Hallo,
Ik heb hier een hyundai met een tikkent/ratelend geluid bij de kleppen het motorstorings lampje brand ook.
De auto heb ik uitlaten lezen bij de dealer daar kwam uit dat de katalysator of lambda sonde kapot kon zijn, het kon ook te maken hebben met het tikkend geluid wat die maakt of dat de distributie riem niet goed stond.
Nu heb ik de distributie timing van de riem gecontroleerd deze staat goed. De kleppen deksel heb ik eraf gehaald daar zag ik dat spannig van de ketting die de nokkenassen met elkaar verbind erg slap is (heeft 1.5 cm. speling in het midden van de ketting) of dit zo hoord weet ik niet. En ik zag ook nog dat de ketting geleider het rubber wat eropzit ver is weg gesleten. Kan het daar al aan liggen?
Als iemand mij kan helpen met dit probleem hoor ik het graag.
Gr. Bart
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hallo,
dit zou best de oorzaak kunnen zijn, die ketting hoord goed vast te zitten en mag volgens mij zeker geen 1.5 cm speling hebben waarschijnlijk heb jij die storing door de verkeerde timing van de kleppen.
Waardoor de uitlaatgassen anders zijn als normaal en de katelysator hier niet groot genoeg voor is om te verwerken.
ik zou het er met de dealer over hebben wat betreft de speling of zelf eerst even het geleidings/spanblokje vervangen.
succes,
gr, nathanael
Oke alvast bedankt ik ga nu eerst nog even de klepstoters controleren en dan ga ik morge eerst even langs de dealer voor dat geleidings blokje en denk zelf dat ik dan ook maar het kettingje vernieuw want deze kon ook wel eens versleten zijn door het geklapper en hoop dat daarna het lampje uit blijft.
Gr. bart
14 jaar
lijkt me een goed idee gr en succes.
nu heb ik de kleppen stoters gecontroleerd en ben erachter gekomen dat er 3 stoters aan de inlaat zijde niet goed meer zijn ik heb namelijk de olie eruit geperst en daarna moeten ze met de vinger inte druken zijn (hebben ze mij geleerd) aan de uilaat kant werken ze bijna allemaal hetzelfde maar een de inlaat kant blijven er een 3 onderin zitten en als je ermee schut hoor je ze rammelen.
Is het dan verstandig om ze allemaal te vernieuwen of zijn alleen de kapotte voldoende?
Kan iemand mij adviseren wat ik daar het beste mee kan doen en zijn die stotertjes prijzig of valt dat mee?
Gr.bart
14 jaar
ik zou de hele inlaatserie vervangen.
volgens mij valt de prijs best wel mee.
laat het anders morgen effe weten.
de distributieriem drijft zeker de uitlaatnokkenas aan of andersom ?
ik heb net effe bij mijn leverancier gekeken maar kan geen prijs vinden
sorry ik heb net nog even mijn tekst aangepast maar er zijn er 3 kapot maar ik voel toch een beetje verschil per stoter hoe ze aanvoelen is dit normaal?
14 jaar
hallo
ik heb nu het kettingkje vande nokkenassen, 3 klepstoters en dat geleidertje van de ketting vernieuwd maar de auto loopt nog onregelmatig hij tikt niet meer dus dat is opgelost. het motor storings lampje is ook weer gaan branden iemand een idee wat dit kan zijn?
Gr. Bart
14 jaar
en nog even een vraagje als ik de stekker van de lambda sonde los trek moet de auto daarop reageren??
of hoe kan ik de lambda sonde testen?
14 jaar
ik ben net bij de dealer geweest en die zeggen dat die veel te rijk loopt dit had ie voor dat ik de nokkenassen eruit heb gehad niet maar ik weet bijna zeker dat ik de nokkenassen goed heb terug gezet hoe kan ik het beste controleren dat deze zeker goed staan??
Gr. bart
14 jaar
er waren toch 3 stoters kapot.
bedankt voor alle hulp
13 jaar
oke, bedankt voor de feedback.
gezien de topicdatum (2009), topic bij deze gesloten.
mvg,
Moderator.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Excel of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar