Wie heeft er ervaring met lpg in combinatie met een van bovenstaande motoren?
Graag reactie.
John
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dag John,
een late reactie maar misschien heb je er nog iets aan:
Ik ben in het bezit van een X-type 3.0 automaat. Bj 10-2005. Gekocht in 11-2006 met 2.200 km op de teller (voormalig auto van Jaguar Dld).
De auto is omgebouwd op gas in december 2006 met een kilometerstand van bijna 8.000. Ik heb een tijdje moeten zoeken eer ik een LPG specialist vond die de ombouw aandurfde. Omdat de LPG specialist mij verzekerde dat het hier gewoon om een Ford motor ging, waar hij naar eigen zeggen veel ervaring mee had en weinig storing, en omdat hij voor 140,- een verzekering aanbood tegen motorschade door LPG besloot ik een gasinstallatie te laten in bouwen. De verzekering kon ik echter alleen afsluiten als "Flashlube" werd ingebouwd. Dit is een vloeistof die door onderdruk in het inlaatspruitstuk wordt aangezogen uit een reservoir dat onder de motorkap wordt geplaatst. Deze vloeistof heeft als doel de kleppen van extra koeling te voorzien waardoor minder slijtage optreedt.
In eerste instantie leek de ombouw geslaagd. De motor liep als een zonnetje. Het vermogensverlies van (naar mijn gevoel zeker 20% dus ipv 230pk slechts 180) nam ik op de koop toe. Het is echter op zijn zachts gezegd niet prettig om een gemiddelde middenklasser niet eens bij te kunnen houden. Dit vermogensverlies is deels te danken aan het feit dat tijdens het rijden op gas wordt geadviseerd niet boven de 4000 toeren te komen terwijl de kracht van deze 3.0 ltr ver boven de 4000 toeren ligt.
Zoals gezegd in eerste instantie niets aan de hand totdat bij een km stand van ca 15.000 het motormanagementlampje ging branden. Aangezien de onderhoudsinterval bij deze auto´s 16.000 km is maakte ik een afspraak voor een beurt bij de plaatselijke dealer. De dealer heeft de storing uitgelezen en een beurt gegeven. Er werd verder niet over de storing gesproken en bij het ophalen van de auto was ook het lampje uit. Ik dacht: zal wel typisch Jaguar zijn.
Echter na 4000 km begon het lampje weer te branden. De dealer heeft de storing weer uitgelezen en zei dat het aan de gasinstallatie lag. Toen het lampje na een paar duizend km weer ging branden ging ik terug naar de LPG specialist die de storing uitlas en het lampje was weer voor een tijdje uit. Zowel de dealer als de LPG specialist hebben mij niet verteld waarom het lampje ging branden. De eerlijkheid gebied mij te vertellen dat ik er ook niet om heb gevraagd. Ik ging er simpelweg vanuit dat het motormanagement niet overweg kon met de gasinstallatie.
Na verloop van tijd begon de motor onregelmatig te lopen. De 32.000 km beurt zat eraan te komen dus maakte ik een afspraak bij de dealer. Reactie van de dealer: komt door de gasinstallatie. Na een bezoek aan de specialist was het probleem even verholpen. Elke keer ging het motormanagement lampje weer branden en de motor onregelmatig lopen. Na de 48.000 km beurt was het niet meer op te lossen. Volgens de specialist moest ik de kleppen laten stellen. Mijn reactie natuurlijk: Nu al??? Zeker omdat de motor is voorzien van hydraulische stoters.
Ik terug naar de dealer om een afspraak te maken. Zijn eerste reactie: kan niet. De motor heeft hydraulische zelf stellende kleppen. Na lang aandringen heeft de dealer geinformeerd bij de importeur: het bleek toch te kunnen. Echter om de kleppen te kunnen stellen moet de distributie worden uitgebouwd en om dat te kunnen moet de motor worden uitgebouwd: geschatte kosten: 3000,- KASSA!!! Terwijl de gas specialist het had over "een kleine 80,-". Ja, bij een auto met ruimte onder kap...
Nou ja, wat moet je dan? Dus heb ik toestemming gegeven om de kleppen te stellen. Dáááág financieel voordeel.
Nadat de kleppen waren gesteld kreeg ik een telefoontje van de dealer: de kleppen zijn gesteld maar de motor heeft nog steeds te weinig compressie. Waarschijnlijk zijn de kleppen en de zittingen dusdanig ver versleten dat de kleppen niet meer te stellen zijn. De kop moest gereviseerd worden. En dat na slechts 58.000 km! Ik werd gek. Maar goed dacht ik, ik ben verzekerd, dus gaf ik toestemming de kop te reviseren. Fout, fout, fout, eerst de verzekering waarschuwen alvorens te repareren!!! Wist ik veel...
Uiteindelijke rekening: 4.700,-. Daar koop je verdorie een nieuwe motor voor! Op mijn verzoek, ja u leest het goed, op mijn verzoek zijn kleppen en zittingen gemonteerd die geschikt moeten zijn voor gas.
Na de revisie heb ik bijna 16.000 km probleemloos gereden, totdat op een bepaald moment, tijdens het wachten voor een stoplicht het motormanagementlampje begon te knipperen. Slechts een paar seconden en toen was het weer uit.
Inmiddels heb ik bijna 90.000 km gereden en de problemen blijven bestaan:
- Het motormanagement lampje brandt continu
- Regelmatig begint het lampje te knipperen. Als ik dit niet in de gaten heb zorgt de motor er wel voor dat ik het merk, want tijdens accelereren begint de motor ontzettend te bokken. Ik ken deze storing uit een XJ-R waar tijdens dit "bokken" de melding "beperkte trekkracht" in het display komt te staan. Enige remedie is gas loslaten en wachten tot het knipperen ophoudt. Prettig met 5 wachtende auto´s achter je. Het probleem doet zich ook voor bij rijden op benzine, dus ik vermoed dat de kleppen weer gesteld moeten worden. Weer 3.000,- naar de kloten. En de dealer kan mij niet garanderen dat dit de laatste keer zal zijn.
- Ik ben op non speaking terms met de gas specialist omdat hij weigert te bemiddelen met de verzekering. Hij heeft mij niet gewezen op het feit dat men eerst de verzekering dient intelichten alvorens opdracht tot reparatie te geven, terwijl hij heel goed wist dat met de motor iets niet in de haak was.
Kortom gas in een X-type: begin er niet aan, de ellende is niet te overzien.
Verder ben ik super tevreden over mijn X-type. Jaguar verdient beter verkoopcijfers. Maar ja, de gemiddelde Nederlander wordt liever gezien in een saaie 13 in een dozijn koekblik.
Mocht dit antwoordt voor jouw te laat komen, dan hoop ik dat jij meer geluk hebt en dat andere lezers zich 3 keer achter de oren krabben alvorens zich om te laten praten gas in een X-type in te bouwen.
Hallo John.
Een late reactie op je gasinstallatie x type jaguar 3.0.Mijn erveringen zijn als je op gas rijdt dan schakelt de benzinepomp uit en de drukmeter,dat geeft de storing aan in de computer en het motormannesment lampje.Je moet wel weten dat je met een jaguar rijdt en op gas dat dit zeer ordinair is
en zeker als je er ook nog een trehaak achter hebt,ik ben vierkant bij de jaguar dealer er uitgeschopt door de gas installatie maar ik heb gelukkig 50 jaar ervaring met gas motoren en zeker deze ford motor kan 500.000 km lopen.Technisch gezien is het een zeer goedkope auto alles bij elkaar gezocht. Remblokken Renault kangoo. Veel sukses Joarem.
16 jaar
Hallo john 5707,
Nog een late reactie op je vraag.
Kijk eens op www.vanmeenen.com
Link naar PARTICULIER
In de linker, groene, kolom:VOORBEELDEN
Daar staat een X type, 4.0, V8
Zelf rij ik al ruim 80.000 km met mijn XK8 op LPG met een installatie van Vanmeenen.
Prachtig stukje techniek en het werkt feilloos.
Groetjes,
Les Charles
16 jaar
Zulke auto's ombouwen naar lpg is vragen om problemen.
Ten eerste zijn er heel weinig die dit doen, met als gevolg dat als je dat wilt proefkonijn bent.
Alles is mogelijk, maar tegen welke prijs!.
Ford motoren staan niet bekend om het lang lopen op lpg, uitzonderingen daar gelaten!.
het staat ook leuk op je website, een jaguar op lpg, maar of het verstandig is is een tweede.
Vaak begint de ellende als de garantie allang verlopen is en dan geven de meeste niet meer thuis.
En een verzekering is leuk, maar lees de kleine lettertjes.
Vaak staan er veel uitsluitingen in en val je net buiten de prijzen als er betaald moet worden.
Bezint eer ge begint.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jaguar 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar