Ik heb hier een Sante Fe 2.0 CRDI van 2003. Koppelingspedaal blijft ingedrukt. Als je wagen in versnelling plaatst en auto start dan kun je rijden met de wagen en ook stilstaan als wagen in versnelling staat. Koppelingspedaal blijft altijd ingedrukt. Heeft hier iemand ervaring mee? Koppeling of pompjes stuk?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is er olie genoeg op het reservoir voor koppeling? Zoja, probeer ze eens te ontluchten, zoniet moet je kijken voor een olielekkage maar waarschijnlijk zal het pompje aan de pedaal kapot zijn.
Ook wanneer deze half en half ontkoppeld?
Je zegt wel dat de pedaal blijft ingedrukt staan!Als je het koppelingspedaal omhoog trekt en dan indrukt, en er kijkt dan iemand naar het pompje op de boite, beweegt het hendeltje dan? Als je er mee rijdt zonder te verleggen, is er dan een kloppend geluid hoorbaar of voelbaar, want er zijn inderdaad problemen met de koppeling zelf en het dubbel massa vliegwiel, deze worden bij hyundai (indien hij geen 3 jaar oud is) gratis vervangen door een gewoon vliegwiel en een andere koppeling, en een herprogrammatie van de motor-ecu, probeer toch maar eerst even de koppeling te ontluchten.
Het is inderdaad de hoofdpomp, pompje is afgebroken
bodemzijde van pompje breekt af is geheel van kunststof mar dan kun je toch niet meer koppelen?
18 jaar
Nee, je kan niet ontkoppelen, maar wanneer je de wagen in versnelling zet en dan pas start kan ik met de wagen rijden, wanneer ik op de rem trap, dan stopt de wagen zonder te blokkeren, koppeling slipt wel als je rijd. Ik krijg Dinsdag de nieuwe pomp zal wel zien wat er dan gebeurd
Steek er dan maar ineens een nieuwe koppeling en een ander vliegwiel in!
ik zou er ook maar een nieuwe koppeling en vliegwiel inzetten als hij slipt ik heb het zelfde gehad met een 2.4 benz die slipte ook vliegwiel slaat dan door en de rest dan ook maar let op of het geen garantie is is anders een duur grapje
18 jaar
AD/WIM
Ik heb een vraag waarom een ander vliegwiel erin?
of bedoel je de drukgroep?
gr Jan
Het is zo een dubbel massa vliegwiel, op termijn gaan ze allemaal kapot (zoals precies bij veel merken het geval is), van Hyundai zelf worden er terug gewone vliegwielen met een aangepaste koppeling geplaatst, tevens wordt er voorgeschreven van de motor-ecu te herprogrammeren (waarschijnlijk omdat er minder kracht op een bepaald moment op de koppeling zou komen)
dat komt bij deze auto zit de bufferveer die normaal inde plaat zit in het vliegwiel verwerkt dus vandaar een ander vliegwiel bij de gemodificeerde set zitten deze in de koppelings plaat als je de bak hebt gedemonteerd kun je het zien dan kun je het binnenste gedeelte van het vliegwiel heen en weer halen en dat is niet goed is nl dubbelmassa vliegwiel maar het wel zo dat hij na modificatie niet meer zo soepel rijdt groetjes ps herprogameren is dacht ik alleen nodig bij de diesels
18 jaar
Eerlijk gezegd vind ik ze beter rijden met een gewone koppeling.
Blijkbaar komen veel merken er toch op terug!
ps : Het is een soort gel die er binnen in zit, het is die vloeistof die er meestal uit loopt.
dat wist ik niet wim van die vloeistof en ik vind dat hij niet zo fijn overneemt na het schakelen maar ik heb hem nog ligggen en zal hem eens open maken om te kijken weet jij mischien of de benzine uitvoeringen herprogameerd moeten worden? volgens de dealer hier niet
18 jaar
Nee, enkel bij diesel, 2wielaandrijving
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Santa Fe of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar