Heb vandaag een santa fe 2.0cdri 4wd met 82000km uit 2003 gekocht, op de rit naar huis gebeurde het volgende;
indien de rem wordt ingetrapt bij stationair toerental (800rpm) wordt het toerental verhoogt tot ong. 1100rpm, erg lastig als je in z'n 2 op stationair toerental meerolt in de file en je iets moet bijremmen, dan springt de auto naar voren en moet je echt snel de rem vol intrappen anders kom je ongewild tot stilstand, op je voorganger dus.
Het enige nut hiervan wat ik kan bedenken is het snel bekrachtigen van de vacuumpomp, deze zit echter ook op mijn VW transporter en die doet dat niet, of is er iets anders aan de hand, heb de auto van de eerste eigenaar en deze had dit al van nieuw af aan, hoort zo, went vanzelf zei de toenmalige dealer bij navraag.
Nu gebruik ik de auto oa voor mijn zeevisboot, dat kan nog leuke trafrelen opleveren bij stationair achteruitrollen op een zeevisboothelling, ik vind het een multifunctionele auto maar twijfel wel aan het drijfvermogen.
Wie weet of dit inderdaad zo hoort of wat er eventueel aan de hand is?
Na wat verder onderzoek heb ik het idee dat de rembekrachtiger lek is.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is dit een automaat?
Hoi Wim,
Nee, het is geen automaat.
Ben vandaag verder wezen zoeken en kwam uiteindelijk bij de schakelaar boven het rempedaal, is een combischakelaar voor remlichten en uitschakelen cruisecontrol.
Heb de zekering cruisecontrol getrokken, motor gestart en geremd, toerental ging nog steeds met 300/400 RPM omhoog.
Zekering teruggeplaatst en die van de remlichten getrokken, motor gestart en geremd, toerental bleef gelijk, daar zit het dus ergens in, snapte er even niets meer van, dit is voor mij zoiets als elke keer dat de deurbel gaat kapt de wasmachine er mee.
Morgen ga ik verder kijken naar de achterlichten en de aangesloten kabelset van de trekhaak, deze is door de dealer vanaf nieuw geplaatst, de stekkerdoos is een combi (zowel 7 als 13 polig past) het zou kunnen dat de dealer vergeten heeft dat deze uitvoering is voorzien van checkcontrol, als je dan een trekhaak plaatst moet je volgens mij een inventeermodule plaatsen, als ie dat vergeten heeft kan de boordcomputer rare kuren vertonen waarvan het verhogen van toerental bij remmen er één van kan zijn.
Met een beetje mazzel zou het ook een massaprobleempje kunnen zijn maar daar ga ik nog even niet van uit.
Ik hou je op de hoogte.
vr.gr. Roy
14 jaar
De rempedaalschakelaar zit bij deze wagens zit wel degelijk aangesloten op uw motor-ecu, cruise control is zelfs een deel van de motor-ecu.
Maar het remcontact is een tweedelige schakelaar, de remlichten achter en de schakelaar naar de motor-ecu, volledig gescheiden van elkaar.
Heeft het niets te maken met abs dikwijls? Het toerental van de motor stijgt een paar honderd toeren als de abs-pomp aan gaat.
Hoi Wim,
Ik begrijp wat je bedoeld maar kun jij verklaren waarom het toerental niet oploopt als ik de zekering trek van de achterlichten?
Volgens het schema is de bedoelde zekering (10 amp.) alleen bestemd voor de achterlichten en niet voor het ABS, als ik deze zekering trek schakel ik alleen de achterlichten uit en niet het ABS.
Ik heb de door jou bedoelde schakelaar bekeken en ik betwijfel of het volledig gescheiden is, de aanvoerdraden (vijf stuks) bestaan uit drie massa draden en twee plusdraden, deze komen tezamen in één stekker met vier contacten die op de schakelaar worden aangesloten.
Zelf vermoed ik dat de ene plus maakcontact is voor het ontbranden van de remlichten en de tweede plus als sturing voor uitschakelen van de cruisecontrole maar dat moet ik nog uitzoeken.
Dat dit een niet zo makkelijk op te lossen probleem is blijkt uit het feit dat ik een Hyundai monteur aan de lijn heb gehad welke dit één keer eerder had meegemaakt maar het probleem niet heeft kunnen oplossen.
Ik heb dan ook beloofd hem op de hoogte te houden van de ontwikkelingen en de eventuele oplossingen.
Tevens zal ik jou idee opvolgen, het ABS ontkoppelen en dan bezien wat er gebeurd bij de motor in zijn vrij en remmen bij stationair toerental.
Ik vind trouwens ook dat het stationair toerental bij warme motor wat aan de lage kant is (700-750 RPM) weet jij of ik hem zelf rond de 800 RPM kan krijgen of moet ie daarvoor aan de kast?
je hoort van mij.
vr.gr. Roy.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Santa Fe of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar