close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Jaguar XJ-type 2004: Schokken, vermogen verlies

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 3000, Vermogen (kw): 192

Probleem met de Xj6. (270.000km) en aantal maanden terug was er een buisje tussen de inlaat en een kleppendeksel stuk. Dit gaf aanleiding tot schokken en foutcode p0174. Na het vervangen van dit buisje was het probleem opgelost. Een paar 1000 km verder echter krijgen we hetzelfde probleem: Code p 0174 (wisbaar) maar ook code p1000 niet wisbaar. Alle vacuumbuisjes en collectors nagekeken maar niks gevonden. (ook bij stationair draaiende motor alles volgespoten met start-pilot in de hoop dat hij zou reageren op een vacuumlek)
Dan maar aan de computer bij Jaguar. Daar is de diagnose dat de 2 voorste lambda sondes stuk zijn. Deze zijn nu vervangen (nieuwe) maar het probleem blijft...
Wat ook opvalt is dat de versnellingsbak (automatisch) veel bruusker schakelt bij optrekken.
Nogmaals aan de grote computer bij een Bosch-center maar die vinden het niet.
**Dus even samenvatten; de auto schakelt nu wat bruusker, rijdt vaak normaal maar bij lage toerentallen (2000/tr.min) valt het vermogen even weg (toerenteller zakt 300 toeren) om al snel terug te keren. Op het dashboard komt de storing "verminderd" motorvermogen en het gele motorlampje. Deze signalisatie verdwijnt soms even vlug als ze komt.
De eigenaar is de Jaguar-garages en andere "specialisten" beu omdat hij vreest dat ze weer nodeloos van alles en nog wat gaan vervangen en het factuur de waarde van de auto gaat overstijgen.
Iemand een idee waar ik nog kan zoeken ?
Mvg
Eric (oud Citroën technieker)

Geplaatst door

tweepeek (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Over code P1000 hoef je je geen zorgen te maken. Dat is geen foutcode, maar alleen informatie.
Die code wordt opnieuw gezet als je de foutcodes wist of de accu los haalt en verdwijnt vanzelf weer.

Code P0174 vertelt je dat het mengsel te arm is op Bank 2, dat is dus niet op alle cylinders.
Er moet dus specifiek iets zijn met Bank 2. Dat zou b.v. een lekje in het uitlaatspruitstuk kunnen zijn.
Of Bank 2 wordt net iets meer beinvloedt dan Bank 1, waardoor Bank1 geen foutcode zet.

Ik zou als 1e eens naar de de zogenaamde "Long Term Fuel Trims" gaan kijken van beide banken.
Deze hoort ideaal 0% te zijn. Wijkt alleen Bank 2 af of ook Bank 1? En zo ja, hoeveel?

oldford 0
badge

8 jaar

Bedankt, bij Bosch hebben ze dit bekeken maar ze vonden geen groot verschil. Er werd wel aangegeven dat het mengsel van bank 2 te arm was. Maar sinds het wissen van die code (P0174) blijft die ook weg. Zou een te arm mengsel niet eerder naar een probleem aan de inlaat zitten ? Ik zeg maar wat...

tweepeek 0

8 jaar

Bij valse lucht aan de inlaat kant, b.v. vlak na de gasklep, krijg je 2 foutmeldingen voor een te arm mengsel, 1 voor Bank 1 en 1 voor Bank 2.
Bij deze krijg je slechts 1 code, alleen voor Bank 2. Dat maakt het iets ingewikkelder.

oldford 0
badge

8 jaar

Zal voor na mijn verlof zijn. Ik hou jullie op de hoogte.

tweepeek 0

8 jaar

Eerste dag terug uit verlof, Jaguar op de brug... de inlaatcollector gedemonteerd dichtingen nagezien en alle vacuumbuisjes nagezien. Ook de ontsteking nagezien, alles ok. Even mee gereden, ging effe goed maar toen gaf hij de melding "beperkte trekkracht" en ging hij niet meer boven de 3000 toeren. (Een lucifer in de brandstoftank had het probleem opgelost)
Soit, terug op de brug, voor de zekerheid brandstoffilter toch maar eens vervangen maar niks gebaat. Dan toerental geblokkeerd op 2000 toeren en startpilote rond de collectors gespoten. Aan de passagierszijde reageerde de motor er op door een beetje in toeren te zakken.
Dus toch ergens een vacuumlek wat ik niet heb gezien ? Barst in collector ?
Iemand een idee ?

tweepeek 0

8 jaar

Vergeten oplossing te vermelden. De auto is eerst nog in een Bosch-centrum (met alle denkbare diagnosetoestellen) langsgeweest maar dat heeft 2.000 euro gekost zonder resultaat....
Bij verder zoeken, en zoeken domweg het olieniveau van automatische boite nagezien.
Daar ontbrak een liter olie omwille van een lek. Bijgevuld en het probleem was opgelost. Geen foutmeldingen meer.
Onbegrijpelijk dat nog Jaguar nog het Bosch-centrum dit konden uitlezen....

tweepeek 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jaguar XJ of stel zelf een nieuwe vraag.