Hallo iedereen,
Na een onderhoud, zei men bij de garage dat de druklager van de koppeling versleten is. Ze zeiden me ook dat ik best inneens de hele koppeling vervang, wegens het grote aantal werkuren. Tot dusver ben ik mee:-). Via dit handige forum heb ik hierover al veel info vergaard maar er is me toch nog iets niet geheel duideljk:
Als ik het goedheb kan het geen kwaad om hiermee te blijven rijden tot hij de geest geeft: gewoon daarna de koppeling vervangen en probleem opgelost?
Ik vraag me af of er geen bijkomende schade komt aan andere onderdelen. Ik ben net bij Midas langsgeweest (het geld groeit immers niet aant de bomen) voor een prijsraming en met de vraag die ik hier stel. Hij zei met dat als de lager stukgaat het vliegwiel kan beschadigd worden. Hij voegde er metteen aan toe dat een vliegwiel dubbel zo duur is als de koppeling vervangen...
Hopelijk weet er iemand een verlossend antwoord zodat ik terug in men wagen durf:-)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
vicky als je druklager stuk is en ze zeggen dat je er mee kanblijven rijden dan ga ik er van uit dat hij geluid maakt.
als dat zo is dan is dat niet zo erg op dit moment.
maar het kan zijn dat hij op een gegeven moment meer geluid gaat maken en dan wordt het tijd dat je de boel compleet vervangt.
op het moment dat het druklager vast loopt slijt de drukgroep heel snel want de diafragma veer van de drukgroep is niet op een stilstaand druklager berekent en dan gaat dat keremen.
daar bij een koppeling vervanging de complete set altijd vervangen wordt is dat niet zo erg.
maar zou je dan nog verder door rijden dan zou in het ergste geval je vliegwiel kunnen beschadigen.
dus je moet het gewoon in de gatten houden als je nog niet wil vervangen.
wordt je daar zenuwachtig van dan is het verstandig om het direct telaten vervangen.
groetjes jan.
[quote=jan T]vicky als je druklager stuk is en ze zeggen dat je er mee kanblijven rijden dan ga ik er van uit dat hij geluid maakt.
als dat zo is dan is dat niet zo erg op dit moment.[/quote]
Hallo Jan,
Ja dit klopt inderdaad. Als je de koppeling in neutraal lost, dan hoor je een zoemend/shurend geluid. Het is nu geen oorverdovend lawaai maar toch duidelijk merkbaar.
[quote=jan T]daar bij een koppeling vervanging de complete set altijd vervangen wordt is dat niet zo erg.
maar zou je dan nog verder door rijden dan zou in het ergste geval je vliegwiel kunnen beschadigen.[/quote]
Bedoel je, als ik de lager plots niet meer hoor in neutraal met de koppeling los, ik best als de bliksem naar de dealer ga?. Ik kan je best volgen dat meer lawaai duidt dat het bijna tijd is om naar de garage te gaan. Ik vraag me gewoon af hoe ik merk dat hij plots gesprongen is en wat er gebeurt als je aan het rijden terwijl de lager de geest geeft. Als het dan voldoende is om metteen naar de garage te rijden wacht ik het liefste af.
[quote=jan T]wordt je daar zenuwachtig van dan is het verstandig om het direct telaten vervangen.[/quote]
Nou, ik word er niet bepaald zenuwachtig van als ik weet wanneer ik het zeker moet laten vervangen. De Midas man liet het uitschijnen dat een lager die stukspringt een reële kans heeft om schade toe te brengen aan het vliegwiel. Hij zei dat de reparatie dan op 1500 euro ipv 500 zou komen en daar wordt ik wel zenuwachtig van:)
Groetjes terug!
17 jaar
beschadiging kan, gaat vaak ook goed, meestal is alleen je druklager en drukgroep (drukvingers afgebroken / doorgesleten). Ik zou me niet gek laten maken.
17 jaar
vicky meestal gaat het langer op een gegeven moment meer geluid maken als je de koppeling in trapt ; als dat gebeurt wordt het tijd om de koppeling te vervangen.
groetjes jan.
[quote=jan T]vicky meestal gaat het langer op een gegeven moment meer geluid maken als je de koppeling in trapt ; als dat gebeurt wordt het tijd om de koppeling te vervangen.
groetjes jan.[/quote]
Hallo Jan, Dank je wel voor het professionele advies. Nu weet ik goed waarop ik moet letten dus zie ik het allemaal wel goed komen. Ik wil je nogmaals bedanken dat je de tijd hebt genomen om me dit uit te leggen!
vriendelijke groet,
Vicky
17 jaar
vicky daar is deze site juist voor om de ervaring met elkaar te delen en zo ook elkaar van advies tedienen en bovendien leren we zo ook weer van alles van elkaar.
groetjes jan.
Dan kan deze informatie voor sommige mensen best nuttig zijn:
- Volgens de garage is de druklager van de koppeling aan het verslijten. Dit op basis van volgende symptomen:
* Zet de wagen in neutraal. Los de koppeling = schurend geluid, houdt op wanneer je de kopppeling weer induwt.
* Geef gas in neutraal = geluid wordt sterker naarmate het toerental stijgt.
- Herhaal bovenstaande procedure na een eindje rijden (bevoorbeeld 10km.):
Het hogervernoemde geluid zal dan in beide gevallen minder opvallen (een veel zachter geluid). Als dit geluid ook sterk aanwezig is tijdens het rijden, is het mogelijk de versnellingsbak.
Hopelijk is mijn uitleg duidelijk, verbeteringen zijn natuurlijk steeds welkom
Groetjes,
vicky
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar