Hallo, dit is mijn eerste bericht:
Ik heb al jaren last met de koppeling van mijn Agilebak in bergachtig gebied (camper!).
Als ik op een helling stil sta en wil optrekken, dan slaat de motor af zodra ik het gaspedaal maar aanraak. De koppeling pakt zo snel, dat de motor geen toeren kan maken en afgewurgd wordt. Mijn dealer heeft de prise as al eens via het inspectieluikje van wat keramisch vet voorzien, wat geruime tijd goed geholpen heeft, maar het probleem komt nu weer terug.
Ik heb al wel ontdekt, dat als ik de handrem aantrek, en daarna zeer voorzichtig wat gas geef, en wacht, dat het toerental langzaam toeneemt, zodat dan ik weg kan rijden. Dit werkt alleen moeilijk, omdat de handrem op een steile helling de wagen niet houdt.
Kent iemand dit probleem, en een mogelijke definitieve oplossing? (Ik probeer demontage van de bak te vermijden, gezien de kosten!)
PS Het betreft een 35S12, met kilometrage 96.000 km; kentekendatum mei 2005.
Alvast bedankt voor je reactie.
CeesJ.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een Agile is een zelfschakelende versnellingsbak en heeft een normale koppeling(electrisch bediend) net als een gewone versnellingsbak,
het is dus niet vreemd dat je op een helling moet wegrijden met behulp van de handrem (zoals we dat allemaal ooit geleerd hebben met rijles)
Het staat zo ook in uw instructieboekje.
Voor de AGILE zijn al verschillende vernieuwde software versies verschenen. De IVEO-Dealer kan deze programmeren.
Verder is de en montage van de versnellingsbak niet zo heel veel werk. Met 2,5 uur is de bak gede en monteerd.
Maar als de vorige keer het probleem is opgelost met keramisch vet op de priceas ligt het probleem mogelijk bij het treklager of de drukgroep.
Bedankt voor de reacties.
In april heb ik een service beurt afgesproken bij de dealer. Als er een oplossing gevonden wordt, zal ik dit terugmelden.
Voor de slechte handrem werking heb ik op het Engelse forum een aantal tips gelezen. Ik ga hier ook aan werken.
CeesJ.
12 jaar
Geef ook aan dat je graag wilt dat ze de AGILE updaten naar de laatste software versie. Veel monteurs kennen de procedure hiervoor niet. Vaak zijn alleen de diagnosespecialisten op de hoogte van de methode en de mogelijkheid.
Afgelopen dinsdag ben ik bij de dealer geweest voor onderhoud/APK. Sinds ik de camper uit de winterstalling haalde, heeft de koppeling zonder problemen gewerkt.
Ik heb één van de eerste Agiles: voor deze bestaat er geen nieuwere update van de software (meer), ook niet na ruggespraak met "Italië".
De prise-as is weer van een likje keramisch vet voorzien, zonder demontage.
De monteur gaat één dezer dagen naar "Iveco", en zal daar vragen of mijn Agile op 6 ton geprogrammeerd kan worden, omdat ook de schakelkarakteristiek daarmee gaat veranderen. Hij houdt me op de hoogte.
Verder geen afwijkingen geconstateerd, behalve dat de het tweede stel, door de dealer gemonteerde vóórremblokken al na 42.000 km versleten waren! De eerste blokken waren met 57.000 km vervangen, en waren niet op. Achterremblokken zijn nu voor het eerst met 98.000 km vervangen.
Dit laatste is wat off-topic, maar alleen als mededeling bedoeld.
Bedankt voor het meedenken en de adviezen. Als er nog een ontwikkeling is, laat ik van me horen.
Grz. CeesJ.
12 jaar
Ik hoor het graag van je... Als je de laatste 7 cijfers van je Chassisnr wil mailen kan ik kijken wat ik nog kan vinden over eventuele programmering van je agile
Nog niets gehoord van de monteur, maar de beurt was nog maar kort geleden. De rekening was helaas niet kort.
De laatste 7 cijfers die je vroeg zijn: 5544288. Het type is ANKA4. Datum deel 1 is 24-05-2005.
We zijn intussen een week weggeweest met de camper, en geen probleem ondervonden met de koppeling.
Bedankt voor je moeite!
Mvrgr CeesJ.
12 jaar
Ik heb de correspondentie bekeken tussen Dealer en Iveco. Jouw versnellingsbak heeft de laatste software versie.
Ik hoop dat het invetten van de priceas voorlopig afdoende is. Misschien een jaarlijkse lik vet wel de oplossing.
Als beide sets remblokken zijn versleten, dan wordt de rekening al snel wat prijzig.
Bij Iveco zijn de remblokken voorzien van indicators welke redelijk dik zijn.
Wanneer je als monteur de remblokken bekijkt moet je een inschatting maken...
Dat de remblokken voor sneller verslijten komt door de dynamische verschuiving van het gewicht tijdens een beremming.
Doordat je remt wordt het gewicht verplaatst naar de voorzijde, (duikeffect), hierdoor moeten je voorremmen harder werken dan de achterremmen, zo ook het slijtage beeld.
Geweldig bedankt voor je hulp en uitleg!
Vriendelijke groeten, CeesJ.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Iveco Daily of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar