close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Hyundai Excel: hoog olieverbruik en lage temperatuur

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1300

Hallo deskundigen,

MIjn Hyundai excel verbruikt sinds 2 maanden veel olie,ongeveer 2 a' 3 liter op 1000 km.
Er zijn geen uitwendige lekkages te ontdekken bij de motor,dus gaat het via de motor weg waarschijnlijk.
ook komt de motor nauwelijks op temperatuur ook bij lange ritten.
Motor start goed en houd verder ook niet in.
Is hier de koppakking kapot?En zo ja wat kost zoiets ongeveer bij de dealer of kan ik net zo goed bij een onafhankelijke garage gaan?Moet ik dan gelijk de distributie riem laten vervangen?De auto is van 1996 en heeft 98.000 km gereden.


Graag jullie advies

Marcell

Geplaatst door

mcmlxvi (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Nee, dit is bijna zeker geen kwestie van koppakking.
Je hebt kans dat er iets fout zit met de carterontluchting en anders gaat het richting klepkeeringen en/of zuigerveren.
Afhankelijk van de soort olie die er nu inzit, kun je eens proberen met 'n iets dikkere variant, bijv. 15 w 40.
ALS (!) het aan de keeringen en/of zuigerveren ligt, is dit alleen te verhelpen middels een grote (dure) reparatie.
Dat de motor niet op temperatuur komt ligt aan de thermostaat. Deze vervangen.
Dit soort zaken kan de universeel net zo goed als de dealer.

Petje57 0
badge

17 jaar

Nogmaals hallo deskundigen,

Als het niet de koppakking is,maar waar blijft de olie dan?
Via de zuigerveren zou betekenen dat mijn bougies vet zouden slaan en dus zou ik startproblemen moeten krijgen ,toch?En bij de uitlaat zou het olie/roet eruit moeten druipen
Via de keerringen gaat de de olie naar buiten maar alles is droog.
Gezien mijn km stand denk ikzelf niet aan versleten zuigerveren.
Maar carter ontluchting? waar zit dit precies en hoe ziet dit eruit?Ik kan van een vriend een compressiemeter lenen,kan ik hiermee meten of het toch iets is dat via de zuigers lekt?

Is mijn probleem exact te bepalen met een soort test bij de garage?Onzichtbare olielekkage is natuurlijk vrij vaag en ik heb natuurlijk weinig trek om mijn auto weg te brengen en men kan het niet vinden of ik krijg een misschien onnodig dure reparatie voorgeschoteld .

Dus kan ikzelf nog iets testen of onderzoeken?

mcmlxvi 0

17 jaar

Nou, zo'n vaart loopt het dan ook niet als de olie langs de veren gaat. Er zal heus geen olie achter uit de uitlaat druppen en ook slaan de bougies niet vet door olie.
Je kunt zelf even de bougies er uit draaien en kijken of hier kool aan zit.
Dat is dan verbrande olie. Uiteraard moeten deze er dan al wel minimaal 'n paar duizend kilometer gewerkt hebben en niet gisteren zijn vernieuwd.
Startproblemen krijg je pas als de bougie helemaal vol kool gaat zitten.
Compressie meten heeft weinig zin. De compressieveer heeft eigenlijk geen invloed op het oliegebruik. Daar zijn de olieschraapveren voor. Dus je kunt heel goed een goede compressie hebben EN een hoog olieverbruik.
De carterontluchting is een slangverbinding. Meestal tussen het luchtfilter en de kleppendeksel boven op de motor.

Een troost: je bent niet de enige met dit probleem. Ook hier is 'n klant met 'n Exel waarbij de olie in de lengte er doorheen loopt. Maar hij vult iedere keer bij en heeft er verder geen probleem mee. En iets vaker bougies vervangen. Zitten dan vol kool....

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Excel of stel zelf een nieuwe vraag.