Goedemiddag ,
Mijn naam is Rik en ik woon in de Belgische Ardennen.
Ik ben zo vrij hier een vraagje te stellen.
Mijn Eurocargo 100E18 van 2000 is een zelfgebouwde camper waaraan ik , gezien de leeftijd (van de camper ) momenteel wat herstel en onderhoudswerk heb.
Het volgende dat op het programma staat is het vernieuwen van de stofplaten van de schijfremmen dewelke momenteel helemaal opgeroest zijn.
Hiervoor moet ik de remschijven demonteren en dan kan ik alles netjes opkuisen en verven en tenslotte de stofplaten vernieuwen.
Ik denk dat het aangewezen is om de wielnaaf keerringen te vernieuwen , zodat ik achteraf niet alles terug moet demonteren , moest er één lekken.
Nu de hamvraag .
Om alles terug te monteren moeten de conische lagers terug vastgezet worden maar mijn vraag is wat het aanhaalmoment is.
Ik heb op het www gezocht en heel moeizaam twee verschillende aanhaalmomenten gevonden voor voor -en achteras.
Lijkt me raar .
Heeft iemand die exacte gegevens en misschien heeft iemand een werkplaatshandboek (wil wel betalen )
Alvast dank bij voorbaat.
Rik
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Conische wiellagers stel ik op de hand af , al jaren , er zal vast een aanhaalmoment voor zijn , aandraaien tot de speling weg is , max een kwart slag terug , voelen of er iets of geen speling is , hoe is de borging met splitpen of dubbele moer ?
Conische lagers hebben geen aanhaalmoment.
Monteren zoals kaleido 1 zegt is correct.
Na aandraaien moet de ring onder de moer nog met een schroevendraaier heen en weer geschoven kunnen worden.
Lagers wel van ruim vet voorzien voor montage.
Bedankt voor jullie antwoord.
Maar.....
Er is wel degelijk een aanhaalmoment voor deze wiellagers , alleen zijn ze bij Iveco niet zo vriendelijk om deze aan mij op te geven. (ik vond wel wat op internet maar is een beetje onduidelijk )
Ze geven zelfs nooit geen oem nummers vrij al heb ik daar inmiddels al wat op gevonden.
Ik meen mij te herinneren van de vorige keer dat er een ring onder de moer zit dewelke past over een uitsparing op de as en waarvan een lip omgevouwen word om de moer op z'n plaats te houden.
Dus alleszins geen dubbele moer of splitpen.
Diezelfde vorige keer heb ik twee remschijven vervangen en de bewuste moer op het gevoel vastgezet en dat was echt niet o.k..
Het gaat hier wel over een vrachtwagen en niet over een personenwagen en zodra je een wiel monteert heb je maar eerst een hefboom om eens min of meer over en weer te schudden en toen bleek dat schijnbaar één moer nog wat moest aangetrokken worden (het was een vooras en een achteras ).
Alles goed vast dacht ik maar op de jaarlijkse autokeuring zetten ze de wielen op van die platen die over en weer schuiven en was het bingo.....
Ik werd in de "put" gevraagd en men toonde mij dat het achterwiel(en want dubbelle ) duidelijk speling had.
Resultaat een hoop extra werk en een lekkende keerring.
3 jaar
Ik heb jaren oa bij Scania gewerkt , en daar deden we het zoals omschreven , heb Apk 1 en 2 , vrees toch dat de lokale kennis te kort schiet , afstellen is geen hogere wiskunde .
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Iveco Euro Cargo of stel zelf een nieuwe vraag.
3 jaar