Hallo iedereen,
Weldra (? als de rest versleten is ?) moet aan mijn wagen een druklager vervangen worden. De lager zelf kost 2x niets maar er zijn veel werkuren aan verbonden. Nieuwsgierig als ik ben zou ik graag weten wat dit precies is en ik ben aan het "googelen" gegaan.
volgende site gaf me bijzonder veel informatie, maar is in het engels :
http://auto.howstuffworks.com/clutch.htm
Op de derde tekening zie je de verschillende onderdelen van een koppeling. Kan iemand me de druklager aub aanwijzen?
Extra informatie is natuurlijk ook zéér welkom (zoals waar het nu eigelijk voor dient:-))
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hee Jeroen als je info wilt hebben over het druklager ga dan naar google/afbeeldingen en vul dan druklager in.
Gr.Stan
Het druklager is het lager wat de drukgroep bediend om de koppelingsplaat te laten vrijkomen. Dit noemt men druklager, omdat deze tegen de "vingers " van de drukgroep duwt.
Om dit lager te vervangen, moet de versnellingsbak los van de motor worden genomen. Meestal wordt daarom de gehele koppelingsset ineens vervangen ( drukgroep druklager en koppelingsplaat, met een eventueel aanwezig toplager). Niet omdat dit dan gelijk persé nodig zou zijn, maar omdat deze reparatie veel arbeidsuren heeft. Een druklager zelf kost inderdaad niet veel, evenals een komplete set, die je meestal onder de 200 wel hebt. maar de prijs wordt echt door het uurloon opgeschroefd. een beeje monteur is al een uurtje of 4/5 bezig aan zo'n karwei, en dan moet alles nog meezitten ook.
Groeten Marcel
Bedankt voor de duidelijke antwoorden! We denken er sterk aan de koppeling zelf te vervangen door gebruik te maken van een manual. Op zich lijkt de moeilijkheidsgraad nog mee te vallen. Autoshops willen van deze reparatie niet horen en verwijzen ons altijd door naar Honda waar het zeer duur is!
17 jaar
als je het zelf wil gaan doen, en het nog nooit gedaan hebt, trek er maar een dag voor uit, en geloof me, als je eenmaal de bak onder de auto uit hebt, dan ga je zelf wel denken dat je beter ineens de plaat en drukgroep kunt meevervangen.
Begin in elk geval aan twee kanten de wielophanging los te maken, steekassen eruit halen ( nadat je hem goed op blokken hebt gezet ), en alle aansluitingen op de bak los te maken. Dan de motor in het midden goed ondersteunen met een goede krik, en de bak/motorsteunen loshalen. Als het goed is kun je de bak ertussenuit halen zonder het subframe te laten zakken. Bij vervanging van de plaat/drukgroep, de plaat goed centreren op het vliegwiel, anders krijg je er de versnellingsbak niet meer terug op.
Groeten Marcel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar