Linksvoor blijven de remblokken licht op de remschijf drukken. Hierdoor ontstaat er wrijving met warmteontwikkeling en slijtage tot gevolg. Ik heb de remklauw los gehaald en de remblokken verwijderd. Daarna heb ik de zuiger iets naar buiten laten komen door om de rem te drukken. Na inspectie heb ik getracht de zuiger terug te drukken. Middels het openen van de ontluchtingsventiel en waterpomptang lukte dit deels, maar hij blijft hangen op ca. een halve centimeter. Is het normaal dat het zo moeilijk terug te drukken is? Wat zou mogelijk de oorzaak kunnen zijn dat er druk op de remblokken blijft staan zonder dat je op de rem drukt? Is het mogelijk op de zuiger uit zn behuizing te halen en vervolgens weer terug te plaatsen?
Alvast bedankt
Arjan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het kan zijn dat de zuiger een halve centimeter uit blijft steken, dit is per remklauw verschillend.
Als je de zuiger terug drukt is het niet nodig om het ontluchtingsventiel los te draaien; de remvloeistof kan via de hoofdremcilinder terugstromen naar het reservoir, zo gaat er dus ook geen vloeistof verloren. Tevens zou ik de zuiger niet uit de remklauw halen, het is namelijk zeer lastig om hem er weer terug in te krijgen en het haalt meestal ook niets uit om dit te doen. De zuiger gaat altijd met behoorlijke moeite terug, dit is normaal, de zuiger verplaatst veel vloeistof, de vloeistof moet vervolgens door een zeer kleine opening wat de weerstand verklaard.
Oozaken van het probleem:
-remblokhouder/remklauw
-remslang
-hoofdremcilinder
-vervuiling
-De remklauw zit met glijpennen aan de remblokhouder, deze willen wel eens vast gaan zitten
-De remslang die sterk verouderd is, als er stukjes los zitten aan de binnenkant van de remslang kan deze de doorgang blokkeren en de vloeistof niet goed terug laten stromen bij het loslaten van de rem.
-Het zou kunnen dat 1 plunjer in de hoofdremcilinder de opening naar het reservoir (compensatiegaatje) niet goed vrij laat waardoor de vloeistof niet goed terug kan stromen.
-Mijn advies: het lijkt mij het gemakkelijkste om te beginnen met het goed schoonmaken van de remblokhouder en vooral de glijpennen goed vetten!
Scott bedankt voor je uitgebreide antwoord!!
Het terugduwen van de zuiger ging inderdaad moeilijk en dat is ook logisch maar hij lijkt het laatste stukje echt vast te zitten, en de remblokken passen er zo niet tussen. Verder glijdt de klauw zoals het er nu naar uitziet goed over de pennen, maar we gaan hem goed invetten. We gaan ook nog even op zoek naar een goed tooltje om de zuiger terug te drukken.
Tot zover bedankt, ik laat weten of het gelukt is.
Gr. Arjan
14 jaar
probeer het anders eens met een hout klem kom even niet op de naam dat is een klem waar je twee stekjes hout mee vast klemt dan zet je er recht druk mee op de zuiger gr henrie
14 jaar
Probleem opgelost, zuiger zo goed mogelijk schoongemaakt (deze was geoxideerd) daarna met een moordenaar voorzichtig de zuiger weer teruggeduwd. Glijstangen ingevet, afgemonteerd en ontlucht. Bedankt voor de adviezen!
Arjan
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Excel of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar