auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Hyundai Excel: start meestal niet op benzine en valt uit

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Dit probleem is een paar weken terug begonnen, tijdens het rijden op benzine (dus schakelaar echt op benzine-stand - lpg was op..) viel de motor zomaar uit, zonder dat de controlelampjes gingen branden. De snelheid zakte dan van 100 -> 60 km/h en met wat pompen op het gaspedaal sloeg de motor dan weer aan. Op LPG verder geen problemen. Ik heb toen de krukaspositie sensor doorgemeten met behulp van een vraagbaak. Deze gaf een iets afwijkende weerstand, maar het was dan ook 0 graden celsius op dat moment.

De auto wilde in de tijd daarna ook niet meer benzine starten. Op LPG start de auto wel, maar dit duurde dan langer dan normaal (omdat ie altijd eerst even op benzine loopt bij het starten?). Een garage heeft toen de benzinepomp getest, deze was defect (buiten auto getest - draaide niet en na tik met de hamer wel weer) en dus vervangen (totaal €275,- incl. BTW). Het probleem is toen 1-2 weken verdwenen, maar op een gegeven moment kwamen dezelfde problemen weer terug. Teruggegaan naar garage en die geeft aan dat als je het benz/lpg schakelknopje 15x heen en weer haalt de auto weer start op benzine, conclusie: knopje stuk..? Ik heb twijfels bij deze diagnose.

Soms namelijk, start de auto ineens prima op benzine. Vervolgens rijd je een paar kilometer en valt de motor weer stil, net als in het begin. Ik heb laatst de auto op contact gezet en de min pool van de accu los gehad. Daarna startte de auto ineens weer op benzine, maar ik vraag me af of dat niet ook een toevalstreffer was. Gistermorgen: prima starten op benzine, gisteravond: niet aan de praat te krijgen (met moeite wel op LPG).

Dat schakelknopje is slechts € 35,- dus dat kunnen we wel proberen, ook lijkt het me verstandig de Hyundai eens uit te laten lezen. (gaan we volgende week maar eens doen). Maar ik wilde dit probleem toch eens op problemcar plaatsen. Ik gebruik normaal altijd de search op forum sites, maar ik heb nu moeite met het vinden van hetzelfde probleem.

Ik ben benieuwd naar de reacties! Alvast bedankt.

Geplaatst door

Eggie_LWD (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je benzine-computer is zelf-lerend om kleine verschillen in sensoren weg te werken (wettelijke verplichting).
Alleen is het bereik van dat zelf-lerende effect meestal nogal groot.
Ook als je op LPG rijdt leert de benzine computer (die weet niet dat er LPG op zit).
De volgende morgen bij het starten op benzine wordt die zelf-lerende factor ook toegepast. Gevolg een te rijk of te arm mengsel en niet aan slaan.
Daarom had je die "toevals treffer" na het loshalen van de accu. De aangeleerde waarde is dan weg.

Waarschijnlijk staat de gas-installatie te arm en moet door een LPG specialist gerepareerd/afgesteld worden.

Op dit moment merk je nog niets van het gas-probleem, maar 1 klein stapje erger en de motor gaat ook nog inhouden en sputteren op gas.

oldford 0
badge

14 jaar

Oldford, bedankt voor je snelle reactie!

Ik heb nog even contact gehad met een erkend Hyundai specialist en zij geven ook aan dat uitlezen weinig zin heeft, zeker als het storingslampje niet gaat branden. Ik zal dus kijken of ik bij een LPG specialist terecht kan.

Wat ik raar vind is dat de brandstofpomp stuk was en tegelijkertijd een storing in het LPG systeem. Toeval?

Eggie_LWD 0

14 jaar

Is de brandstofpomp nu gerepareerd? En heb je nog steeds het startprobleem? Dan heb je dus meer dan 1 probleem (gehad).
Is het startprobleem nu weg, dan lijkt het erop dat de brandstofpomp de storing veroorzaakte.

oldford 0
badge

14 jaar

Ja de brandstofpomp is een paar weken geleden vervangen. Daarna hadden we even geen problemen zo leek het. Maar het niet willen starten op benzine en het uitvallen van de motor (op benzine) kwamen weer terug.

Ik heb eerst eens gebeld met een Hyundai specialist, reactie: uitlezen heeft weinig zin indien er geen storingslampjes gaan branden...

Vandaag even gebeld met een LPG specialist. Reactie: als het knoppie op BENZINE staat, heb je niks te maken met het LPG systeem. Dus ga maar mooi naar een Hyundai specialist.

Ze zitten niet om handel verlegen volgens mij...

Ik vraag me af hoe nu verder. Ik ben in staat dat ding ergens te dumpen met de mededeling fix het maar ;)

Eggie_LWD 0

14 jaar

LPG-specialist heeft helaas geen gelijk. Beide brandstof systemen beinvloeden elkaar wel degelijk.
Zoek iemand die EOBD kan uitlezen en laat dan de Long Term Fuel Trim lezen en plaats de waarde (na een lange rit op gas).

Een aantal dagen 's morgens vpoor het starten even de accu los gooien. Weet je of het toeval is, of consequent het startprobleem tijdelijk oplost.

oldford 0
badge

14 jaar

Gisteren bij een bevriende garage geweest die eerlijk aangeeft geen verstand van LPG G3 te hebben maar wilde toch even meekijken. We zijn eerst naar een adresje gegaan om de motor uit te laten lezen met een zgn. Delphi systeem, maar de Excel kwam niet voor op de lijst. We zijn trouwens op benzine naar dit adres gereden, toevallig weer even probleemloos...

Bij terugkomst in de garage trad de storing (gelukkig) weer op, zodat we wat konden gaan testen. De bekabeling gecontroleerd naar de inspuiting toe, het blijkt dat met dit Prins AFS 3 systeem er 4x een nieuwe stekker gemonteerd is op de injectors. Wat we toen gedaan hebben is de oude inspuitings-stekkers weer gemonteerd op de injectors en de voeding hiervan doorverbonden (wat later bleek: kabel 33 en 35 volgens onderstaand diagram), zodat de orignele computer de inspuiting regelt. Het gevolg was starten & lopen als een trein. Conclusie: motormanagement van LPG installatie functioneert niet..

Daarna kwamen we er nog achter dat vanaf de LPG computer bedrading loopt naar een PITAGORA AEB INJECTOR DISCONNECTION EMULATOR loopt, en van dit kastje 4x bedrading naar de injectors. Dit kastje krijgt alleen stroom als de schakelaar op LPG staat, en regelt dan blijkbaar het starten-op-benzine en daarna dat de injectors dichtgezet worden. (dit functioneert ook niet aangezien de auto na 5 seconden pas start op LPG).


Update zaterdag 20:00u:

http://www.prins-lpg.com/view_attachment...

Na veel testen zijn we er achter gekomen dat als we kabel 33 en 35 aan de injectie-kant op elkaar aansluiten de auto prima op benzine start en loopt. (we hoeven dus niet de originele injector-stekkers allemaal aan te sluiten, zoals in bovenstaand verhaal). We zetten hiermee dus inderdaad de LPG computer buitenspel.

Vraag is dus, ligt het aan de computer, aan de injection module (Pitagora AEB injector disconnection emulator) of toch weer aan iets anders. Ik heb een LPG specialist gesproken vanmiddag, computer kost 300 euro en moet speciaal besteld worden met software specifiek voor de Hyundai Excel. Een paar sloperijen gebeld, maar niemand heeft dit liggen blijkbaar...

Enig idee...?

Eggie_LWD 0

14 jaar

Vandaag ging de auto naar de LPG specialist om uitgelezen te worden (en eventueel computer a 300 euro aanschaffen).

Het schijnt dat de injectie aansturing van de computer inderdaad defect is, maar dat de Injector Disconnection Emulator dit ook voor zijn rekening kan nemen. De specialist heeft hiertoe alleen een kabeltje aangesloten. Ik zal binnenkort nog even kijken hoe en wat, aangezien ik er zelf niet bij ben geweest.

Eggie_LWD 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Excel of stel zelf een nieuwe vraag.