Iveco 0: trillen tijdens het rijden -Daily 35C17

Bouwjaar: 2007

Hoi allemaal,

Een vriend van me heeft een Iveco Daily 35C17 en die heeft vreselijk veel last van trillingen bij het rijden.
Niet enkel het stuur maar echt de hele wagen trilt, bij snelheden boven 100 à 105 km/h kan je zelfs spreken van daveren.
Hij is al bij een Iveco garage binnen geweest en daar hebben ze:
1) de wagen volledig uitgelijnd.
2) de cardan-as opnieuw gebalanceerd (achterste stuk had slechte balans)
3) de banden gewisseld (er zitten Michelin Agilis 81 onder).

Niks heeft tot nu toe echt geholpen, hoogstens het verschijnsel een beetje afgezwakt.

Zelf heb ik het idee dat het eerder vooraan dan achteraan te voelen is maar echt makkelijk is het niet om dit vast te stellen, werkelijk heel de wagen trilt. Het indrukken van de koppeling verandert er overigens niks aan.

Iemand enig idee ???

Peter A7

Geplaatst door Peter A7 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Iveco 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Als je met die trillingen het kppelingspedaal intrapt en de trillingen blijven kan je alleen zeggen dat het niet van het blok afkomt, blijft over ophanging, uitlijning, cardanas wielen, kromme velg etc.

Dus nog een hele lijst....
Is ie van 2007? aantal km's?

Als hij al zo vaak is uitgelijnd en er verandert niet veel kun je eens zien wat er eventueel aan de ophanging iets mankeert, kromme velg o.i.d.

Cor

Peter A7 (0), 17 jaar geleden

Cor, bedankt voor je respons.
De wagen is van eind 2005 en heeft nu ca 10.000 km gereden, da's dus helemaal niet veel.

zou een defecte schokdemper dit fenomeen kunnen veroorzaken of in de hand werken ?

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Lijkt mij stug met 10.000 km dat een schokdemper nu al stuk zou zijn...
Ik denk meer aan een kromme velg o.i.d. je cardanas is al gebalanceerd, dus die kun je uitsluiten.

Blijft over ophanging, vering met schokbrekers velgen/banden.
Banden ook al verwisseld dus daar zal het ook niet inzitten.

Als er geen rare dingen mee zijn gebeurt, stoep hard oprijden, teveel lading etc, kun je eens kijken of het trillen bij een bepaalde snelheid begint, of constant zo is.
Is het constant, dan is er iets duidelijk mis, als het bij een bepaalde snelheid gebeurt dan is er onbalans wat sterker wordt hoe harder je rijdt.

Geen makkelijke klus vanachter een keyboard...

Cor

Peter A7 (0), 17 jaar geleden

Hoi Cor,

Da's inderdaad geen makkelijke klus :(. Je hebt gelijk van die schokdemper, maar anderzijds zou je ook niet verwachten dat die cardanas af-fabriek al zo erg uit balans zou geweest zijn. Dat was ook niet pluis. Vraag me dan af of het ingaand lager van de achterbrug hier schade zou kunnen hebben opgelopen ??.

Het fenomeen begint voelbaar te worden vanaf ca 90 km/h. Bij 100 en meer is het echt erg. Hoe sneller hoe erger. Het is niet zo dat het boven een bepaalde snelheid weer verdwijnt. Zelfs op een mooie vlakke weg met mooi strak asfalt.
Als er nog suggesties zijn horen we het graag ;.

Richard (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik begrijp dat de aandrijfas gebalanceerd is maar zijn alle kruisstukken gangbaar?
Ook de voorste direct aan de versnellingsbak?
Heb dit bij een Iveco al meer meegemaakt, zwaar punt in een kruisstuk en je trilt er uit.

donsok (0) PRO, 17 jaar geleden

geen overmatige speling op schuifstukdrijfas
ophanglager wel goed gemonteerd

JAWY (0), 16 jaar geleden

Hoi PeterA7.

Rijdt die vriend van je soms ook wel eens met een aanhanger?
Ik heb nl het zelfde probleem met een 35C14.
De garage heeft al 2 x de aandrijfassen vervangen en nu heb ik het probleem weer.
Ze denken nu dat de aandrijfas steeds uit onbalans komt doordat ik soms ook met een aanhanger rij.

Onze monteur (een gepensioneerde chef werkplaats van een Iveco garage en sinds kort bij ons werkzaam) heeft in zijn Iveco tijd dit als eens een paar keer opgelost door een zwaardere en een starre aandrijf te monteren.

Ze zijn nu aan het uitzoeken bij de Iveco garage of dit de juiste oplossing is (is nl nog garantietijd).

Succes
Jan

ibo (0) PRO, 16 jaar geleden

wij hebben al diverse keren meegemaakt dat deze types de aandrijfasssen heel snel uit balans en of krom zijn, balanceren heeft geen enkel nut.
enige oplossing was geheel nieuwe aandrijfas......trilling weg!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Iveco 0 of stel zelf een nieuwe vraag.