Hallo, bij het zoeken naar een oplossing voor een hoog CO gehalte heb ik de lambda sondes uitgelezen met de oscilloscoop. Alles ziet er normaal uit behalve dat de sonde na de katalysator bij gas geven van een constante 0,74V naar 0,05 volt duikelt en dan herstelt naar 0,81 volt. Na een paar seconden gaat het weer terug naar 0,74V en blijft zeer constant op dat niveau. Heeft iemand dit al eens gehad, kan niet bedenken waarom de sonde dat zou doen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je er vanuit gaat dat het mengsel voor de kat tijdens gas geven even arm wordt, dan is het een prima signaal van de achterste sonde.
Hoe hoog is het CO? En weet je ook de andere waardes van CO2, HC, O2 en lambda getal van beide metingen?
Ok, maar is dat normaal, hoort dat zo? Is een signaal rond 0,7V constant de gewenste waarde of moet het lager liggen, op de Picoscope site stond een voorbeeld waarbij sonde twee op 0,1 V bleef.
Waardes zijn bij 2500 rpm CO 0,5%/CO2 15,5%/HC 80 ppm/O2 0,05%, bij gas geven is hc bijna 180 en pendelt dan naar 60 a 80. Viergas nu 3 maal gemeten met hetzelfde resultaat. Map sensor en kat gewisseld zonder resultaat. Stationair zijn de waarden goed, het probleem is bij 2500 rpm. stft stationair -2/+2% en bij 2500 rpm pendelend tussen +3 en +9%. Lambda 1 pendelt goed tussen 0,1 en 0,75V met 0,5hz stationair en 2hz bij 2500rpm. Ben nu niet zeker van lambda 2 en de kat. Er blijft een te rijk situatie, pompdruk getest en waarde volgens werkplaatshandboek, injectorrail uitgenomen en op druk gebracht en geen lekkage vastgesteld. Het moet toch aan de regeling van het lambda circuit liggen maar kan niet afleiden wat er mis is.
5 jaar
0.7 tot 0,8 volt als vast signaal van de 2e lambdasonde is prachtig en geeft aan dat er geen zuurstof over is in de uitlaatgassen.
Het is nog geen garante dat de kat goed werkt, bij een rijk mengsel voor de kat is er al bijna geen zuurstof meer.
0,1 volt als vast signaal geeft aan dat er flink wat zuurstof in de uitlaatgassen na de kat zit (en dat wil je niet).
Dat is dan een veel te arm mengsel of een lek in de uitlaat/katalysator of een defecte lambdasonde.
Stft geeft bij 2500 rpm aan dat het mengsel een fractie te arm is en wordt dan bijgeregeld.
Interessant om te weten is de LTFT (Long term fuel trim) bij stationair en 2500 rpm. Dat is de leerwaarde bij de lambdaregeling.
Ook interessant is het lambda getal dat de 4-gas meter weergaf bij je bovenstaande metingen.
De berekende lambda bij 4-gas was 1,00 tot 1,03 dus nagenoeg perfect. De ecm regelt het toch zodanig bij dat dat goed is, alleen de co steeds te hoog desondanks. Ltft kon ik niet uitlezen, bleef op nul staan. Probleem met het goedkope uitleesapparaatje, heb al een andere besteld. Ik merk dat als ik een stoot gas geef dat de motor even 'hikt' en dan pas toeren gaat maken. Dat verklaart de dip in de na kat sensor. Er zit blijkbaar een vertraging van krap een seconde tussen tps signaal en het aansturen van de injectoren. Dan hapt ie even alleen lucht. Is verder niet storend, weet niet of hier een storing of slijtage aan ten grondslag ligt of dat het normaal genoemd mag worden.
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Getz of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar