Sinds vorige week wil mijn S-type spontaan niet meer starten.
Na er een hele middag mee bezig te zijn geweest (Zekeringen controleren etc), kwam ik tot de conclusie dat er op mijn dashbord komt te staan: Stuurkolom Vergrendeld.
Ik dacht eerst dat dit normaal is voordat je de auto start. Maar na goed gekeken te hebben bleek ook het rode waarschuwings-lampje te branden, en na het boekje te hebben gelezen blijkt dit dus een error te zijn.
In het boekje staat als oplossing, dat je voorzichtig aan het stuur moet draaien alvorens het contact op standje II te zetten. Vorige week is dit 2 keer goed gegaan (45 minuten stil gestaan bij het benzine station), maar inmiddels krijg ik hem met geen enkele mogelijkheid meer uit de stuur-vergrendeling.
Inmiddels hoor ik elke keer als ik de sleutel in het contact steek rechts voor in de cabine een relais 2 keer schakelen, en als ik dan het contact naar standje II draai krijg ik: Stuurkolom Vergrendeld. in het display te zien.
Het is een automaat. En ja, hij staat zeker in de P-stand bij de startpogingen.
Heeft iemand enig idee hoe dit verholpen kan worden?
Zou bijvoorbeeld de accu los-koppelen helpen? Zo ja, voor hoe lang?
Als het dan nog niet verholpen is, zou dit probleem als error registreren zodat ik via een OBD2 kabel kan uitlezen wat er stuk is?
Alvast bedankt voor jullie hulp en aandacht :).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beetje haarkloverij, maar OBD2 wordt alleen in Amerika gebruikt.
In Europa hebben we EOBD, maar dat was pas verplicht in 2001 en dan nog alleen voor de motor en een eventuele automatische versnellingsbak.
Al het andere, Abs, Airbag, Stuurkolom, radio, TV, etc. kun je er niet mee uitlezen.
Ik zou de dealer de boel eens laten uitlezen.
Hehe, ok EOBD dan. Dat is toch precies hetzelfde, alleen een andere naamgeving? Het verschil zit alleen in de communicatie protocollen toch?
Mijn Jag heeft in ieder geval een EOBD aansluiting met het J1850 PWM protocol.
Ik wil graag zelf mijn eigen auto's error's kunnen uitlezen, alleen heb ik nog niet zon kabeltje :).
Zou dit kabeltje het bovenstaande uit kunnen lezen? -> http://www.diagnoseapparatuur.nl/univers...
Zo niet, weet iemand misschien een ander interface kabeltje/software die dat wel kan?
Ik heb hem trouwens inmiddels van de stuur-vergrendeling af. Heb de complete accu eens los getrokken.
Nu moet ik alleen de code voor mijn radio eens op zien te zoeken aangezien je door een geweldig jaguar anti-diefstal systeem, wel met de auto kunt rijden, maar geen radio kunt luisteren na een stroom-onderbreking. Dus jongens, je weet het. Als je een S-type wil jatten kan dat wel, mag je alleen geen radio luisteren LOL.
In ieder geval alvast bedankt! :)
14 jaar
Misschien wel, maar ALLEEN de motor en de versnellingsbak en dan nog alleen datgene wat met uitlaatgas te maken heeft.
Verder niks, niets, nada. Geen Abs, Airbag, Instrumenten paneel, service resetten, etc. etc.
De verkoper die je uitkiest maakt gebruik van de onwetenheid van mensen door te zeggen:
"bijna alle auto's vanaf 1996 tot 2009, die voorzien zijn van een OBD 2 aansluiting".
Welnu, in Europa heeft geen enkele auto een OBD2 aansluiting. En bij veel auto's met een J1962 connector (de 16-polige connector) kun je nog niets.
Benzine pas vanaf 2001, diesels vanaf 2004 en diesel bestelauto's pas vanaf 2007. Dat is 11 jaar later dan 1996.
Beetje misleidende reclame, helaas doet de Reclame Code Commissie er niets tegen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jaguar S-Type of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar