auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Honda Civic: Stationair trillende een haperend optrekkende Civic als Airco aa

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5 Vtec E 115pk

Door deze hete dagen gebruik ik de Airco vaak en ik merk dat de auto anders reageerd als ik hem aan heb. Bij het intrappen van de koppeling (voor een stoplicht oid) dan zakt het toerental bij na tot nul en lijkt hij bijna af te slaan. De auto schudt dan behoorlijk. Daarna gaat hij netjes 800 tpm draaien, maar toch blijft hij behoorlijk schudden; iets wat je vooral door je koppelingspedaal en de versnellingspook voelt. De auto voelt ook heel erg lui aan en schokt tijdens het optrekken. Ook tijdens file rijden reageerd de auto heel erg nerveus (schokkerig).

De EACV klep is meerdere malen schoon gemaakt, pakkkingen zijn vervangen. Koppelingsplaat is ook onlangs vervangen en ook de airco heeft een jaar gelden een volledige beurt gehad waar geen rare dingen naar voren kwamen. Wat kan dit zijn? Heb al een beetje zitten klooien en als ik de lambda sonde losgooi dan lijkt hij dit niet te doen, krijg dan ook geenn foutmeldingen etc. Alvast bedankt!

Geplaatst door

Typhon11696 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Niet aan de lambdasonde knoeien! Mooi aangesloten laten! Er hoort een verhoging van het stationair toerental plaats te vinden zodra je de ac aan doet. Als dat niet gebeurd moet je even je stappenmotor van het stationair deel los halen en schoonmaken met remreiniger. Deze regelt dat namelijk. Je moet je trouwens af vragen of ie al niet op het nood-programma loopt, omdat er niets verandert tijdens het demonteren van de sonde-aansluiting.

Maar goed, probeer het eens.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Hoi Sytze, heb de auto daarna weer gereset dmv de backup zekering er 10 seconden uit de halen en daarna de auto starten met alle verebruikers uit totdat de aanjager aanslaat. De dealer zegt echter dat het normaal is dat de motor bijna afslaat als je die stationair gaat draaien met airco aan omdat de motor 15 pk vermogensverlies heeft(???). Ik vind het wel erg vevelend en kan me niet voorstellen dat dit zo hoort. Met stappenmotor bedoel je de stationair regel motor of Electronic Air Control Valve (EACV) zoals dat in Hondanees heet? die is nl al schoongemaakt. Heb je nog meer suggesties? Thanks!

Typhon11696 0

18 jaar

Kan het zijn dat er een motorsteun niet goed meer is? Het schudden doet ie ook als de AC uit staat alleen dan een heel stuk minder. Je voelt het vooral aan de versnellingspook en je ziet de boegiekabels/ motorblok ook duidelijk schudden. Hoe kan ik dat controleren?

Typhon11696 0

18 jaar

Het klopt dat ie bult vermogen verlies heeft. Ja das die klep. Motorsteun, dacht het niet, niet echt een Honda kwaaltje. Krijg alleen nu het idee dat jou blokkie stationair niet op alle 4 draait. Ik wil je niet bang praten, maar dat schudden vertrouw ik niet helemaal. Dan valt ie natuurlijk ook veel verder terug in toeren, als ie niet alle pitten pakt. Zou dat kunnen? Ploft ie ook iets(regelmatige plof) in de uitlaat als ie gewoon loopt?

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Wat zou de oorzaak ervan zijn dan dat ie niet op 4 cilinders loopt? Hoe kan ik dat verder nog controleren? Een plof, tsja... de uitlaat klinkt wel een beetje donker, maar echt ploffen?

