auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Jaguar S-Type: motorvermogen valt weg bij plankgas

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3000

Beste problemcar,

Sedert vorige week kan ik geen "plankgas" meer geven want de motor houd zich in.
Zachtjes optrekken is geen probleem maar bij plankgas (in eender welke versnelling) lijkt het alsof de motor te weinig benzine krijgt en kan ik snelheid niet verhogen.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en hoe dit kan verholpen worden?
Nota: het is wel begonnen nadat ik nogal dringend ergens moest zijn, de weg kwijt was (gps niet meegenomen) en de wagen nogal "nerveus" heb behandeld...
Bedankt op voorhand,
Tony

Geplaatst door

Jaggy (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

deze heb ik even op een ander forum voor je over genomen als goed is moet dit jou probleem oplossen

Probleem: S-type

1) Vaak wordt het vernieuwen van bougies en bobines uitgesteld. Dit doordat een rij verborgen zit onder het inlaatspruitstuk. Toch is deze klus "makkelijk te klaren". Let vooraf goed op waar alle leidingen lopen. Maak des noods een foto. Schroef het inlaatspruitstuk los. Let op! maak geen slangen los. Er is ook een slang waar koelwater op staat. Til het inlaatspruitstuk 5-10cm op en leg er houte blokjes onder. Je kunt nu de bobines en bougies vernieuwen.

2) Onderaan in het midden van het blok zit een bocht waarmee een compressieslang naar boven loopt en uiteindelijk tussen het inlaatspruitstuk doorloopt en daaraan gekoppeld zit. Door de oliedampen wordt deze poreus. Dit zorgt ervoor dat er valse lucht wordt aangetrokken. Hiervoor dien je het inlaatspruitstuk, zoals hierboven geschreven los te maken en naar een kant de draaien. Maak daarna de inspuit los. Uiteindelijk zie je de bocht zitten. Controleer direct de pakkingen. Deze kunnen door de jaren niet meer aansluiten.

heijmans85 0

11 jaar

Beste mr Heijmans85,
Alvast bedankt voor je duidelijke uitleg (en supersnel!). De bougies had ik vorig jaar al eens vervangen, samen met een nieuwe pakking voor het inlaatspruitstuk. Het zou wel eerder aan die darm kunnen liggen. De eerste 500 m (koude motor) kan ik nog plankgas geven zonder gestotter, en dan begint het maar pas. Blijkbaar door de opwarming van de motor... Ik ga alvast die compressieslang eens bekijken. Ivm de pakkingen: bedoel je die van het inlaatspruitstuk of zijn er nog andere?
Beste groeten,
Tony

Jaggy 0

11 jaar

Heb eindelijk het probleem gevonden. Het is inderdaad één van de bobines die op de bougies zitten die doorslaat. Mijn garagist (niet een Jaguar-dealer, maar iemand die alle merken onderhoud) heeft de auto kunnen "uitlezen" en daar kwam dit aan het licht.
Het probleem zit op bougie nr 5, gelukkig aan de goede kant zodat het inlaatspruitstuk er niet af moet. Is gefixt op 10 minuten...
Alvast bedankt voor de nuttige tip.
Tony

Jaggy 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jaguar S-Type of stel zelf een nieuwe vraag.