auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Hyundai Trajet 2001: 2.7 v6 tikt. Help!

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.7 v6

Hallo allemaal!

Ik heb een Trajet 2.7 v6 waarvan de motor tikt bij stationair en ratelt bij hogere toeren.
De dealer zegt een klepstoter.Ik heb het kleppendeksel van bank 1 eraf gehaald en ik constateerde dat, net als in mijn vorige auto, de nokkenasketting slap hangt. Dat plaatje bij de ketting wat verslijt is nieuw. Olie is goed op peil en 10w40. Kmstand is 229.000.

Wat denken jullie? Is er iemand met hetzelfde probleem of dit meegemaakt heeft? Alvast bedankt!

Vriendelijke groet,
Vale

Geplaatst door

rossiassen (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zag ik nu een vonk overslaan (2X) bij de verdeler? ( op 0:9 en 0:11 seconden)
Misschien dat eerst oplossen.

Hans4040 1435
badge vip badge

9 jaar

Oh ja inderdaad, ga ik kijken. Bedankt!

rossiassen 0

9 jaar

Carterpan er afgehaald.....

rossiassen 0

9 jaar

Ok, flush gedaan maar niks geholpen en dealer gebeld.
Op zijn advies volledige carterpan losgehaald. In de kleine pan zit er veel kopergruis en plastic. Koper is onvermijdelijk van een of meer lagers en het plastic van 1 van de geleiders van de nokkenasketting.

Er zit speling in de krukas; drijfstangen 2, 3 en 4. De dealer zegt dat als de krukas niet beschadigd is dat je ze alle 6 kan vervangen zonder het blok eruit te moeten halen.

rossiassen 0

9 jaar

Is er iemand die mij kan adviseren? Ik wil ook Plastigauge gebruiken om de speling te meten en evt overmaatse lagers te bestellen. De dealer kan deze voor mij bestellen.

Verder, wie weet de aanhaalmoment van de drijfstangbouten?? Blok G6BA.

Alvast bedankt!

rossiassen 0

9 jaar

Alleen de lagerschalen vervangen zou ik nooit doen met zoveel ruimte.

Meet de kruktappen op en alleen als er NIETS af is kan je het proberen .

Houd er rekening mee dat het slijpsel overal in de motor aanwezig is . Het filter houdt niet alles tegen vooral bij koude start gaat de bypas in het filter open .

Ondermaatse lagers gaan vaak per 0,25 mm dus dat is helemaal geen optie zonder de krukas te slijpen..

De krukas is wel per kruk te slijpen .

Haal alle lagers los en zie dat overal staalsplinters zijn ingebed .

Succes.

Punt 65
badge

9 jaar

Bedankt, ik ga het opmeten!

rossiassen 0

9 jaar

Is dit economisch nog wel verantwoord ?
Bij krukas slijpen , wat denk ik wel aan de orde is , moet de motor er uit en dan val je al gauw van het 1 in het ander.

Nee, misschien niet maar ik kan het gelukkig zelf opmeten zonder kosten. 1x lagerschaal heb ik voor 14 euro bij de dealer besteld en plastigauge voor 10 euro. Verder weinig tot geen kosten. Het is proberen waard lijkt mij toch? Tolerantie is 0.018 - 0.036 mm en aanhaalmoment van de drijfstangbouten is 19.6 nm. Lukt het niet kijk ik voor een andere auto of motorblok. Beide opties niet goedkoop! 😕

rossiassen 0

9 jaar

Er zit geen speling op de pistonpen ?
Er zat een tik in , maar met zoveel speling dat er een tik ontstaat door speling op je drijfstanglager , zou de oliedruk ook heel slecht moeten zijn , lampje branden.
De tik die ik hoor , lijkt me niet van je drijfstanglagers te komen.
Dan zou ik als het er ook maar enigszins op lijkt , alle drijfstanglagers en je kettinggeleiders vervangen , en eerst kijken hoe hij dan loopt.

Moet er bij dat aandraaimoment ook niet een aantal graden hoekverdraaiing?

Het zijn tegenwoordig vaak rekbouten met over een grote lengte schroefdraad.

Vr. Groet.

Punt 65
badge

9 jaar

Hoi Ferrie, bedankt voor je reactie! Ik heb voor nu maar 1 drijfstanglager besteld om alle 6 op te meten. Blijven alle 6 binnen de tolerantie dan bestel ik de overige 5 drijfstanglagers.
Nokkenaskettingen en geleiders liggen al klaar.

Ciao

rossiassen 0

9 jaar

Ja Punt, klopt helemaal: + 90°! Bedankt

rossiassen 0

9 jaar

Ik gebruik de Snap-on ATECH3FR250A momentsleutel (met hoekverdraaiing)

rossiassen 0

9 jaar

Hallo,

Zaterdag doorgewerkt tot midden in de nacht. Speling krukas viel mee en de nieuwe lagerschaaltjes gleden er zo in. Alles schoongemaakt en zorgvuldig weer afgemonteerd volgens het werkplaatshandboek. Vol synthetische 5w30 in en starten maar.
Fluisterstil en mooi lopend blokje. Even olie pijlen en goed warm laten draaien en daarna rustig naar huis gereden. Vandaag weer wat (rustig) gereden en eindelijk weer op mijn oprit geparkeerd. Totaal zo'n beetje 20 km gereden. Morgen 80 km te gaan, we zien wel....

Ciao

rossiassen 0

9 jaar

Nu 25.000 km verder en geen problemen! Ik heb alleen de krukaslagers vervangen.

Mvg

rossiassen 0

7 jaar

Mooi zo...bedankt voor de feedback.

Hans4040 1435
badge vip badge

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Trajet of stel zelf een nieuwe vraag.