Hallo Allemaal,
Sinds 4 maanden rij ik in een Tucson na 7000 km heb ik 0,5 liter koelvloeistof bij moeten vullen omdat reservoir peil laag stond. Daarna ben ik het in de gaten gaan houden de ene keer stond ie lager dan L als motor koud was andere keer hoger dan L en tegen F aan toen motor koud was. Dus iedere keer iets bij gevuld, en ondertussen heb ik al 1 liter bij moeten gooien in 9000 km.
Persoonlijk dacht ik dat de koppaking ofzo lek was,maar auto rookt niet en raakt ook niet over verhit of iets anders. Heb laatst toch naar een garage gebracht en het systeem op druk laten zetten en auto heeft daar een dag gestaan en helemaal niets gevonden. Garage heeft mij verteld dat ik radiator zelf in de gaten moet houden en niet de reservoir omdat het systeem ene keer wegneemt andere terug pompt ??
Zelf heb ik nog nooit in een auto (koreaan) gereden met Radiator & reservoir dus ik weet niet wat ik in de gaten moet houden.
Vanmorgen was reservoir peil onder de L maar radiator zat helemaal vol.
Svp info waar ik op moet letten.
Bedankt.
Dennis.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik zou gewoon pas bij vullen als resevior bijna leeg is niet eerder.
zolang er koud vloeistof in het reservior zit zit de radiateur vol.
dus niet bijvullen dan zxal je waarschijnlijk weing bij hoeven tevullen.
door steeds bij tevullen kan het zijn dat hij het eruit gooid.
dus dan blijf je vullen.
groetjes jan.
Het kan inderdaad dat ie het eruit gegooit heeft, op reservoir en radiator zit zo'n overdruk systeem met slangetje.
Maar volgens garage moet ik ook bijvullen via de Radiator en niet de reservoir ? Klopt dit ?
14 jaar
nou als de radiateur vol is dan hoef je daar niet naar tekijken dan kijk je naar het reservior als daar vloeistof in zit is het in orde.
in principe hoef je dan niet bij tevullen in de radiateur.
als de moror warm wordt dan zet de koelvloeistof uit en dat gaat dan naar het reservior.
koelt het af dan haalt hij het daar weer uit.
is er lekkage dan wordt dat reservior steeds leger.
dus als je dat in de gatten houd dat er vloeistof in zit is het goed.
groetjes jan.
Ok, komende tijd zal ik het in de gaten houden... Hoop niet het peil minder word want kreeg te horen dat het dan een inwending lekkage kan zijn.
14 jaar
vergeet niet dat er altijd wel iets verdwijnt door verdamping denk dan aan max 1 l op 10000 km.
groetjes jan.
Hoi Jan,
Verdamping gebeurd dat alleen bij Koreaanse auto's omdat deze een reservoir hebben ofzo ? Want wat ik zo vaag vind ook al is de wagen goed warm je kan ten alle tijden reservoir openen.
Ik heb altijd in duitse auto's gereden en kan men niet herrineren dat ik iets bij moest vullen, want die hadden een expansievat (of hoe je het noemt).
Bedankt.
14 jaar
het komt in principe bij alle merken voor en jou reservior kun je gewoon openen als hij warm is omdat dit na de radiateur dop zit en er dus geen druk op staat.
de radiateur dop moet je er warm weer niet af halen.
groetjes jan.
Jan,
Bedankt voor je Hulp !
14 jaar
geen dank graag gedan en daar is de site voor en sukses er mee hoor.
groetjes jan.
Hoi Jan,
Nou staat de koelvloeistof (reservoir) peil al een week (ik check het in de ochtend), net onder de L. Dus naar mijn idee blijft het gewoon stabiel.
Is het mogelijk dat hij alles wat boven die peil komt eruit gooit ? En waarom eigenlijk ?
14 jaar
ja ik ben de zelfde gedachten dan wat je nu zegt ik vermoed dat door de temperatuur het zoveel uit zel dat hij dat er boven staat er uit gooit.
ik zou het lekker zo houden want er is dus niks met de auto mis.
groetjes jan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Tucson of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar