Honda Civic: Distributieriem verdwenen

Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5 DXi

Vorige week hoorde ik een knal onder de motorkap en stopte mijn auto ermee. Na een vlugge controle bleek dat de distributieriem eraf was en ik zag hem niet meer liggen in de behuizing (misschien helemaal onderin).
Nu is mijn vraag hoe ik op een snelle maar vooral makkelijke kan controleren of mijn blok schade heeft opgelopen.
Hoor namelijk verschillende dingen : volgens sommigen zijn er kleppen krom en anderen zeggen dat dit blok wel tegen een stootje kan en vervanging van de riem zou voldoende zijn.
Kan het zijn dat eerst de motor is vastgelopen en daardoor de riem is geknapt ? (oliepeilstok was brandschoon;geen drup olie eraan)
Alvast bedankt

Droopy2402

Geplaatst door Droopy2402 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Honda Civic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

edgo (0), 16 jaar geleden

Volgens mij is niet alleen je riem verdwenen, maar ook je olie, als er op de pijlstok geen drupje meer aangeeft!!!

Ik denk als er nog geen schade aan je blok is ontstaan, dat deze toch zeker in aanmerking komt voor een "grote beurt"!!

Hans4037 (0) PRO, 16 jaar geleden

Doordat het er veel te weinig olie in de motor zat is de nokkenas even vastgelopen en daardoor is de distributieriem gebroken.

Hans

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

Ramon, als je ZEKER weet, dat je NIET het oliedruklampje hebt zien branden, en je weet ZEKER dat hij nog werkt ( Contact aan, dan moet hij gaan branden ), dan is het niet te wijten aan een olietekort ( alhoewel het natuurlijk niet goed is om met zo'n laag peil te gaan rijden).

Probeer of je de nokkenas met de hand nog kunt draaien,( eventueel met behulp van een ringsleutel ) zo ja, dan is de nokkenas niet vastgelopen, en is puur de riem gebroken.

Of je wel of niet klepschade hebt, kan ik je niet zeggen, daarvoor zou je een andere riem kunnen opleggen, en compressiemeten.

Groeten Marcel

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

zeker krome klepjes
16 klepjes
en nokkenas draaien met sleutel
maaktniet meer uit
krom is kro
en krommer dan krom kan niet
van deijne heeft een paar van die blokjes liggen

Droopy2402 (0), 16 jaar geleden

Bedankt allemaal , het ziet er naar uit dat het einde oefening is voor de civic. Heb niet de kennis en mogelijkheden om er een ander blok in te leggen en om het te laten doen lijkt me een (te) dure oplossing.
Mocht ik nog nieuws hebben dan laat ik het weten.
Jerry , al geinformeerd bij de civicclub voor de schema's die je nodig hebt ? Daar zitten een paar hele handige jongens die je wellicht verder kunnen helpen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.