Typhon11696 0

18 jaar

Het bekende Honda kwaaltje met de 2e bdp spoel. Komt toch altijd nog voor, alhoewel die ouwe crx jes daar het meeste last van hadden. Maar als ie werkelijk niet op alle 4 loopt moet je dat kunnen horen. En in de uitlaat moet je dat ook echt kunnen horen.

sytze 0
badge

18 jaar

Dit probleem heb ik ook.
Ik heb een 323 coupe 1.5i lx uit 1996. Als ik afrem en de koppeling intrapt zakt hij bijna naar 0 toeren. Je voelt hem dan even schokken en de stuurbekrachtiging valt ook bijna weg. Daarna gaat hij weer naar 800 toeren en schommelt daar een beetje.
Wat heb ik al gedaan:
Bougies + kabels
Verdelerkap schoongemaakt
Nieuwe olie/oliefilter/brandstoffilter
Kleppen gesteld
connectors van Lamda sonde en temp.meter (in luchtfilterbak) gereinigd met contactspray
Injector-reiniger in de tank
ECU-gereset.

Maar nog steeds het probleem. Waar zou het nog aan kunnen liggen?? De stappenmotor van de gasklep of het gasklephuis zelf even schoonmaken?? Zo ja waar zit deze stappenmotor??
Nog andere suggesties?

Rijdt al lange tijd op Total Excellium, weet niet of dat nog wat uitmaakt??

Nylez 0

18 jaar

waar de rubber of plastic lucht filterslang aansluit op de inlaatcollector zit een regelvijs ( geborgd met grijze verf )-
deze vijs is een basisinstelling voor de traagloop.
OPLOSSING: draai de regelvijs uit , deze zal waarschijnlijk lichtjes vervuild zijn . reinig deze met staalwol of licht schuurpapier-spuit in het gat waar de vijs zit met carburatorcleaner, dan doorblazen met perslusht - draai dan de vijs terug volledig in (dicht) -dan de vijs +/- 1/2 tot 3/4 toer terug open . (event. indien nodig nog iets bijregelen)
succes.

mvg couvreur hugo

hugo c 0
badge

18 jaar

Bedankt voor de reacties, maar volgens mij moet er meer ook naar het gebruik van de airco gekeken worden in mijn geval.

Als ik de AC UIT heb staan en trap de koppeling in dan zakt hij naar 800 tpm en schiet dan omhoog, gaat rond de 1300 tpm draaien en zakt dan weer redelijk snel (paar seconden) weer terug naar de 800 tpm. Op zich niet normaal, maar er valt wel mee te leven.

Met de AC AAN doet hij eigenlijk hetzelfde, alleen het toerental waarop de naald 'omhoogstuitert' is dan +/-200 tpm. Ook dan gaat ie 1300 tpm draaien en daarna zakt ie weer terug naar de 800 (binnen een paar seconden). Het lijkt dus alsof hetzelfde gebeeurd als AC UIT, alleen dan op een lager toerental.

Uiteindelijk draait de auto dan in beide gevallen goed stationair (qua toeren, volgens de toerenteller). Alleen bij AC aan zakt het toerental naar bijna nul en schudt de auto ook nog eens gedurende dit bijna afslaan en tijdens het stationair draaien daarna. Het lijkt in eerste instantie dat de ECU niet weet dat er een zware verbruiker (AC) aan de auto hangt en zich dan gaat corrigeren. Echter, dan begrijp ik het schudden van de auto niet.

Voor de goede orde: de auto is altijd Honda Dealer onderhouden en nooit beknibbelt op reparaties en de AC heeft vorig jaar nog een volledige beurt gehad incl nieuwe koelstof etc. Thanks!

Typhon11696 0

18 jaar

al helemaal opgelost?

THEFXR 0

18 jaar

Ik heb wat air intake en carburator cleaner van Wynns direct in de luchtinlaat gespoten (wel even bijgassen, anders slaat de motor af). In eerste instantie leek het niet echt te helpen, maar als je er een paar kilometer mee gereden hebt werkt het echt perfect. De auto draait nu bij gas los netjes 800 tpm. Ben daarna ook vann vpower (95) overgestapt naar 98 en dat werkt ook veel beter; mijn auto had altijd last van schokken tijdens optrekken en dat lijkt nu ook veel minder. Ben weer erg tevreden met mijn civicje!

Typhon11696 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.