Mijn buurman heeft een X-type estate 2.0D 130pk (commonrail) overgenomen die volt rijd zolang je hem maar met zachtheid behandeld, als je hem op de staart trapt , ongeacht in welke versnelling, dan gaat hij in
noodloop en gaat het lampje van de motorstoring braden.
Het volstaat om het contact uit te schakelen en terug te starten (zelfs al rijdend...) om de storing te wissen, maar zodra je hem terug in de toeren jaagt heb je hetzelfde fenomeen, vaak ook
gepaard gaande met een dieselgeur in het interieur.
Volgende zaken zijn door de garage van de vorige eigenaar reeds gebeurd (deze heeft het zoeken ten einde raad opgegeven...) :
1) uitlezen foutcode, dit gaf fout brandstofdruk.
2) vervangen brandstoffilter
3) vervangen nokkenassensor
4) vervangen krukassensor
5) vervangen brandstofgallerij + sensor
6) vervangen brandstof retourleidingen
7) vervangen 2 contacten op de hogedrukpomp
Inspiratie was nadien op.
Even ter verduidelijking : mijn buurman is niet bedrogen door de verkoper, maar was op de hoogte van het probleem en heeft de zoektocht van op afstand mee gevolgd, hij was echter zo weg
van de auto dat hij de gok gewaagd heeft hem over te nemen met de fout er nog in.
Iemand een idee wat we nog kunnen nakijken vooraleer hem binnen te brengen bij een gespecialiseerde firma (bosch service center of zo...) ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat extra info, net nog even bewust de fout uitgelokt (moet warm staan daarvoor en in de toeren gaan boven de 3250) en
kreeg 2x verschillend lampje, telkens uitgelezen met draaiende motor :
1) gloeispiraal knippert (dit is de storing die 9 van de 10 voorkomt)
P0 191 Fuel pressure regulator
P0 251 Injection pump fuel metering control A (cam/rotor/injector)
2) motormanagmentlampje (is uitzonderlijk dat dit brand)
P0 251 (zie hierboven, zelfde storing)
P1 211 Injector control pressure above/below desired
P1 32B Turbo/supercharger boost control A performance
P 1000 OBD systems readiness test not complete
Hoop dat dit helpt ?
Zou in ieder geval een andere garage zoeken. Een bosch service center is een beter idee, zoals je zelf al aangeeft.. Behalve brandstoffilter en retourslangetjes is de rest weggegooid geld geweest.
Je brandstofpomp haalt de gevraagde druk niet, of geeft te veel druk.
Te veel en te weinig druk kan aan de regelklep liggen in de pomp, daar heb je ook een foutcode op. Te weinig druk kan een defecte brandstofpomp zijn, opvoerpomp (als hij een opvoerpomp heeft) of de injectoren hebben te veel retourflow.
Staar je ook niet blind op foutcodes, maar begin te meten, eventueel tijdens een rit, dan kan je monitoren wat er gebeurt. Retourflow meting is nog redeljk eenvoudig zelf te doen met een paar slangetjes en bekertjes.
9 jaar
Ofstone,
bedankt alvast voor het advies, ik dacht zoals je al aangeeft ook in die richting, rest er nog de vraag of alle Bosch centers even goed en/of duur zijn, het dichtst bijzijnde voor ons is Van Rompaey te Heist-Op-Den-Berg.
Voor alle duidelijkheid, alle kosten tot hier toe zijn gedragen door de vorige eigenaar, mijn buurman heeft de auto sinds vorige week en nu begint dus onze eigen zoektocht....
9 jaar
Wat je moet doen is met een datalogger gaan rijden,dan kun je zien welke storing als eerste gezet word,de rest zijn vaak vervolgstoringen.
Ik vermoed dat de opbrengst van de pomp of iets dergelijks de storing veroorzaakt.
Dit is toch een 4 cilinder?.
Als dat zo is dan is het dezelfde motor die ook in de ford mondeo ligt.
9 jaar
Het is inderdaad dezelfde 4-cylinder van de ford mondeo, dat klopt.
Kan onvoldoende opbrengst van de pomp de dieselgeur verklaren ?
9 jaar
Bij mijn Opel Vivaro had ik dezelfde symptomen en na veel zoeken bleek het de sensor te zijn die de vacuum meet.
Veel succes.
8 jaar
Waarschijnlijk te veel retourflow op de injectoren
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jaguar X-Type of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar