close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Hyundai Santa Fe 2009: Koelvloeistof probleem

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: D4EB, Motorinhoud (cc): 2200

Goeiedag,
Probleem met onze tot nu steeds betrouwbare Santa Fe CM 2.2 diesel 4wd van 2009. Het begon met een slecht werkende verwarming aan de rechterkant. Geen foutmeldingen, stelmotortjes vervangen, thermostaat vervangen, binnenradiateur vervangen. Alles zonder resultaat.
Na verder onderzoek bleek er lucht in het koelsysteem te blijven komen. Uiteindelijk de kop gelicht en kop en pakking vervangen.
Helaas.... stevig ontluchten en eindelijk terug warm, helaas maar voor 1 dag. Dag erna gelijk zelfde probleem. En sinds enkele dagen worden de slangen onder/boven radiator heel hard, ook na een nacht blijven deze hard. De koelvloeistof wordt uit de radiator naar het expansievaatje geperst en daar loopt het over. De koelvloeistof wordt dus niet meer vacuum teruggezogen naar de radiator. Vuldop is ondertussen ook vervangen, zaten enkele haarscheurtjes in maar zonder resultaat dus.
Ik, wij en de lokale monteur weten niet meer wat te doen... Ervaringsdeskundigen hier met dan mss een gekend Santa fe probleem?
Wss nog enkele ingrepen vergeten te melden maar ik vul de reacties zeker en vast aan.
Alle hulp welkom!
Alvast bedankt,
Bart

Geplaatst door

Bart Bever (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Lijkt toch op drukbopbouw in het koelsysteem.
Is de kop afgeperst ?

Hallo, bedankt voor je snelle reactie.
Eigenlijk werd de orignele kop vervangen doordat er een barstje zat in het spruitstuk. Van deze waren 2 bouten afgebroken waardoor uiteindelijk de hele kop moest verwijderd worden. Deze werd dan vervangen door een gereviseerde, gevlakte kop van een bedrijf uit NL. Ben de naam kwijt ondertussen... Maar het probleem was er al, en na de wissel nog steeds. Het zou me dan ook echt verwonderen als beide koppen slecht zouden zijn.
mvg,
Bart
De originele kop werd vervangen door een gereviseerde en gevlakte.

Bart Bever 0

1 jaar

wat gebeurt er als jij hem laat lopen zonder expansievat dop? komen er dan bubbels of rook uit het vat?

zonder radiateurdop blijft hij ontluchten... uiteindelijk gaat de thermostaat open en is er doorstroming. Vervolgens ook terug werkende verwarming. Maar 2 dagen later valt de verwarming weg en bij controle is de radiator leeg aan het komen en het expansievatje overvol en loopt het over. vatje is drukloos dus zonder dop heeft geen meerwaarde.
Ook heb ik zo'n uitlaatgastest gedaan, zo'n zakje met vloeistof inhangen, toertjes rijden en wanneer dit verkleurt zitten er uitlaatgassen in de koelvloeistof. Deze test is negatief.

Bart Bever 0

1 jaar

Je kan dus elke paar dagen het ontluchtingsproces herhalen..
Ook steeds met de neus omhoog ontlucht, darmen geknepen,....

Bart Bever 0

1 jaar

Egr-koeler defect, als de auto deze heeft?

De egr werd jaren geleden afgekoppeld en sinds het begin van deze koelvloeistof problemen heb ik ook de darmen doorverbonden en is de egr dus helemaal buiten gebruik.

Bart Bever 0

1 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Santa Fe of stel zelf een nieuwe vraag.