auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Honda Civic: Pingelen bij stationeer lopen motor.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: B16a VTEC

Ik heb eigenlijk een vervelende/irritant probleem.
Dit is allemaal begonnen tijdens de rit naar spanje, het luidt als volg:
Bij stopstand voor de stoplichten of tol begon mijn auto te pingelen/schommelen 900/1200rpm.
Nou heb ik thuis de motor al een paar x opnieuw afgesteld zoals het hoort:
Namelijk, op bedrijfstemperatuur brengen, EACV loskoppelen en met de stationeer schroef afregelen naar 400/500rpm. (kleine streepje net boven de nul)
Motor uitzetten de stekker er weer op zetten van de EACV, daarna starten dan moet hij regelen naar de 800/900rpm.
Doet hij dit, dan de ECU resetten door de zekering of min pool los, na +/- 5 minuten de auto starten, want dan heeft de ECU gereset.
Hierna mooi de auto laten draaien, ook +/- 5 minuten want dan kan hij zich weer mooi inleren.
Tot zover gaat alles goed.
Maar als ik dan weer een stuk ga rijden, dan kan het zijn dat het weer terug komt, dan gaat die weer pingelen van 1200 na 900 rpm.
Als ik dan de schroef, stationeer, iets indraai heb ik er geen last van.
Wat kan hier de oorzaak van zijn ?
Map sensor , of defecte EACV klep ?
Zit geen lucht in systeem.

Ik hoor het graag, henk.

Geplaatst door

HenkyBoy (390)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

EACV Klep demonteren ( 2 Schroeven los) Schoonspuiten met remmenreiniger en weer monteren
(Waarshijnlijk veel roetaanslag)

Vg Gr

hondamen 0
badge

11 jaar

Deze zit achterop de inlaat, of niet.
Deze had ik al schoongemaakt.

HenkyBoy 390

11 jaar

oplossing nog niet 100% bekend

HenkyBoy 390

11 jaar

HenkyBoy

heb je dit onderdeel reeds gereinigd? Zit op het gasklephuis

http://www.youtube.com/watch?v=G-mwd5VJK...

Hondaworld 50

11 jaar

Nou ben er achter wat er loos was.
Ik had toch de EACV klep en de FITV/IACV klep gereinigd.
En ik dacht dus dat je de eerste/koude start moest stellen met de stationaire sproeier, dus niet.
Dat doet de FITV/IACV klep, en deze had ik helemaal dicht gedraaid.
Hoe ben ik hier achter gekomen, door een 2de hands gasklep te kopen op marktplaats.
Tijdens schoonmaken van die klep, heb ik alles opgeschreven, en toen kwam ik erachter dat de FITV/IACV klep 2 1/4 open staat.
Gezocht op google als daar wat meer over bekend was, na 1 1/2 uur zoeken vond ik dat je daar dus de toerental van de koude/eerste start mee kunt beïnvloeden.
Helemaal dichtgedraaid, krijg je +/- 1200rpm, en ik weet dat honda met koude motor ronde 2000/1800 rpm draait.
Dus ook maar even de stationaire schroef opgemeten, hoe diep die zat met de schuifmaat, en zo afgesteld.
Nu denk ik ook dat het pingelen/galopperen afgelopen is, omdat ik de stationair schroef wel een volle slag naar binnen heb gedraaid.

Allemaal hartelijk Dank

HenkyBoy 390

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.