoom onderdeel dat niet door wangebruik of verkeerd onderhoud defect kan raken. Het is dus onomstotelijk een fabricagefout.
Omdat de dealer mij goed heeft geholpen wil ik hem buiten dit probleem houden. Juridisch is fabrieksgarantie ook de garantie die de fabriek geeft.
Weet iemand wie bij een garantieclaim voor de kosten opdraait als ik dit bij Honda Europe aankaart?
7 jaar
Via het chassisnummer (verplicht onderdeel bij melding) is Honda Europa toch bij mijn dealer terecht gekomen. Dat was niet mijn bedoeling en dat had ik de dealer ook vooraf te kennen gegeven. Garage is toch zo vriendelijk geweest een oplossing te bedenken, en wel door een gratis servicebeurt aan te bieden. Ondanks dat ik het niet correct vind dat de garage er toch (deels) voor opdraait, heb ik in een goed gesprek de oplossing geaccepteerd.
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Jazz of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar