Sinds kort schakelt de wagen moeilijk, soms voel ik een schokkende overgang wanneer ik naar een hogere versnelling ga . Volgens de garage kan het de koppeling zijn, kan het ook de versnellingsbak zijn? Wagen heeft 200.000km (zonder problemen) gereden. Moet ik mij aan een grote kost verwachten ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beste,
Je garage heeft diagnose gesteld, het beste had je meteen, aldaar de te verwachten kosten kunnen vragen. Dan wist je iets meer, en had je stof om over na te denken.
Discussiëren over prijzen is op het forum niet gewenst.
Beste,
'Volgens de garage KAN het de koppeling zijn...', dit is voor mij geen diagnose...
Ik ben geen 'professional', maar daarvoor moest ik niet naar de garage, daar kon ik zelf wel opkomen.
Aangezien ik op het web nog andere mogelijke gebreken tegenkwam hoop ik informatie te krijgen van mensen met ervaring...
9 jaar
Wat moet ik me voorstellen bij een schokkende overgang ?
@kaleido 1,
dank voor je reactie.
in het kort : wanneer je naar een hogere versnelling gaat gebeurt de overgang niet geheel 'vloeiend', op het eind telkens met een 'brute' schok.
Wanneer je gas terug neemt voel je hetzelfde.
Schakelen naar 4e versnelling is soms moeilijk.
9 jaar
Als je gas terug neemt , staat hij dus gewoon in de versnelling , zonder dat je de koppeling in trapt , je remt dus af op de motor ?
Dit lijkt op ergens te veel speling , hebben ze de motorsteunrubbers en de aandrijflijn als zodanig ook gecontroleerd ?
Axiaal veren mogelijk gebroken??
Maar ook hiervoor moet de bak weggenomen worden.
@kaleido,
inderdaad, bij afremmen op de motor.
zal navragen welke zaken zij hebben gecontroleerd.
dank
@ralf,
dank voor de tip, zal dit bevragen bij de garage
9 jaar
We spreken over een handbak neem ik aan?.
9 jaar
inderdaad, een handbak, wel een 4x4 aangedreven wagen.
dank voor de respons
9 jaar
ter info,
Wagen was gisteren nogmaals in garage voor grondiger nazicht/check.
Met 'grote waarschijnlijkheid' wordt 'gewezen' naar de 'tussenboite', differentieel tussen voor- en achterwielaandrijving. Het 'opmerkelijk' aanwezige 'zingen' in het vooronder (na rijtesten werd slijtage wiellagers uitgesloten) én het brute op- en afschakelen wijzen volgens hen in deze richting...
Het probleem van deze boite ligt hem in het feit dat -1/deze boite steeds (uiteraard) voldoende olie moet bevatten (deze olie wordt deels verbruikt bij smering van de verdere overbrenging), maar -2/ dat de vuldop voor deze boite op een onbereikbare plaats zit, waardoor bijvullen principieel onmogelijk is. Volgens de garage trachten zij -via de aflaatdop- olie onder druk bij te vullen, maar weten uiteraard nooit of er steeds voldoende olie in de boite aanwezig was...
Garage meldt dat -gezien het vervangen van deze boite een grote ingreep vergt (+ zware kost voor onderdelen)- het wenselijk zou zijn om terzelfdertijd de koppeling eveneens te vervangen (gezien de 200.000km), maar voegt er eerlijkheidshalve aan toe dat de wagen (gezien leeftijd én km-aantal) deze beide ingrepen 'niet echt meer waard is'.... Bovendien ben je ook niet zeker of er geen andere mankementen gaan opduiken...
Denk dus dat ik beter uitkijk naar vervanging van de wagen :-(
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jaguar X-Type of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar