auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Honda Civic: Waar op letten bij aankoop HondaCivic

Bouwjaar: 1998

Ik heb geen probleem met een Honda Civic maar wel een vraag. Iemand wil een Civic kopen van rond 1998-99-2001 vanwege de prijs natuurlijk. Helaas heeft de Honda de naam om onder je kont weg te roesten. Kan iemand een beetje aangeven waar je specifiek op moet letten bij aankoop van een Honda Civic van omstreeks bouwjaar voor 2001? Misschien ook de te verwachten kosten voor wat reparatie edg. Wat is er zoal tussen de 150 en 200.000 km aan vervanging toe. Dan bedoel ik niet de banden of uitlaat maar meer mankementen die dan op kunnen treden. Bv Schokdempers, doorroesten.
Alvast bedankt.

Geplaatst door

ojhekcireg (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo

Die van mij is er ene van 2001, die van mijn vader van 1999 (zelfde generatie: EJ9). Die van mijn vrouw was uit 1998. Die roesten niet meer zo vaak, die van mijn vader een heel klein beetje aan de wielkast onderaan. Die van mij heeft dat ook plus ook nog achteraan de wielkast tegen de bumper. Dat is mijn eigen schuld want ik was die nooit. Doordat vuiligheid daar blijft zitten en weer vochtig wordt is het daar steeds nat en roest het. Maar voor mij moet een auto enkel rijden, de rest is imago.

Mijn Civic heeft 400 000 km in 15 jaar zonder defecten, die van mijn vader 180 000 zonder defecten. Die van mijn vrouw had 200 000 km zonder zorgen maar we vonden een Type S 1.8 uit 2007 en we MOESTEN die hebben, handig voor langere reizen. De EJ9 is zowat de betrouwbaarste auto's ooit gemaakt.

Schokdempers zijn nog origineel na 400 000 km, bij mijn vader ook evenals de achterremschoenen (wel vaak autosnelweg)

Je zal daar geen kosten aan hebben wegens defecten, enkel normaal onderhoud: banden, remblokken vooraan, olie verversen (om de 20 000 km synthetisch), distributieriem om de 100 000 km, bougies om de 40 000 km... Mijn versnellingsbak is vervangen aan 300 000 km, oorzaak: nooit olie ververst, 300 000 km met dezelfde olie is not done, het peil zakt en er komen metalen schilfers er in. Ruilbak kostte 250 euro en veel werk maar rijdt weer als een zonnetje.

Waar je wel op kan letten is het volgende: versnellingsbakken die aan een revisie toe zijn maken een metalen geluid wanneer je het koppelingspedaal loslaat, dit geluid verdwijnt wanneer je het koppelingspedaal ingedrukt houdt. Bij mij was het geluid van de versnellingsbak in neutraal luider dan het geluid van de motor, maar hij schakelde nog perfect ;-)

O ja zelfs de airco is nog volledig origineel, wanneer de koude lucht verminderd: laten bijvullen, dan is het weer lekker fris.

Je koopt best zo'n Civic waar nog niets aan gebeurd is dat onder de noemer "tuning" valt. Die Civics zijn beresterk en zeer geliefd bij mensen die graag de wagen een sportief karakter geven, ze rijden er dan ook niet mee zoals een 80 jarige ;-) Soms wisselen ze de motor voor een zwaarder en veranderen ze zaken aan de electronica die problemen kunnen geven maar ja, dan kunnen ze daar wel aan sleutelen.

In België krijgen de wagens een kilometercertificaat mee bij de aankoop, geen idee of dat in NL bestaat. 't is niet waterdicht maar heel vaak wel.

Als je ene vind met 80 000 km op de teller maar het stuur en de pedalen zijn volledig versleten dan klopt er iets niet, als je hem start en er komt geen blauwe rook uit is dat ook al een goed teken :-)

Conclusie: beresterke motoren en zelfs als je ze niet onderhoud zal je nooit panne hebben :-)

Succes!!

Hondaworld 50

8 jaar

Dan kunnen we gerust de aangeboden Civics gaan bekijken. Hoe zien die auto's er van onder uit na zoveel jaar? Versnellingsbak heb ik op dit forum wel al meer gelezen. Lijkt mij daarom toch geen ding van topkwaliteit. Zo wordt er ook eentje aangeboden met vermelding dat er een nieuwe versnellingsbak en koppelingsset is gemonteerd met 161.000 km op de teller. Ik ben wel erg achterdochtig geworden hoor gezien mijn ervaring met een Corsa van 1998. Compleet wegegeroest, alles wat de bodem betreft. Goed voor de sloop. Vandaar dat ik nu eerst goed op de hoogte wil zijn. En soms lijkt het roesten wel degelijk een probleem te zijn. En als er dan desgevraagd geen brug beschikbaar is om de onderkant te bekijken geeft dat te denken. Overigens is de Civic nogal geliefd om te pimpen.
Bedankt voor de info, ik heb er in ieder geval iets aan. Mochten er nog zijn die andere info hebben dan hoor ik het wel.

ojhekcireg 0

8 jaar

Hallo

Is het niet zo in NL dat wanneer je een auto koopt dat hij RECENT moet gekeurd zijn? (APK zoals dat bij jullie heet) In Belgïë heb je dan ook nog eens de Car-pass (speciaal veer verkoop tweedehands): daar hebben ze de auto op tientallen punten gecheckt en krijg je een gedetailleerd verslag van de staat van de wagen. Dus als er roest aanwezig zou zijn dan weet je dat op voorhand.

Mijn Civic uit 2001 heeft een kerngezonde bodem, die van mijn vader ook, die van mijn vrouw uit 1998 was ook in orde.

Mijn CRX uit 1984 eindigde op 349000 km en die was geroest maar de motor was perfect, mijn Civic uit 1995 eindigde op 368000 km door gesprongen distributieriem (riem had 160 000 km, eigen schuld, dat weten we dan ook) anders reed ik er nog mee, geen roest aan de bodem wel aan de wielkasten maar beperkt.

Misschien ene zoeken uit 2001, het laatste bouwjaar van dit model, nog volledig in Japan gemaakt.

Ik begrijp je achterdocht door de roest van die Corsa, maar Honda's roesten niet meer zo hard vanaf eind jaren 90.

Er is trouwens een Nederlander met een Civic uit 1997 die 1 200 000 km heeft gehaald :-)

Ik ga alvast voor de 500 000 km wetende dat ik geen panne zal hebben.

Succes, hopelijk vind je nog een origineel exemplaar die door de eigenaar goed verzorgd is, ze zijn er zeker en vast nog!

Hondaworld 50

8 jaar

Hallo,
Als je een auto koopt moet die niet gekeurd zijn. Moet pas gekeurd zijn als je er mee op de weg komt. Maar een APK keuring betekent weinig voor de kwaliteit. Gekeurd wordt slechts op enkele belangrijke punten maar dan nog zegt het weinig over de gesteldheid van de auto. Bv de remnmen worden getest op de rollenbank. Is de vertraging voldoende, dan is het goed, ook al zouden er geen remblokken op zitten. De keuring is zuiver een momentopname. Na een paar dagen kan er wel iets defect zijn maar daar kan je dan wel tot de volgende keuring mee doen. Tenzij je onderweg aangehouden wordt en dan vastgesteld wordt dat je met een gladde band rijdt. Of je remmen het niet meer doen. Of je licht niet meer brandt.
Maar ik had wel meer belangstelling voor eventueel voorkomende en bekende euvels/gebreken/ zoals iedere auto die wel heeft. Dat ze 300.000km lopen of onverlsijtbaar zijn zal wel wezen maar er zullen ongetwijfeld ook zwakke punten te vermelden zijn. Het zijn die punten die ik graag wil weten als ik naar een paar aanbieidngen ga kijken.

ojhekcireg 0

8 jaar

De doelstelling van deze site is het oplossen van TECHNISCHE problemen van auto's. NIET een advies- en/of informatiesite voor aspirantkopers van een (andere) auto.
De topics waarin toch om aankooptips cq. adviezen wordt gevraagd worden door het moderatorteam gesloten.
Indien iemand de vraagsteller toch van informatie wil voorzien, kan deze dat doen door de vraagsteller rechtstreeks per email te benaderen.

Natuurlijk willen we je best een stukje op weg helpen:

www.autoweek.nl www.autozine.nl


Moderator Problemcar
www.problemcar.nl

Dat begrijp ik wel hoor maar ik vraag niet om een aankoop advies maar om technische kennis van een bepaald type/merk auto. Het lijkt mij toch echt een technische kwestie als gevraagd wordt naar de zwakke punten van bepaalde autos.
Anders mag u de hele topic van mij er af gooien hoor als het u niet past.

ojhekcireg 0

8 jaar

Je vraagt "Waar op letten bij aankoop Honda Civic"...dat is vragen om een aankoop advies.
Verder is het niet relevant of het mij past of niet.
Kijk eens op www.autoweek.nl dat staat vol met reviews over deze auto.

Wij willen uitsluitend voorkomen dat er een wildgroei aan vragen geplaatst wordt welke niets te maken hebben met technische problemen, die opgelost moeten worden.
Zoals daar zijn: aankoopadviezen, garantie gevallen, onvrede over facturen, etc.

Tot slot: discussieren over een topic is niet wenselijk op het forum, dus dat wil ik vanaf nu stoppen.

Moderator Problemcar
www.problemcar.nl

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.