close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Honda Prelude: Viergasmeting probleem

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.2 VTEC

Hallo,

Ik ben in het bezit van een Honda Prelude 2.2 VTEC die vanwege de viergasmeting niet door de APK komt.
Dit zijn de gemiddelde waardes van 3 metingen:
CO: 3.31%
CO2: 13.12%
HC: 501 ppm
O2: 0.54 %
Lambda: 0.910

Dit is met een stationair toerental. Met zo'n 3000 toeren veranderd er niet veel aan de waardes, maar met 4000 toeren loopt de CO waarde terug naar zo'n 0.3 - 0.7%.

Wat hebben we al geprobeerd:
- Andere lambdasonde
- Andere katalysator
- Andere ECU
- Valse lucht aanzuigen
- Injectorcleaner
- Uitlaat gecontroleerd op lekkages
- Alle slangen gecontroleerd

Het blok verbruikt zo'n 1 liter olie per 10.000 - 12.000 km en de auto heeft 5000 km geleden een grote beurt gehad (luchtfilter, bougies, brandstoffilter, olie+filter, kleppen stellen).

Ik hoop dat jullie mij nog een paar goede tips en ideeën kunnen geven want we zitten een beetje vast hiermee.

Alvast bedankt!

Geplaatst door

Prelude2.2VTEC (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Goede avond V- tec.

Een motor die mechanisch goed is kan deze waardes nooit samen laten gaan !!

Een CO van ruim 3% en evengoed nog een 1/2 % O2 is niet mogelijk .

CO gehalte moet onder de 0,5% komen dan gaat de kat. zijn werk pas doen en deze moet voldoende warm zijn.

Kleppen die niet goed afsluiten en of een spruitstukof pakking die lekt zorgt er voor dat en zuursof in de uitlaat komt.

Lambdasonde meet dit en de ECU regelt bij. Rijker dus.

Ook die HC waarde is veel te hoog , normaal zonder werking van de kat is 100 tot max 200 ppm normaal .

Doe wat kleppenreiniger in een warme motor en daarna een controle op de klepspeling.

Meet ook of de motor goed op temperatuur komt en de temperatuursensoren hun werk goed doen.

Succes.

Punt 50
badge

9 jaar

Spaghetti-spruitstuk of immitatie lambda-sensor?

Pivavar 80

9 jaar

Luchtmassameter, vuil, aansluiting slecht/corrosie. Kijken kost niets.

ron001 0

9 jaar

Bedankt voor de tips, we gaan komende week weer een aantal dingen nakijken. Kleppen zijn 5000 km geleden afgesteld.
Ik heb inmiddels wel iets besteld om de kleppen mee te reinigen.

Spruitstuk en lambdasonde zijn origineel, waarde veranderd niet met een Denso lambdasonde.

Als er weer nieuws is post ik dat hier.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Prelude of stel zelf een nieuwe vraag.