Hallo,
Wij zijn nu al een tijdje in bezit van een SantaFe van 2003. De auto heeft een 2.4i 16V motor met een Prins LPG-VSI installatie ingebouwd. Sinds kort loopt de auto soms bij de start op benzine op 3 cilinders, dit duurt zolang totdat de motor automatisch overschakelt naar LPG, dan is het probleem weg, wanneer ik hem dan weer terug op benzine zet loopt hij weer op 3 cilinders. Het motormanagement lampje gaat ook meteen branden wanneer de auto op 3 cilinders loopt. Nadat ik een 2-tal km op LPG heb gereden en daarna terug schakel naar benzine is het probleem niet meer aanwezig. Het lopen op 3 cilinders komt niet altijd bij het starten voor, het gaat ook vaker goed. De auto bevindt zich nog in de garantie periode en ik ben daarom verplicht om naar de koop garage te gaan, deze kunnen het probleem ook niet goed plaatsen en hebben moeite om een diagnose te stellen, ze hebben de benzine injectoren van de auto al eens gereinigd op mijn verzoek, maar vandaag liep de auto bij het starten weer op 3 cilinders dus dit was ook niet de oplossing.
Bougies en bougie kabels zouden het volgens mij niet kunnen zijn omdat wanneer de auto op LPG overschakelt er niks aan de hand is. (cmiiw)
Ik ben zelf best handig met auto's maar hier loopt het voor mij ook dood. Wij kan mij zeggen waar ik het probleem zou kunnen zoeken?
De auto heeft nu ongeveer 130.000km op te teller staan.
Met vriendelijke groet,
RoyvW
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat zijn de foutcodes die uitgelezen worden, na de koude start als het lampje brandt?
Net even de garage gebeld en de foutcode is "verbrandingsuitval 4e cilinder", waarom die melding komt is natuurlijk de vraag.
13 jaar
Waarom die melding komt is simpel. De computer constateert hetzelfde als jij, de motor loopt op 3 cylinders.
Met LPG is het altijd wat lastiger om direkt een schuldige aan te wijzen. Het kan in het LPG systeem zitten.
Test 1: Fuel Trim uitlezen na een dagje rijden op LPG. Is deze rond de 0% of wijkt het veel af? (Long Term Fuel Trim in EOBD)
Test 2: Indien de fuel trim redelijk in de buurt van 0% zit (minder dan 5) - wissel injectors van cylinder 4 en een andere.
Verhuist de fout of blijft het cylinder 4?
Komen ze wel uit. Injector werkt slecht.. Soms help reinigen. Bij Gas hebben de benzine injectoren meestal niks te doen en kunnen gaan rammelen of gaan oxideren.. Dus misschien moet hij vervangen worden
[quote=oldford]Waarom die melding komt is simpel. De computer constateert hetzelfde als jij, de motor loopt op 3 cylinders.
Met LPG is het altijd wat lastiger om direkt een schuldige aan te wijzen. Het kan in het LPG systeem zitten.
Test 1: Fuel Trim uitlezen na een dagje rijden op LPG. Is deze rond de 0% of wijkt het veel af? (Long Term Fuel Trim in EOBD)
Test 2: Indien de fuel trim redelijk in de buurt van 0% zit (minder dan 5) - wissel injectors van cylinder 4 en een andere.
Verhuist de fout of blijft het cylinder 4?[/quote]
Wederom bedankt voor je reactie. Wat is de fueltrim, mij zegt dat helaas niks? Het wisselen van de injectoren is door de garage gebeurd, ze hebben de injectors van cilinder 1 en 4 omgewisseld. Daarna is het helaas nog voorgekomen alleen heeft de auto geen foutmelding gegeven, dit komt waarschijnlijk omdat ik rustig ben gaan rijden, daarna sloeg de auto over op LPG en liep de motor weer netjes op 4 cilinders. De volgende keer maar zorgen dat er weer een foutmelding komt en dan hopen dat dat nu op cilinder 1 is.
Kan het niet iets met klepspeling te maken? Ik vind namelijk dat je bij een motor met 130.000 km op de teller dit niet mag horen, alhoewel het ook wel meevalt. Mijn vorige mondeo op LPG had 330.000km op de teller en daar hoorde je totaal geen kleppen. Je gaat natuurlijk vanalles denken. Ik vraag me ook af welke olie nu de juiste is voor de motor omdat deze op LPG loopt, momenteel heb ik er Castrol 10W40 in zitten.
Groet,
Roy
13 jaar
[quote=cor van jaarsveld]Komen ze wel uit. Injector werkt slecht.. Soms help reinigen. Bij Gas hebben de benzine injectoren meestal niks te doen en kunnen gaan rammelen of gaan oxideren.. Dus misschien moet hij vervangen worden[/quote]
Hallo Cor,
De injectoren zijn allemaal gereinigd en omgewisseld. Helaas liep de auto gisteren toen ik weg wou rijden van mijn werk weer op 3 cilinders, alleen is er geen melding gekomen dus weet ik niet of er nu wat veranderd is.
Wat ik wel vreemd vindt is dat met een vervuilde injector je kunt verwachten dat de cilinder af en toe toch zou moeten bijspringen wanneer je het gas intrapt. dit gebeurd niet. Of hij loopt normaal op cilinders of de cilinder doet het niet. Het is dus niet zo dat hij vanuit 3 cilinders spontaan weer op 4 cilinders gaat lopen. De auto slaat op een geven moment om op LPG, daarmee rij ik dan een 1-2 kilometer, schakel dan weer op benzine en de auto loopt alsof er niks aan de hand is.
Maar wanneer hij eenmaal goed op LPG loopt en ik druk meteen weer het knopje in voor benzine gaat hij weer op 3 cilinders lopen.
13 jaar
ik ken de gasinstallatie niet en ook niet het schema ervan..Maar ik stel me voor dat op de electronica van de gasinstallatie de stuurdraden van de benzine injectoren is aangesloten.
Die stuurdraden zijn doorgeknipt en op gas wordt de gasinjector gestuurd en op benzine de benzine injector. De ECU leest nu alleen maar de bekabeling tot en met de (waarschijnlijk) gemonteerde) vervangs weerstanden van de injectoren.. En geeft geen foutmelding. Op gas gaat het verder goed maar er zit een breuk of slecht contact in het stuurgedeelte van de betreffende benzine injecteur. waarschijnlijk lopen er naar alle 4 de injecteurs 4 aparte draden, terwijl ze waarschijnlijk tegelijkertijd dienen te werken. Als de injectie sequentieel is gaat mijn volgend verhaal niet helemaal op.. Ik vermoed dat ze alle 4 de draden bij elkaar op de gas ECU hebben aangesloten waarvan er een losgeraakt is. Als de ECU van het gas 4 aansluitingen heeft is het de vraag of het geheugen van die ECU zo compleet is dat hij daar een foutmelding van geeft. Is het gas uit te lezen??? Ik zou gewoon de ECU van het gas opzoeken en de bedrading vrij maken. En dan zoeken naar de slechte aansluiting..
Oh ja de foutmelding komt van de ontsteking denk ik. De vonkvormingsspanning wijkt af..
Vanwege de katalysator en de aanverwante eisen met betrekking tot uitlaatgassen, worden automotoren tegenwoordig vrij nauwkeurig afgesteld.
De computer verwacht dat het uitlaatgas mengsel continue rond een bepaald punt zit (uitgezonderd volgas rijden).
Als dat mengsel afwijkt, dan ziet de computer dat aan het signaal van de lambdasonde en wordt er een waarde ingeleerd om het mengsel weer goed te krijgen.
Die ingeleerde waarde is de fuel trim.
Als er iets met het gas aan de hand is waardoor het mengsel afwijkt, dan gaat de benzinecomputer ook die waarde leren.
De volgende morgen bij de koude start op benzine wordt die correctie dan ook toegepast terwijl die dan juist niet nodig is.
Dat kan problemen geven en er is altijd wel 1 cylinder die als 1e reageert. Daarom wil je weten of het LPG systeem wel goed werkt.
Je kunt het ook zelf uitzoeken. Auto warm op benzine zetten en de rest van de dag op benzine blijven rijden. Hoe is dan de koude start?
Als het LPG systeem als oorzaak is uitgesloten, ga je zoeken bij de benzine injectors, of bij mechanische dingen.
1 van de truuks daarbij is het verplaatsen van de injector. Gaat de fout mee naar een andere cylinder, dan is het de injector zelf.
Anders zou het bedrading kunnen zijn.
Even de juridische kant: het is en blijft garantie. Ga je zelf te veel doen, dan heeft de verkoper een reden om zijn handen er van af te trekken.
Als verkoper roepen dat je het niet weet, ontslaat je niet van de plicht om de storing op te lossen.
Dan stuur je de auto maar op jouw kosten naar een dealer of lpg-specialist of iemand die het wel weet.
[quote=oldford]Vanwege de katalysator en de aanverwante eisen met betrekking tot uitlaatgassen, worden automotoren tegenwoordig vrij nauwkeurig afgesteld.
De computer verwacht dat het uitlaatgas mengsel continue rond een bepaald punt zit (uitgezonderd volgas rijden).
Als dat mengsel afwijkt, dan ziet de computer dat aan het signaal van de lambdasonde en wordt er een waarde ingeleerd om het mengsel weer goed te krijgen.
Die ingeleerde waarde is de fuel trim.
Als er iets met het gas aan de hand is waardoor het mengsel afwijkt, dan gaat de benzinecomputer ook die waarde leren.
De volgende morgen bij de koude start op benzine wordt die correctie dan ook toegepast terwijl die dan juist niet nodig is.
Dat kan problemen geven en er is altijd wel 1 cylinder die als 1e reageert. Daarom wil je weten of het LPG systeem wel goed werkt.
Je kunt het ook zelf uitzoeken. Auto warm op benzine zetten en de rest van de dag op benzine blijven rijden. Hoe is dan de koude start?
Als het LPG systeem als oorzaak is uitgesloten, ga je zoeken bij de benzine injectors, of bij mechanische dingen.
1 van de truuks daarbij is het verplaatsen van de injector. Gaat de fout mee naar een andere cylinder, dan is het de injector zelf.
Anders zou het bedrading kunnen zijn.
Even de juridische kant: het is en blijft garantie. Ga je zelf te veel doen, dan heeft de verkoper een reden om zijn handen er van af te trekken.
Als verkoper roepen dat je het niet weet, ontslaat je niet van de plicht om de storing op te lossen.
Dan stuur je de auto maar op jouw kosten naar een dealer of lpg-specialist of iemand die het wel weet.[/quote]
De injector is al verplaatst maar het probleem was er nog steeds, helaas weet ik niet of de foutmelding nu ook verplaatst is naar een andere cilinder. Wat ik wel nu gedaan heb is toen de auto op benzine op 3 cilinder liep ik op benzine ben blijven rijden, na een 500 meter toen de motor iets warmer werd is hij toch uit zichzelf op 4 cilinders gaan lopen. Daarna ben ik 40 km naar huis gereden op benzine waar ik hem soms flink op zijn staart heb getrapt waar het gehele toerenbereik werd gebruikt. Sinds ik dat gedaan heb is het probleem tot nu toe niet meer voorgekomen. Wat ik nu wil gaan doen is een halve tank benzine rijden met een flesje injector cleaner en hopelijk is het probleem dan voor eens en altijd opgelost.
13 jaar
Loopt tie niet toevallig op beide brandstoffen na het starten,dit komt namelijk ook regelmatig voor.
Dat lijkt ook het op 3 cilinders lopen.
Wat voor installatie zit erin?.
Dan is het onderbrekerrelais verdacht.
Sowieso kan het geen kwaad om er 2 flesjes wynn's en 20 liter V-power in te gooien en hier eens een poosje op te rijden.
Knapt tie sowieso van op.
13 jaar
[quote=primera p11]Loopt tie niet toevallig op beide brandstoffen na het starten,dit komt namelijk ook regelmatig voor.
Dat lijkt ook het op 3 cilinders lopen.
Wat voor installatie zit erin?.
Dan is het onderbrekerrelais verdacht.
Sowieso kan het geen kwaad om er 2 flesjes wynn's en 20 liter V-power in te gooien en hier eens een poosje op te rijden.
Knapt tie sowieso van op.[/quote]
Dat is een hele goeie vraag, want daar was ik zelf ook al aan het denken. De auto slaat namelijk vrij snel over op LPG maar toch vind ik dat hij behoorlijk wat benzine verbruikt. (bijna een halve tank op 3-4 maanden) Er zit een Prins VSI G3 installatie in van 2007, info:
[url]http://www.prinsautogas.com/nl/producten...[/url]
Je zou ook geen verschil moeten merken met het rijden van LPG en het rijden op benzine. De auto loopt op LPG vrij slecht, wanneer je bij 2000-2500 toeren het gas intrapt houd hij in en begint soms te schokken, wanneer je minder gas geeft dan gebeurt het niet maar dan heb je ook geen vol vermogen. Met dit probleem wil ik graag een keer naar een LPG specialist gaan, maar ik had niet gedacht dat dit misschien te maken kon hebben met het "3 cilinder" probleem. Nu zijn echte LPG specialisten ook vrij zeldzaam dus als iemand een goede LPG specialist weet (het liefst een Prins specialist) dan hoor ik het graag.
13 jaar
Eerlijk gezged vind ik Prins geen topper.
Het meeste wat gemonteerd is vialle en AG/teleflex.
Hiet is ook de meeste expertise van.
Iedere gasboer is er wel bekend mee en kan er wat mee.
Bij Prins gassystemen zit je al vaak aan een dealer vast en/of specialist.
Ga er eens mee naar een gasinbouwer en laat de installatie eens checken,ik denk dat tie ook te arm staat gezien de reactie bij gasgeven.
Laat er geen garage of dealer aan prutsen,kost je een klap geld en lost niets op.
13 jaar
De auto is naar de hofleverancier geweest van de prins installatie, zij hebben alles schoongemaakt, via de laptop alles afgesteld en nieuwe bougies geplaatst. De auto loopt beter, maar het inhouden, schokken is er nog steeds wanneer ik in een hoge versnelling rij en dan om vermogen vraag aan de auto in wat lagere toeren, als ik dan het gas wat dieper indruk begint de auto te hokken en te stoten, hij schokt ook bij het loslaten van het gas. Het lopen op drie cilinders is een tijdje weg geweest maar helaas ook vanmorgen weer terug. De problemen liggen volgens de leverancier niet aan de gasinstallatie. Nu heb ik op internet vanalles gelezen en denk dat er een bobine defect is, dit verklaart het inhouden/stoten van de auto en het lopen op 3 cilinders. Het inhouden doet de auto ook op benzine heb ik geconcludeerd, dus het probleem ligt niet aan de gasinstallatie, alleen reageert de auto op LPG heftiger op de problemen lijkt het. Zijn er mensen die zich kunnen vinden in een bobine probleem?
Ik ben best technisch, kan ik de bobine zelf vervangen? Zoja, hoe doe ik dit zonder een schok van een dikke 10.000v te krijgen? Het zou de 4e cilinder moeten zijn omdat hier de "verbrandingsuitval" plaats vind. Of kan ik meten of de bobines nog wel goed functioneren?
Graag jullie advies.
13 jaar
UPDATE:
De auto heeft een nieuwe set bougiekabels en de twee bobines zijn vervangen. Helaas zonder resultaat, de auto start soms nog steeds op 3 cilinders en doet dit ook als hij warm is, maar alleen bij het starten.
Afgelopen week heb ik een halve tank V-power getankt en een flesje Wynns Injector cleaner gekocht om daarna 2 uur onafgebroken een stuk Duitse Autobahn te rijden met flinke stukken volgas om de injectoren schoon te krijgen.
Helaas startte ik vanmorgen weer en liep de auto wederom een 30 seconden op 3 cilinders.
Even samenvatting van de onderdelen die vervangen zijn;
- Nieuwe bougies
- Nieuwe bougie kabels
- Nieuwe bobines
- Olie ververst
- Injectoren door garage schoongemaakt
- Wynns Injector cleaner gebruikt eb een flink stuk vol gas gereden
- Distributieriem gecontroleerd op afstelling
- Gecontroleerd op valse lucht met remreiniger, zonder resultaat.
Problemen:
- Loopt soms bij start op 3 cilinders (Error code: "verbrandings uitval cilinder 4")
- Inhouden/schokken bij gas dieper indrukken, bij minder gas geven geen probleem.
- Hoog toerental bij koud starten (duurt 2km voordat zakt tot 800rpm)
- Toerental zakt erg langzaam terug bij loslaten gas (bij gas geven tot 4000rmp in de vrije versnelling duurt het erg lang voordat hij weer op 800rpm staat na het loslaten van het gas)
Bovenstaande problemen komen voor zonder gebruik van de gas installatie!
Ik weet het verder niet meer, hopelijk hebben jullie nog ideeen over onderdelen die kapot kunnen zijn?
Kan iemand hier een diagnose uit trekken?
B.v.d,
Roy
13 jaar
Lekt er geen klep ?
