Mijn Hyundai Kona van 2018, benzine en handgeschakeld, 31.000 km heeft sinds 2020 herhaaldelijke keren een lege accu gehad. In 2020 heeft deze auto eveneens een olielek gehad aan de koppeling, hoogstwaarschijnlijk door een scheef gemonteerde koppeling! dixit mechanieker bij dealer.
Wat de herhaaldelijke lege accu’s betreft werd er in het begin steeds verwezen naar de korte ritten die ik doe. Inderdaad mijn kantoor is op 5km gelegen van mijn woning, maar in het weekend zijn mijn rijafstanden altijd langer. Een lege accu heb ik trouwens ook al gehad na ritten van bv. 200 km. Tot nu werden er al 2 nieuwe accu’s in de auto geplaatst, waarvan de laatste in april 2024.
In 2024 heb ik 6x beroep moeten doen op Hyundai assistance wegens een lege accu. De laatste keer was verleden maand, 2 dagen na een rit van 85km. Na het gebruik van de accubooster ben ik zoals altijd +-60 km gaan rijden om de accu terug op te laden. Na deze rit ben ik 5min. gestopt maar kon vervolgens weer niet starten, weer een lege accu! Ook ging dit toen gepaard met een hevig gebonk dat van de voorkant van de auto naar de passagiers zijde van de auto ging. Weer Hyundai assistance gebeld, dankzij de accubooster meteen naar de dealer gereden. De auto heeft daar 1 maand gestaan, zij hebben de accu geladen en volgens hen is de accu in orde, de verschillende metingen die er zijn gebeurd hebben aangegeven dat er geen lekstroom is! Alternator en andere elementen werden eveneens nagekeken maar zij hebben niets gevonden! Mijn (miserie) auto heb ik nu terug maar ik weet dat ik binnenkort terug met een lege accu zal zitten. Heeft iemand anders dit al meegemaakt ? Enig idee wat dit kan zijn ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Laat je iets in een usb poort of 12v plug zitten ?
Neen, niets. Al maanden vermijd ik zelfs om voor korte afstanden de radio en airco te gebruiken.
Als ik de auto sluit controleer ik ook altijd of er toch nog ergens een lichtje zou branden. Die accu is echt een obsessie geworden.
2 dagen
Op zich wel vreemd dat zoals je omschrijft, na 60km rijden de auto wederom niet start. De accu is toch wel echt leeg op t moment dat de auto het niet doet, en dat deze bij toeval bij aangesloten booster weer start? Bv door slecht contact in een plus of min-pool. Wanneer de accu echt defect zou zijn of door een andere oorzaak niet wordt opgeladen, blijf je ook geen 60km lang rijden zonder problemen zou ik verwachten.
De eerste persoon van Hyundai Assistance heeft mij toen bevestigd dat de accu wel degelijk bijna helemaal leeg was en de tweede (na mijn rit van 60 km) vertelde mij dat de accu net niet genoeg geladen was om te kunnen starten. Volgens hem was de accu defect. Dat is dan weer tegengesproken door de dealer. Volgens hen is de accu helemaal in orde. Het gebons dat ik hoorde na die 2de accu probleem die dag bleef zeker 2 minuten duren, zelfs toen alle dashboard lichten uit waren.
Omdat ik ongerust was ben ik zelfs uitgestapt en dat geluid was ook buiten de auto duidelijk te horen . Zeer vreemd.
2 dagen
Niet onder de motorkap gekeken waar het vandaan kwam ?
Om heel eerlijk te zijn was het lawaai zo verontrustend dat ik mij zelfs van de auto verwijderd heb. Het had helemaal niets te maken met het tikkend geluid dat een lege accu soms kan veroorzaken.
1 dag
ik zou eens op voltagedrop laten testen...
Mijn auto is meer dan 4 weken bij de dealer geweest. Ik vermoed dat zij alle nodige testen hebben uitgevoerd. Uiteraard ben je daar nooit helemaal zeker van. Wel vind ik het helemaal niet kunnen dat ze mij de auto gewoon teruggeven met de melding dat ze niets gevonden hebben.
1 dag
Bij Troubleshooting kan door anderen ook iets over het boofd worden gezien.... Misschien andere garage proberen? Die niet testen vanuit flowchart van fabrikant....(bij veel dealers het geval)
Je hebt helemaal gelijk. Een onafhankelijke technieker die ik daar bij de dealer sprak bij het ophalen van mijn auto zei mij ook dat zij daar eigenlijk geen tijd hebben om alles buiten hun standard flowchart uit te zoeken. Maar het zou niet mogen.
1 dag
Dat er iets bonkt is vreemd. Het lijkt erop dat de auto niet volledig "uit" gaat, maar er stroomverbruikers aangeschakeld blijven door een hangend relais of tijdsmodule.
1 dag
En het bonkte echt, het begon onder de motorkap en verspreide zich vervolgens naar heel de rechtse kant van de auto. In de garage wisten ze helemaal niet wat de oorzaak daarvan zou kunnen zijn. Bij mijn volgende platte accu (want die komt er sowieso) zal ik hen over uw reactie spreken.
23 uur
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Kona of stel zelf een nieuwe vraag.
2 dagen