Helaas heb ik sinds kort het volgende probleem met de prelude.
Bij het koud starten, loopt de moter soms een enkele seconde op 1 tot 3 cylinders.
Daarna pikt hij stationaar goed op.
Gas geven geen probleem, oliedruk en alles ok. dus geen vuiltje aan de lucht.
Echter als hij iets op temperatuur komt na een minuut ongeveer, loopt hij nog prima stationair echter,
Bij het snel openen van de gasklep, gaat de moter over op stotteren, stoten, en soms haast op 3 cylinders lopen, en pakt dan weer een goed stationair, al ploft hij dan iets meer in de uitlaat dan eerst.
Hou je de gasklep dan wat langer open, dan pikt de moter wel weer op, en klimt dan goed en sterk in toeren, en is dan ook rijd-baar (zo ben ik er mee thuisgekomen nl. boven de 3000 toeren geen probleem, alleen bij gas bijgeven vanaf die toeren ook).
aangezien de cylinderkop tikte, (2 klepzittingen) heb ik deze gelijk vervangen, en deze kop draait mooi rustig.
Echter het bovenstaande probleem is er nog steeds.
*distributie staat op tijd
*nieuw brandstof filter
*nieuwe bougies
*andere ontsteking geprobeerd
*vacuumleidingen gecontroleerd.
helaas geen foutcode van de ecu, deze geeft aan dat alles ok is.
Wie o wie kan me helpen, en weet wat ik vergeten ben en/of over het hoofd zie.
Bvd. durk
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Inmiddels het volgende geprobeert
Nieuwe kop.
Nieuwe koelwatersensor
Nieuwe mapsensor
Andere ontsteking
Bougie kabels doorgemeten
Bougies vervangen
IACV vervangen
FITC vervangen
EGR gereinigd/gecontroleerd
Map sensor vervangen
Distributie gecontroleerd
afstelling ontsteking gecontroleer.
Helaas is het probleem nog niet opgelost
staat daar al een egr klep op?
graag de km stand.
mvg hugo
Ja zit idd, een egr klep op.
Voor zover ik weet zou een probleem in de egr wel een foutcode op moeten leveren.
Zal hem morgen eens extra goed controleren
Het is een bb2 prelude, 4gen. met 150000 km gelopen.
17 jaar
de egr klep geeft jammer genoeg niet altijd een foutcode (als er bv een vuiltje tussenzit of een stukje harde kras)
de egr klep is waarschijnlijk vacuum-gestuurd.
als je die met een vacuumpompje opzuigt en dan snel het pompje lost valt hij hard terug op zijn zitting (een paar keer achtereen) -dat is soms genoeg om het klepje terug goed te doen sluiten.
mvg hugo
Aan de egr kon ik helaas niets ontdekken.
Heb van iemand een blokeer plaatje geleend, waarmee de uitlaatgas toevoer naar de egr afgesloten wordt.
Hierdoor krijg je geen foutcode, want de ecu ziet het niet.
Ook dan blijft het probleem bestaan.
Ook met de open egr gemonteerd is het probleem aanwezig.
Ook de IACV (idle air control valve) heb ik vervangen voor een ruilexemplaar : geen verbetering.
de FITC (Fast idle thermo valve) heb ik gecontroleerd op lekkage van lucht. deze mag na het opwarmen van de moter geen lucht meer doorgeven.
ook deze lijkt prima te zijn. ook met deze klep dicht geen verbetering.
mvg durk
17 jaar
heb je de benzinedruk al eens gemeten ? (als hij stottert bv)
mvg hugo
Uiteindelijk heb ik het probleem gevonden.
Wat bleek, lambda sonde.
Ondanks dat hij geen foutcode gaf bleek deze het probleem te veroorzaken.
Terwijl het nog niet zo'n oude lamda sonde was.
Ook had ik net een co/viergas test gehad, waaruit niets vreemds was af te lijden.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
mvg durk
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Prelude of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar