Op 23 januari 2005 schreef iemand op dit forum het probleem doorbrandende schijnwerpers.
Het lijkt op mijn probleem. (Alleen branden bij mij alleen de goedkope lampen door.)
Wel lichten ze feller op, de ventilator gaat harder draaien ( en ruitenwissers sneller)
De dynamo is nagekeken, koolborstels vernieuwd, maar het probleem is niet verholpen.
Het leek op een probleem met de stroomverdeling, maar volgens garage zou dat met het nakijken van de dynamo opgelost moeten zijn.
In het bericht van 23 januari 2005 is er geen oplossing gegeven
Toch komt dit dus vaker voor bij de excel. Kan iemand mij tips geven voordat ik onnodig veel geld verspil'
Het tijdstip is wisselend. Soms al na een paar kilometer en soms na 10 tot 12 km.
Het altijd maar even een paar keer achter elkaar een tel of 10.
daarna loopt alles weer normaal.
Soms lijk ik er geen last van te hebben.
Met deze bloedhitte lijkt het iets meer en ook met extreem nat weer lijkt het vaker te zijn.
Maar eelijk gezegd zit er niet echt een structuur in.
Wie helpt mij verder.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt inderdaad op een serieus probleem met de dynamo/regelaar
Spanningspiek kan indien de spanning teveel stijgt ook electronica schade veroorzaken.
Cor
De spanningsregelaar zit in de dynamo. Ik weet niet of dat dan een losstaand onderdeel in die dynamo is. Zo ja dan heeft dat natuurlijk niet veel met de koolborstels te maken toch?
18 jaar
Koolborstels nemen de stroom/spanning van de stator af, vervolgens richt een diodebrug deze wisselspanning gelijk, en als laatste zorgt de spanningsregelaar ervoor dat het teveel aan overspanning teruggeregeld wordt.
Meestal kan de interne spanningsregelaar vervangen worden, informeer daarover even bij de garage/revisiebedrijf voor dynamo's
Cor
Als die Bloois uit Capelle nog weleens op deze site komt zou die misschien kunnen vertellen of zijn/haar probleem ooit nog opgelost is en zo ja wat het euvel was. Dat zou echt handig zijn.
Misschien dat er een lezer is die Bloois kent en even kan tippen
18 jaar
Je zou voor alle zekerheid tijdelijk een voltmeter kunnen aansluiten, desnoods op de sigarette aansteker want zoals je het probleem omschrijft lijkt het hele circuit een hoger voltage te krijgen. Dit is zeker voor de levensduur van de electronica niet echt bevorderlijk. Als je dan geconstateerd hebt dat het voltage naar bijvoorbeeld 18-19 volt of hoger gaat dan kan het niet anders dan de dynamo (spanningsregelaar) zijn. succes
18 jaar
Beste Cor1822
"Koolborstels nemen de stroom/spanning van de stator af, vervolgens richt een diodebrug deze wisselspanning gelijk, en als laatste zorgt de spanningsregelaar ervoor dat het teveel aan overspanning teruggeregeld wordt."
Wat jij daar schrijft is van toepassing op een dynamo en die zijn nog van de jaren stillekes. Elke auto heeft tegenwoordig een alternator. Bij een alternator is het zo dat de spanningsregelaar de (gelijk)spanning op de borstels regelt. Hoe hoger de spanning op de rotor, hoe hoger de geleverde wisselspanning (op de stator) die dan door de diodes wordt gelijkgericht.
Volgens mij is het probleem van excelldriver wel degelijk te wijten aan de spanningsregelaar en waarschijnlijk is een slecht contact de oorzaak.
Groeten,
Spattel (gediplomeerd electriciën/auto-electronica)
18 jaar
Zit er bij deze modellen niet een speciale draad vanaf de accu naar de dynamo, indien deze draad slecht is, zal de regelaar een te lage spanning op de accu registreren, waardoor hij als een gek blijft bijladen.
enne, Spattel , je hebt helemaal gelijk hoor wat betreft die regelaar, je was me even voor, ik wou het zelf ook vermelden. Maar in de volksmond hier blijft die alternator toch gewoon dynamo heten.
Groeten Marcel
De uitleg ging inderdaad over een dynamo, omdat deze ook werd genoemd :D
De wisselspanningsgenerator van deze tijd werkt zoals aangegeven
Gelicenseerd radioamateur (A)
Met electronica bezig sinds 42 jaar.
:D
Exeldriver,
ik heb je een mailtje gestuurd met een Pdf. bestand over de dynamo.
Hierin staat ook hoe je hem kan testen.
mvg,
Hans.
Exceldriver,
Dynamo's van auto's (en motoren) gaan nog wel eens gewoon stuk.
Met mijn Nissan heb ik ook wat afgetobd met de dynamo. (primera 1991 diesel)
Die produceerde van tijd tot tijd 18 Volt! (zat wel een oude accu in)
Dat er dan verder niks kapot gaat dan wat lampen dat is toch mooi.
Nieuwe regelaar.
Bleef een jaartje goed.
Probleem kwam terug.
Open geschroefd: de loopvlakken van de koolborstels op de rotor waren versleten: de KB's liepen half op het onderliggende plastic.
Dus: andere dynamo gekocht.
Bij mij was de oorzaak van de spannings-pieken dus in de kapotte rotor.
Misschien maakt die de regelaar kapot.
wiemer.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Excel of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar