Beste mensen,
Al zeer geruime tijd heb ik een probleem bij mijn Hyundai H200 dat ik altijd mijn koelwater moet blijven vullen.
Niet met liters en ook niet dagelijks maar ongeveer om de 2 weken een halve liter.
Dit doe ik al zo'n 2 jaar.....
Inmiddels heb ik overal al gekeken maar ik heb echt geen idee waar ik moet zoeken.
Het loopt niet langs de vuldop.
Na een rit gelijk gekeken op het motorblok, echt nergens zie je nattigheid.
Ook m'n motorolie schuimt niet, dus neem ik aan dat het niet lekt in m'n motorolie.
Ook kijk ik na een rit op de motorbeplating, daar zie je ook geen plasje water liggen.
Bij slangaansluitingen, en pakkingen het blok in zie je ook niets.
Ook nergens afzetting langs randjes waaraan je zou kunnen opmaken dat daar water lekt o.i.d.
Heeft iemand nog een idee of misschien hetzelfde ooit meegemaakt?
Niet dat het heel erg is, ik vul de boel nu al een jaar of 2 maar wellicht heeft iemand een idee.
Graag zie ik jullie reactie's.
Tim.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je raakt het toch ergens kwijt, ook niet via het overloopje bij het expantievat?
Geen iets witte rook?, doorslag koelwater kanaal naar cylinder?
Stationair warm draaien en kijken of je stilstaans wat ziet, met rijden zal dat beetje koelwater snel weg zijn.
Hallo Cor,
Nee helemaal geen witte rook.
Ik weet niet hoe ik zou kunnen zien dat er water in m'n motorblok lekt.
Ik heb geen schuimvorming in de olie, en inderdaad ook geen witte rook.
Bij het expantievat is het na een korte of lange rit ook niet nat.
Ik ben dus bang dat het misschien toch ergens lekt bij een pakking waar een slang of buis het motorblok ingaat.
Wellciht door de warmte van het blok verdampt het koelwater direct waardoor ik nergens iets kan vinden.
Dit is dus niet op te lossen denk ik.
Al zouden ze bij een garage de boel een nacht onder druk zetten, dan is nog de vraag of zij dan uberhaupt iets kunnen vinden.....
17 jaar
Een halve liter in 2 weken is toch ook niet niks...
Onder druk houden voor een nacht stilstaand zou toch een uitwendig lek wel boven water ;) brengen, dat is toch een redelijke plas.
Ik weet niet hoeveel km je dan rijdt in die 2 weken, maar een 1/2 liter vindt ik veel verlies.
Belangrijk om te vinden, is er al een lek inwendig, dan zou je eens kunnen proberen met de uitlaat snuffelaar in het koelvloeistof reservoir te zien of er wat uitlaatgasssen in de koelvloeistof komt.
In de olie zou een halve liter per 2 weken zeker een zichtbare aanslag op de dop hebben gehad.
Toch maar eens op druk zetten is mijn advies in de garage, zo snel zal koelvloeistof niet verdampen in de garage, dan kun je uitwendige lekkage snel vinden.
Cor
In die 2 weken rijdt ik ongeveer 1000 a 1500 km maximaal.
Het is in mijn geval woon/werk verkeer. Geen snelweg.
Wat je al aangeeft, ik denk dat ik dan toch maar een afspraak maak bij een garage om eens te kijken of zij het systeem aan nacht onder druk kunnen zetten.
Of een snuffelaar?? Geen idee wat dat is? Zet je die op de uitlaat om zo te kunnen "ruiken" of er koelwater in je uitlaatgas zit? Of is het om in het koelwater te "ruiken"?
Hoe dan ook, ik heb niet zo'n meter dus helaas naar de garage dan maar.
Zodra er iets gevonden is zal ik het hier laten weten.....
Tot zover bedankt Cor.
17 jaar
Een uitlaat snuffelaar wordt gebruikt om de samenstelling van de uitlaatgassen te kunnen meten.
Maar als deze even boven je koelvloeistof reservoir (open) wordt gehouden met draaiende motor kan deze eventueel uitlaatgassen meten in de koelvloeistof als er een opening in de koppakking is tussen cylinder(s) en koelvloeistof.
Bij de garage inderdaad wel aanwezig.
Succes,
Cor
Even de dikke slang controleren waar deze bovenaan op het blok is geschoven.
Hier lekt hij wel eens, maar als het maar een beetje is is dat langs het warme blok, al lang weer verdampt.
Los maken , schoon maken en een nieuwe slangklem er op.
17 jaar
Bij onze bus zijn de problemen ook zo begonnen. Uiteindelijk ook slecht starten en uiteindelijke witte rook.
Na lang zoeken, door de garage, bleek de cilinderkop aan de binnenzijde kapot.
17 jaar
Ik heb de waterslang gecontoleerd maar niets gevonden.
Geen wiite aanslag o.i.d. maar toch even nieuwe ringen op gezet.
Het kan inderdaad ook volgens het laatste bericht, aan de cilinderkop liggen!?!
Maar waar blijft het water dan? Komt dat in m'n cilinder terecht?
Of gaat dit in verdampte toestant via de uitlaat naar buiten? Vandaar die witte rook?
Inmiddels moest ik van de week weer 1 liter koelwater vullen....
Als het echter in m'n cilinderkamers terecht komt, dan zou de boel toch allang defect moeten zijn?
Tenslotte heb ik het al 2 jaar.
Startten doet ie prima, rijden ook, en geen gepingel.
Een uitlaatsnufferlaar, zoals Cor voorstelde, is ook uitgevoerd.
Daaruit kwam niets naar boven, de waardes waren normaal.
17 jaar
Heb je het koelsyteem al eens op druk laten zetten om te kijken als hij druk verliest.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai H200 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar