close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Iveco Daily: Daily 2.8 TD Motor heeft weinig vermogen.

Bouwjaar: 2000

Wij hebben (al 1 week) een Iveco Daily staan welke binnen kwam met een opgehouden motor, de eigenaar was achteruit gereden en de motor was uitgevallen, de motor was met behulp van de ANWB, terplekke niet meer aan de praat te krijgen. Wij zijn met de diagnose begonnen en nadat de verstuivers getest waren kwamen wij al vrij gauw op de conclusie dat de brandstofpomp niet goed moest functioneren, pomp naar dieselservice gebracht waar we de mededeling kregen dat aan de pomp ook niets mankeerde. Pomp weer gemonteerd, starten, starten en nog eens starten en nooit lopen, sterker nog door het starten en het inspuiten van dieselolie zijn er roetdeeltje van de kleppen losgeweekt en de compressie liep steeds verder terug, kop eraf, kleppen reinigen en kop weer monteren, starten en weer niet lopen. Onlangs dat de klant niet net getankt had toch maar eens op een los potje brandstof proberen, starten en zowaar de motor liep, keurig netjes stationair, alleen is de trekkracht die we van de 2800 turbo gewend zijn er helemaal uit, als je hem de ribben uit het lijf trapt dan kun je de 100 km/u net halen. Tijdstippen van pomp en riem tot in de treuren gecontroleerd. Wie heeft er een ideetje ????

Geplaatst door

Enting (0)
badge

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Overigens, sinds de motor loopt hebben we de brandstof tank gereinigd en is er nieuwe dieselolie in gegaan, er is tot nu 50 km mee gereden en de tank is nog maar voor de helft vol.

Enting 0
badge

19 jaar

Is tankmeter na het reinigen wel goed gemonteerd?Want 50 km op een halve tank is onmogelijk zonder dat je dat merkt in de uitlaat of het moet er zo weer uitlopen via de retour.Zou sowieso eerst begonnen zijn met dat losse potje brandstof alvorens de halve motor te demonteren, (maar ja dat is natuurlijk achteraf gepraat) en daar nu ook eens mee verder experimenteren, want eea duidt mi op een verstopte of dichtgeknepen leiding.Ga eens rijden met een los tankje brandstof, dan sluit je het hele verdere trajekt richting tank in elk geval uit.

sambijman 0
badge

19 jaar

Zullen we morgen eens proberen, reden van demonteren van pomp was enorm veel lucht in de retourleidingen en info opvragen bij Iveco, volgens de geleerden komt het nog wel eens voor dat een of andere veer in de brandstof-pomp knapt en daarmee zou je de zelfde klachten krijgen. Gezien het feit dat de auto er in een keer mee opgehouden is leek ons dit waarschijnlijker dan dat er water of iets dergelijkt in de dieseltank terecht gekomen zou zijn, daar komt bij dat je dat nog eerder verwacht na het tanken ipv dat de tank nog maar voor een kwart gevuld is met brandstof. Wij hebben het idee dat het niet (meer) in de tank of in de leidingen daarnaar toe zit, e.e.a. is gecontroleerd en gereinigd. En gezien het feit dat de auto zo enorm veel gebruikt denk ik dat het met de toevoer van de diesel wel goed zit. nb De auto lekt geen brandstof, ook niet inwendig de motor in, ook dit is gecontroleerd.

Enting 0
badge

19 jaar

Welke kleur hebben de uitlaatgassen? Als het verbruik zo hoog is moet dit terug te zien zijn in de uitlaatgassen. Al opnieuw compressie gemeten?

Harold4157 0

19 jaar

katalysator/uitlaat?
J.E

janh5107 0
badge

19 jaar

De compressie is goed, allemaal rond om de 25 bar, er is 1 cilinder bij maar deze lekt ook als we meten (niet de goede compressiemeter) en deze komt net aan 20 bar. De uitlaat hebben we al eens gedemonteerd, hier reageerd de auto niet op, dus volgens ons is deze niet verstopt.

Enting 0
badge

19 jaar

25 bar is flink te laag, maar dit veroorzaakt je probleem niet. Verhaal over dat brandstofverbruik vind ik onwaarschijnlijk. Even negeren dus. Kop er af geweest.... Verstuivers stuk?

Simon10906 0
badge

19 jaar

25 bar is voor dit motortype behoorlijk goed, hoor! Als je zeker weet dat de pomptiming goed is, dan blijven idd alleen de inspuitstukken over.

Henk Nobach 0
badge

19 jaar

Wij zijn op dit moment bezig de motor weer op te bouwen, we hebben de brandstofpomp naar een ander bedrijf gebracht en zowaar zij hebben voor een 800 euro's aan de pomp kunnen repareren, e.e.a. was defect en daar door kon de vervroeging zijn werk niet doen, deze zat vast. Wij hebben goede hoop dat er een goed resultaat uit komt, mede door het feit dat wij ondanks dat de pomp was gecontroleerd toch steeds op de pomp uit kwamen/komen. Ik laat het nog even weten hoe het afloopt.

Enting 0
badge

19 jaar

Ik heb een keer een probleem gehad met een Master (zit deze motor ook in) en die trok ook niet. Bleek dat de pomptiming iets verkeerd stond (af fabriek). Deze motor sloeg ook vlot aan en liep dan ook netjes stationair.

Is de vervroeging defect,dan kan ik me voorstellen dat je dezelfde problemen krijgt.

Henk Nobach 0
badge

19 jaar

Nou, na dat de brandstof pomp door ons zelf nog iets is bijgeregeld (meer brandstof) loopt de auto nu redelijk. Toch denk ik om reden dat wij geen afstel klok voor deze pomp hebben dat de pomp nog ietjes er naast zit, ik denk dat dat nog wel even moet gebeuren !!

Enting 0
badge

19 jaar

In je eerste posting praat je over;"Tijdstippen van pomp en riem tot in de treuren gecontroleerd". Hoe heb je dat gedaan dan?

Als de distributieriem al een behoorlijk aantal kilometers meegedraaid heeft; dan wil de riem wel eens 1 tand verspringen als je direkt nà het starten aan het stuurwiel draait. De stb pomp en de brandstofpomp worden nl. aangedreven door dezelfde poelie. Was dit niet het geval?

Henk Nobach 0
badge

19 jaar

Henk, compressiemeter eiken a.u.b.....

Simon10906 0
badge

19 jaar

@Sander;
Wat voor bomen zijn dat? Groeien daar compressiemeters aan?

Ff serieus; 25 bar is goed voor dit motortype! Wat had jij in gedachten dan?

Henk Nobach 0
badge

19 jaar

Sorry henk voor de boom.

Volgens mij komt 30 bar eerst. Daarna kun je bij 28 bar nog wel goedkeuren, bij 25 bar is er iets aan de hand. Meestal ligt het dan aan de compressiemeter als alle cilinders gelijk zijn.

Wat ik mij afvraag aan dit verhaal: Als de pomp is gerepareerd/gecontroleerd; waarom moet er dan nog aan gedraaid worden? En terwijl dit al gebeurd is, waarom heeft er dan nog geen afstelklok voor het inspuittijdstip ingezeten? (gewetensvraag voor B.j. Enting?...)

Simon10906 0
badge

19 jaar

Heren, heren,
Het is allemaal klaar de auto loopt weer super, de meeste pompen kun je op het gehoor wel goed afstellen, en zo ook deze dus, daar komt bij dat de pomp was afgetekend toen hij gedemonteerd was kan ook niet missen.

Enting 0
badge

19 jaar

pomp timing en dis riem timing kan maar op een manier door er een boortje of boutje door het tand wiel heen te doen van dacht ik 8 mm. dan moet ie altijd goed staan.

janneman5109 0

19 jaar

de maat voor het brandstoftandwiel is overgens 4.5mm misschien een stomme opmerking zitten de banjobouten op het filterhuis en pomp wel goed vast,zodat de leidingen niet met de hand zijn te verdraaien?heeft de auto overgens een EGR-systeem dat kan je denken aan een vervuilde of defecte debietmeter(luchtmassa).

donsok 0
badge

17 jaar

@donsok, beetje late reactie kijk je wel eens naar de datum van het topic?

Richard 0
badge

17 jaar

neuh eigenlijk niet opgelet zal er beter op letten

donsok 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Iveco Daily of stel zelf een nieuwe vraag.