Hallo,
Ik heb een honda civic 2002 diesel. Op dit moment heb ik al 2 keren meegemaakt dat ik (kort) op hoge snelheid reedt. Hierbij begon op een gegeven moment het motormanagement lampje te branden en direct werkte de gaspedaal ook niet meer. Ik kon dus geen gas meer geven en mijn snelheid nam af. Tot dat deze was gezakt tot ongeveer 100 km/uur kon ik weer gas geven. Echter kwam de snelheid niet hoger dan 100.
Toen dit de eerste keer gebeurde ben ik naar de garage gereden. Daar hebben ze de turbo toen onderzocht maar zagen niks bijzonders. De computer gaf een storing met de turbo druk meting weer. Die hebben ze weggehaald en de turbo schoon gemaakt. Daarna reedt ie weer prima.
De tweede keer dat dit gebeurde reedt de auto de volgende dag weer als normaal. Alleen het lampje bleef nog aan. Ik ben toen weer naar dezelfde garage gereden om te vragen om het probleem weer uit te lezen en weg te halen. Dit hebben ze toen gedaan. Volgens de monteur is de turbo stuk. Hij heeft dit keer echter niet meer naar de turbo gekeken.
Weten jullie wat het probleem kan zijn? Is de turbo nou echt stuk of leest het gewoon een fout bij hoge snelheid en gaat hij in 'safe mode'?
Ik ben erg benieuwd, ik heb namelijk geen zin om een nieuwe turbo aan te schaffen. De auto is ook al redelijk oud.
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
lijkt mij dat op dat moment de druk tehoog wordt zodat hij in noodloop gaat om de motor tebeschermen.
dit komt waarschijnlijk door de turbo omdat de washgate vast zit of niet soepel loopt.
dus of de turbo moet uit elkaar en gangbaar gemaakt worden.
zelf heb ik daar geen ervaring mee.
of de turbo moet vervangen worden.
komt het alleen bij top snelheid voor dan zou ik er nog niks aan doenm.
groetjes jan.
Afwijking van turbodrukregeling Civic diesel 02, 03, 04, 05
De meest voorkomende DTC's zijn P0238, P1236 en P1237
Als de tubodruk afwijkt van gespecificeerde limieten zal de storingslampje gaan branden. Om schade aan de motor te vermijden, wordt het motorvermogen dan verlaagd en wordt het motortoerental beperkt tot maximaal 2500 omw./min.
Er zijn veschillende factoren die de hieboven genoemde DTC's kunnen veroorzaken. Een bekende oorzaak is roetafzetting tussen de variabele schoepen en behuizing van de turbo.
Turbodruk afwijkingen kunnen verschillende oorzaken hebben ,Verkeerde brandstof ,Laag brandstof niveau ,Vacuum systeem defect ,electrisch/vacuum regelklep (EVRV) storing, Manifold Absolute Pressure (MAP) sensor defect ,Variabele schoepen verstelling van de turbo fout .
Ga er maar van uit als je dit probleem wilt oplossen je de turbo moet laten vervangen , spreek uit ervaring.
is wel een investering .
Hallo,
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de afgelopen week weer normaal met de auto kunnen rijden. Ik denk dus dat het inderdaad alleen op hoge snelheden voorkomt..
Ik heb eerlijk gezegd geen zin in om de turbo te vervangen. De auto is al redelijk oud en een nieuwe turbo vindt ik dan al snel te duur worden. Ik denk dat ik voorlopig niets doen en wat rustiger ga rijden. Ik hoop alleen niet dat die turbo dan alsnog stuk gaat..
Groet
14 jaar
dat is moeilijk tezeggen de tijd zal dat leren.
groetjes jan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar