close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Honda Civic: Foutcodes P0135 en P0141

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4IS EJ9 D14Z2

Alvorens het probleem te plaatsen wil ik een ieder die dit leest en reageert alvast hartelijk danken voor de moeite en tijd. Mijn budget is laag dus mijn dank is groot ;)

Heb onlangs deze honda civic gekocht en het check engine lampje brandde toen al. De auto loopt stationair niet constant en zakt eigenlijk altijd terug naar (ver)onder de duizend toeren tot afslaans aan toe. Nu heb ik em uit laten lezen en daaruit kwamen de volgende errorcodes: P0135 en P0141. Deze duiden allebei op een mankement in het verwarmingselement van de lambdasonde. Ik heb een imitatie lambdasonde (4draads) gekocht en geplaatst. De ECU vervolgens gereset, maar het probleem was niet verholpen. Op internet heb ik een servicemanual van honda gedownload, maar daar staat net de civic met mijn motor niet in. Ik heb gekeken naar de oplossingsschema's van de andere civics en de stekkers van de lambdasonde kwamen overeen dus heb ik de weerstand van de sonde nagemeten. Deze kwam uit op 7.8 Ohm, in het check schema van de manual staat dat dit tussen de 10-40 Ohm moet zijn en dat ik anders de sonde moet vervangen. Verder heb ik de continuiteit van de draden van de sonde gemeten en dat was in orde. Moet ik nu gewoon een nieuwe (originele) sonde van honda kopen (240 euro!! Te duur voor mij eigenlijk) of is er wat anders aan de hand?

Kan het probleem met de lage toeren los staan van de lambdasensor en gewoon te maken hebben met dat de kleppen gesteld moeten worden? Of zijn er nog meer oorzaken aan te wijzen? De auto rijdt verder prima, alleen voor stoplichten moet ik wel zorgen dat hij niet afslaat. Accu en bougies heb ik onlangs vervangen voor nieuwe tevens zijn alle filters vervangen en de olie ververst.

Groet MT

Geplaatst door

MT (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Imitatie lambda's geven vaak storingen....Weet je zeker dat je uitlaat gasdicht is?

Dat langzame stationair lopen....is dat op benzine of gas?

rob010 0

16 jaar

[quote=rob010]Imitatie lambda's geven vaak storingen....Weet je zeker dat je uitlaat gasdicht is?

Dat langzame stationair lopen....is dat op benzine of gas?[/quote]
Hoi Rob,

thnx voor je snelle reactie. Het is een imitatie van het merk Bosch, maar aangezien ik daar net 70 euro aan heb uitgegeven wil ik graag uitsluitsel hebben dat het daaraan ligt. Die originele is nl bij de dealer bijna 4 x zo duur, als ik die koop wil ik zeker zijn dat het opgelost is. Uitlaat gasdicht? Durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen, maar kan je me uitleggen wat daar het effect van is dat het leidt tot de foutcodes?

Dat langzame stationair lopen is zowel op gas als op benzine. Op benzine loopt hij zelfs een stukje slechter nog. Hij slaat dan nog eerder af

MT 0

16 jaar

Rijd inmiddels al bijna een jaar zo, heb lambdasonde (origineel), bougies en slangen vervangen gasklephuis is schoongemaakt en kleppen zijn gesteld. Auto blijft nu bij het koud starten goed op toeren (choke) na een paar honderd meter slaat hij direct af en moet ik blijven gas geven om em aan te houden. Als de motor warm is gereden dan blijft het toerental hoog genoeg om em aan te houden. Het toerental fluctueerd dan van 1500 tot 700 toeren. Alsof hij em constant aan het bijstellen is.

Iemand nog suggesties

MT 0

15 jaar

Beste MT,

Zo als jij jou klacht omschrijft zit ik te denken aan valse lucht(lekkage) bij het inlaatspruitstuk.
Probeer het volgende: Rij de motor warm tot dat je motor het wisselnd toeretal heeft.
Spuit dan met remmenreiniger over het inlaatspruitstuk waar hij aan de cilinderkop vast zit en kijk of dit verschil maakt met het lopen.
Ik hoor het graag

vr.gr.
honda-men

honda-men 0
badge

15 jaar

Inmiddels zijn een aantal problemen verholpen. Er zijn een aantal draadbreuken gerepareerd en de lambdasondes voor en na de Kat zijn vervangen. Check engine lampje brand inmiddels ook niet meer. Heb echter nu een ander probleem geconstateerd. Het starten op een koude motor gaat goed. De toeren gaan dan rond de 2000 en zakken dan na enig moment terug naar 1000 naarmate de motor opwarmt. Vervolgens komt hij helemaal op temperatuur en rijdt hij eventjes mooi, stationair bij stoplichten daalt (geleidelijk) hij netjes naar 1000 toeren. Na nog een kwartier rijden begint het toerental al terug te zakken en zie je het metertje zodra je de koppeling intrapt (snel) vallen richting de 500 toeren om vervolgens weer licht op te krabbelen naar 800 toeren. Als ik hierna nog een stukje verder rijd dan voel ik dat hij inhoudt en gaat schokken. Dat is het teken dat hij bijna uit gaat vallen en dat gebeurt dan ook meestal binnen een minuut erna. Hierna krijg ik met geen mogelijkheid de motor meer gestart, pas als de motor weer helemaal koud is gaat hij weer aan en dan begint het verhaal weer van voor af aan. Enig idee wat het kan zijn? Waaraan ligt het dat mijn toerenteller als hij goed loopt langzaam daalt (zoals het hoort zeg maar) naar 1000 toeren en even later in een klap valt naar 500 om dan weer rustig op te krabbelen naar 800. heb inmiddels brandstofpomp, bobine, watertemperatuursensor, brandstoffilter, luchtfilter en bougies al vervangen. Auto lekt ook geen vloeistoffen alles is netjes op peil.

MT 0

14 jaar

Heb je dit probleem alleen op LPG of ook op benzine?

oldford 0
badge

14 jaar

[quote=oldford]Heb je dit probleem alleen op LPG of ook op benzine?[/quote]
Dit probleem heb ik op benzine. Ik wil eerst dat de auto goed loopt op benzine voor ik uberhaupt weer op LPG kan gaan rijden. Heb gehoord dat dat de juiste volgorde is.

MT 0

14 jaar

Symptoom komt overeen met een krukassensor die het warm niet meer doet.
Maar soms is het de bobine. Aangezien die al vervangen is denk ik krukassensor.
Tenzij de bobine al heel lang geleden vervangen is.

oldford 0
badge

14 jaar

[quote=oldford]Symptoom komt overeen met een krukassensor die het warm niet meer doet.
Maar soms is het de bobine. Aangezien die al vervangen is denk ik krukassensor.
Tenzij de bobine al heel lang geleden vervangen is.[/quote]
bobine is vorige maand vervangen, het lijkt er inderdaad op dat het de krukassensor kan zijn. Bedankt voor je snelle reactie overigens. Ik ga kijken of ik die snel kan (laten) vervangen.

MT 0

14 jaar

Nog een vraagje, is het voor een civic belangrijk dat ik een originele krukassensor bij de dealer haal of volstaat een imitatie in dit geval? Ik weet dat het bij de lambdasondes beter was om originele te halen en dat imitaties het daar niet goed deden.

MT 0

14 jaar

Weet iemand waar de krukassensor in een d14z2 zit en is daar bij te komen zonder de wagen omhoog te brengen? Ik heb het werkplaatshandboek van verschillende motoren maar niet die van de d14z2 helaas.

MT 0

14 jaar

Krukassensor blijkt dus gewoon onder de verdelerkap te zitten achter de rotor en naast de bobine. Deze is helaas niet te vervangen zoals de bobine en het is goedkoper om een tweedehands complete ontsteking te kopen. Heb inmiddels wel het gasklephuis en de iacv schoongemaakt. Merk dat de motor gelijk beter loopt. Hij loopt nu op benzine prachtig en de toeren blijven op de juiste hoogte. Hij slaat niet meer af en houdt ook niet meer in bij het gasgeven. Ik denk dat ik de krukassensor nog niet hoef te vervangen.

LPG is helaas een heel ander verhaal. Zodra ik overschakel hierop dan gaat de auto na een paar honderd meter al het motormanagement lampje doen oplichten, de toeren gaan hoog op 2000 en blijven daar hangen. Na nog een tijdje slaat de motor gewoon af en is dan niet meer aan te krijgen. Lampje blijft branden, ook als ik terugschakel naar benzine. Pas als ik de stroom een tijdje van de ECU af heb gehaald gaat het lampje weer uit en start de motor weer. Zal het probleem dus in mijn lpg-installatie moeten gaan zoeken. De ECU krijgt dus geen goede waardes door op LPG vooralsnog.

MT 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.