Hyundai Sonata: Koppeling set

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Beste forum bebruikers,

Mijn Sonata uit 1997 heeft helaas het punt berijkt dat de koppeling vervangen moet worden.
Een koppeling set is snel besteld, maar ik zou graag willen weten of de koppeling een beetje makkelijk te bereiken is.

Er is met de Nederlandse Google niet veel(niets) te vinden over het vervangen van een koppeling bij een sonata en op het forum kan ik er ook niet vinden wat ik wil weten. Google.com gaat iets verder, maar dan over andere auto's
Volgens mij is er wel voldoende ruimte en hoeft niet de motor los of uitgebouwd worden. De motor ligt dwars met de bak aan de rechter kant met voorwiel aandrijving.

Ik het al eens paar keer koppelinggen vervangen, maar dat was op school en met blokken die niet meer in de auto zaten.
Ik heb een brug (met draagarmen) ter beschikking en ook een versnellingsbak steun, Zo'n centreer ding kan ik ook wel aankomen.
ik hoop dat er hier iemand ervaring heeft met het vervangen van de koppeling ( plaat, drukgroep, lager).

Groeten,

Demietri

Demietri

Geplaatst door Demietri (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Sonata? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

net als op school dan
alleen hangt r nu een auto omheen en moet je voorover hangen om bouten los te draaien
en de bak moet je effe van onderaf eruit halen ipv er naast staan

Demietri (0), 16 jaar geleden

Beste CARS&MOTORS ,

Ik ben ook niet zoo bang voor de koppelingsset zelf.
Daar weet ik wel raad mee.
Ik weet alleen niet of er lastige en moeilijke onverwachte dingen zijn bij een Sonata.
Ik wil graag weten of het blok kan blijven zitten, of dat er mischien één of twee bloksteuen los moeten zodat het blok gekanteld kan worden omdat dan pas de bak eraf kan.

Ik heb eens geholpen met een koppeling van een kever, en dan valt er een hoop tegen.
Als je er bij de Sonata makkelijk bij kan, ben ik voor de prijs van een koppelingsset en evt. krukas keerring klaar.

Volgens mij heeft er nog nooit iemand een plaat van een Sonata vervangen als ik zo op de diverse fora lees.
(Of het valt zo mee dat er niets over te schrijven valt natuurlijk.)

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

als je geholpen hebt met een kever en je vond dat al tegen vallen?
niet aan sonata beginnen
zitten meer draden en bouten in
die kevers was 4 bouten en 1 kabel en een paar draden
net als een eend de meest simpelel auto's
die nam je 's avonds mee naar bed en dan deed je ze in je slaap
zo simpel
en op school als leer middel t meest geliefd
kon de bak gedaan worden in 1 lesuur
sonata is kopcilinder los
draden a uitrijlicht
motorsteun en 1 baksteun
aandrijf assen eruit na olie aftappen
fuseelos

Demietri (0), 16 jaar geleden

Hoi Jerry,

Ik zie niet zo op tegen de hoeveelheid werk, maar meer tegen de bijkomende dingen die ik van te voren niet weet en dan dus eigenlijk aan het "klooien" ben omdat ik dingen in de verkeerde volgorde doe.
En watjij schijft over de kopcilinder ( als dat hetzelfde is als de cilinderkop). waarom moet die eraf dan??
Dat er bedrading los moet en een hoop bouten en dan ook nog eens de hele aandrijving kan ik wel inkomen, maar de kopcilinder (of cilinderkop?) dan is het waarschijnlijk beter om de koppakking ok maar gelijk mee te bestellen?

Ik hoop niet dat ik dom overkom hoor, maar ik doe eigenlijk sinds school en stage niet zoveel meer met auto's dan het normale onderhoud, remblokken en schoenen, uitlaat dat soort dingen. Maar een koppeling is net even wat meer schoefwerk. Dat is niet zo'n probleem, maar ik zou graag een beetje goed beslagen ter ijs gaan.

Ik kom nog uit detijd van de microfiches en een monogrome computer. Maar met die microfiches was het wel altijd makkelijk om de juiste werkwijze aan te houden. Als particulier / beunhaas heb je die dingen niet en moet je maar gokken wat de juiste volgorde is. Er zit bij mij niet echt routine in het vervangen van koppelingen bij voorwiel aangedreven auto's zegmaar.

Als er een microfiche achtig ding is op internet kom ik natuurlijk een stuk verder.

Demietri (0), 16 jaar geleden

@ Hans W

Duuuuh, (Blond)
Hydraulische koppeling. Nou ik kom ook lekker slim over nu.
En maar volhouden dat ie zelf de koppeling wil vervangen.
Dusss.

In iedergeval bedankt voor je antwoord. scheelt toch weer twee of drie uur werk als je de cilinderkop laat zitten in plaats van hem zonder doel eraf te halen en na het vervangen van de kopeling weer terug te zetten.
Ik ga morgen die auto eerst maar eens omhoog gooien en eronder kijken voordat ik nog meer van die domme opmerkingen plaats.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

je (leert) of bent monteur
niet zei.... maar gewoon doen
je doet t 1 keer te veel of verkeerd
ik doe alle merken en t lukt altijd
en ik werk ook pas een paar maanden

Demietri (0), 16 jaar geleden

Inderdaad.
Je hebt gelijk

Inmiddels ben ik geen auto monteur meer, maar caravan monteur (al 14 jaar) en heel af en toe nog een auto tussendoor van mezelf of een collega.
En als een klant aan mij vraagt of hij het zelf kan repareren of monteren, antwoord ik meestal ook dat wij het ook zelf doen.

Ik schijf nog wel hoe het gegaan is. (of je llest het in de krant)

Als er iemand evt. nog tips heeft zijn die natuurlijk nog wel welkom.

Demietri (0), 16 jaar geleden

Hallo allemaal,

Het begin is gemaakt met het vervangen van de koppeling.
Het was een beetje zoeken naar de juiste dingen om los te maken.
In principe is het niet veel werk.
De rechter aandrijf as moet los, waarna je net zo goed de hele poot weg kunt halen want die hangt anders alleen nog maar in de weg
De linker as moet ook los van de draagarm, omdat er niet erg veel ruimte is om de versnellingsbak opzij te duwen.
Dus die heb ik er ook helemaal af gehaald, maar dat zou niet perse moeten.
Ik ga ook de stofhoezen van de homokineet en de cups van de kogels ook maar geljk vervangen en dat gaat nu makkelijker op de werkbank.
Jammer was het wel van het werk dat we eerst alle bouten (15!) tussen de bak en de koppeling los draaiden om vervolgens alles weer vast te kunnen zetten en de vijf(!) bouten tussen de koppeling en het blok los te kunnen draaien.
Het scherm dat in de wielkast zit, kan ook maar beter los. Hoeft ook niet perse, maar geeft een heleboel extra ruimte.

Wat wel erg jammer was, is dat de leverancier (ik denk ) de VERKEERDE koppelings set heeft geleverd en ik nu dus met een auto op de brug sta die geen mogelijkheid heeft om er uberhaupt nog wielen aan te zetten en ik op de fiets naar huis kon. (20 km)
De verkeerde en oude set heb ik nog net voor sluitingstijd terug gebracht en ik hoop dat ik maandag verder kan.

Al met al zal het de tweede keer denk ik hooguit drie uur zal duren om alles zover te krijgen dat de nieuwe plaat en drukgroep erop kan (incl. een bakkie)

Het vervolg zal ik van de week schijven als alles weer in elkaar zit.
Voor de liefhebbers ben ik bezig om er een logje met foto's te schrijven.
Als Google dan z'n best doet, is het voor de volgende iets makkelijker om eraan te werken.

Hier de link naar het logje: http://sonataclutch.punt.nl

Tot de volgende keer

Demietri (0), 16 jaar geleden

Hallo allemaal,

De juiste koppelingsset is binnengekomen en ik heb hem gemonteerd.
Om negen uur begonnen en om exact vijf uur raakte de wielen weer de grond
In elkaar zetten ging erg makkelijk.
In één keer de priesas goed zonder rommelen van links naar rechts en op en neer ofzo.
De auto rijd weer als een zonnetje nu.
De eerste 50 km ziten er nu op met 5 keer starten.
Koppelen gaat een stuk lichter dan met de oude set.

Homokineet hoezen, bak olie, rubbers van de draagarm en fusee ook maar gelijk vervangen met nieuw vet erin etc.

Bedankt allemaal voor de ondersteuning en het bijhouden van de berichten.
vanavond gaan de rest van de foto's nog op de server en de rest van het "avontuur" incl. aparte werkvolgorde gaan van het weekend online.

http://sonataclutch.punt.nl


groeten,

Demietri.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Sonata of stel zelf een nieuwe vraag.