Hyundai Santa Fe 2007: Krukaskeerring zweet

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,2 CDRI

Tijdens het vervangen van olie en filters zag ik wat olie onder aan mijn blok hangen. Heb dit verwijderd met remmenreiniger om te kijken om hoeveel het nu eigenlijk gaat. Na een tijdelijke controle moet ik concluderen dat het om zweten gaat. Het komt tussen de versnellingsbak en het blok door drie kleine openingen. Waar waarschijnlijk de koppeling en het massa 2 vliegwiel zit. Gezien de motoronderplaat moet dit al een tijd zo zijn Wellicht nadat ik olie heb ververst die iets dunner is? Omdat we over drie weken naar Griekenland gaan wil ik graag weten of ik zo kan rijden?

Alvast bedankt!

P.s zal even kijken of ik een foto kan plaatsen.

fhk

Geplaatst door fhk (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Santa Fe? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

fhk (0), 9 jaar geleden

Olie is bij de foto net weggehaald..

kaleido 1 (1680) PRO, 9 jaar geleden

Zolang het zweten is , niks aan de hand .
Je hebt het net schoon gemaakt , ga rijden , 20 km bv. is de boel dan zeiknat , is het geen zweten maar lekken , en dan zou ik er werk van maken.
Het komt niet hoger weg ? klepdekselpakking bv.

fhk (0), 9 jaar geleden

Beste Ferrie,

Bedankt voor je reactie.

Nee niet langs de kleppendeksel pakking, komt echt uit een van de drie openingen zoals op de foto te zien is.
Maar de vraag blijft of het ook schade kan aanrichten van de koppeling?

Toen ik thuis kwam (warm) heb ik direct de olie verwijderd die onder aan het blok zat. Nu (niet gereden) 3 uur later geen nieuwe olie, blok nog redelijk warm. Olie moet dus nog dun zijn.

dus de vraag(en) zijn:

-kan het zweten kwaad voor de koppeling
-zou het kunnen komen door een verstopte carter ontluchting (druk opbouw)?
-door slijtage van keerring.

kaleido 1 (1680) PRO, 9 jaar geleden

Het lekt alleen als de motor loopt .
Zweten kan geen kwaad voor de koppeling , lekken wel.
Zoals ik al schreef , een stukje rijden en kijken wat er onder hangt , maak hier een foto van.
Carterventilatie dient moet natuurlijk open/schoon zijn.
Slijtage keering is een beetje afhankelijk van , kilometerstand en onderhoud.

fhk (0), 9 jaar geleden

Bedankt Ferrie,

Zal ik doen, foto's volgen....

Weet jij toevallig waar ik de carter ontluchting zit of te herkennen is?

kaleido 1 (1680) PRO, 9 jaar geleden

Loopt in de regel van je kleppendeksel of onderblok naar je inlaatspruitstuk of inlaatbuis.

fhk (0), 9 jaar geleden

Oke, zal kijken of deze te vinden is. Kleppendeksel is volgens mij lastig te bereiken omdat de intercooler er boven op zit.

Stel:ik haal de oliepeilstaaf er uit, neem een broodzakje met iets lucht er in, klem deze even om het buisje, als deze vacuum wordt gezogen (door het inlaatspruitstuk), mag ik dan concluderen dat er geen overdruk in het carter aanwezig is?

kaleido 1 (1680) PRO, 9 jaar geleden

Overdruk is er altijd , nog nooit meegemaakt dat er vacuum stond , is volgens mijn kennis ook onmogelijk.

fhk (0), 9 jaar geleden

Heb nu al een paar dagen gecontroleerd, idd bij stilstaan geen lekkage. soms na 25km een paar druppels, niet altijd.
Wat betreft de carterontluchting is nog lastig te vinden met zo'n diesel, met de turbo, EGR klep en de intercooler.

kaleido 1 (1680) PRO, 9 jaar geleden

Ik heb trouwens goede ervaring met zogenaamde keerring weekmaker van wynns , heeft bij een passat prima geholpen , auto had dezelfde verschijnselen.

fhk (0), 9 jaar geleden

lekt nog steeds iets, doe er voorlopig niks aan, gewoon blijven controleren. Als het erger wordt zal ik weekmaker van wynns toevoegen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Santa Fe of stel zelf een nieuwe vraag.