Compressie meten en lektest doen. Best bij koude en bij warme motor.
Als er een klep lekt, zijn deze waarschijnlijk uitgesteld en zal een cilinderkoprevisie nodig zijn.
Is er een klepsmeringssysteem gemonteerd ? Zo ja, welk ?
13 jaar
Hallo Harald,
Bedankt voor je snelle reactie.
De auto is niet voorzien van een klepsmeringssysteem zoals Flashlube. Dit was volgende de hofleverancier van de gasinstallatie niet nodig.
Jouw diagnose kan ik begrijpen maar is in mijn geval niet mogelijk volgens mij. Dit omdat wanneer de auto overschakelt naar LPG hij gewoon normaal op 4 cilinders loopt zonder problemen.
Zelf begin ik te denken aan een defecte injector omdat het volgens mij toch iets met de benzine injectie te maken heeft.
13 jaar
Om deze weer even een kick te geven. Het probleem is nog steeds niet opgelost maar ondertussen heb ik wel gevonden wat waarschijnlijk het probleem geeft.
Er heerste al vanaf het begin bij stilstand af en toe een benzinelucht. Paar dagen geleden was de geur nog sterker waardoor ik ben gaan controleren.
Nu zag ik een rot afgescheurd slangetje loshangen en benzine druppelen uit de brandstof drukregelaar die op het einde van brandstofgallerij zit. Het slangetje van de drukregelaar loopt naar het inlaatspruitstuk (nu dus kapot) Gelukkig heb ik de lekkage gespot want de benzine druppelde op/in de dynamo.
Als ik het goed heb mag de drukregelaar op de galleij helemaal geen benzine doorlaten naar het vacuumslangetje (?), dus deze is kapot. Dit verklaart logischerwijze mijn problemen;
Slecht starten met warme motor. (benzinedruk in gallerij niet voldoende)
Af en toe 3 cilinder lopen op benzine (benzinedruk in gallerij niet voldoende)
Hoog benzineverbruik terwijl op gas wordt gereden. (Vacuum zuigt de benzine het inlaatspruitstuk in)
Inhouden/ bokken stotteren op gas en benzine (auto krijgt meer benzine dan de computer registeert dus verzuipt)
Kunnen jullie je ook vinden in mijn verhaal?
Ik kan het onderdeel op het internet niet vinden, is er ook een andere benaming of een onderdeelnummer zodat ik het kan bestellen?
12 jaar
Als ik er van uitga dat het lek in membraam atijd dezelfde omvang heeft? komt er bij hetzelfde druk verschil steeds in een bepaalde tijd een zelfde hoeveelheid brandstof in het vacouumslangetje terecht.
een stationair draaiende motor gebruikt in een bepaalde tijd veel minder brandstof dan een motor welke onder (zware) belasting draait..
De lekkage heeft bij belasting geen merkbare invloed op het draaien.. Vooral de cilinder welke het dichtst bij de plaats zit waar het slangetje op het inlaatspruitstuk is aangesloten zal stationair als eerste te veel brandstof krijgen waardoor het mengsel af en toe niet verbrandt (overslaan door zogenaamd verzuipen)
Natuurlijk mag de drukregelaar niet inwendig lekken, maar een lek van deze omvang zal nagenoeg geen invloed hebben op de brandstofdruk..
Om even een update te geven, problemen zijn opgelost. De motor is nu echt onder de loep genomen en daar zijn een aantal zaken geconstateerd. Bijna alle sensoren en LPG en injectie aanstuur computers zijn vervangen, daarnaast zijn bijna alle sensoren op de motor vervangen, helaas was het probleem toen nog niet verholpen. Na verder zoeken kwamen we erachter dat de distributieriem er verkeerd om op zat, betekent dat de looprichting van de riem niet goed was waardoor de riem slap is gaan staan. Gelukkig had dit geen verdere gevolgen voor de motor. De riem is vervangen, toen liep de motor weer een stuk beter, maar nog niet ideaal. Als laatste is de complete kop gereviseerd, na de revisie liep de motor weer als nieuw en heb ik geen problemen meer gehad.
Zelf heb ik nog ValveCare laten inbouwen om de problemen weg te houden in de toekomst.
11 jaar
Mooi dat het opgelost is,maar het zal een lieve duit gekost hebben.
valve care neemt niet weg dat dit geen topper op lpg is,kan er slecht tegen
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Santa Fe of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar