Wanneer ik met (een recent gekochte 2de hands), Unlimited tegen "hoge snelheid", = +/- 100km/hr over een oneffenheid in het wegdek rij, begint de vering te "oscilleren", ttz de wielen gaan ongecontroleerd in en uit hun vering, tot ik kort op de rem druk.
Ik zou stellen dat de schokdempers versleten zijn, doch na een dempertest bleek dit niet het geval. Speling op stabilisatorstang of ophangrubbers kan ik niet vinden. Let wel, de wagen blijft mooi rechtlijnig z'n traject vervolgen, zodat ik vermoed dat het niets met de stuurinrichting te maken heeft.
De wagen heeft slechts een 39000Km gereden, zonder terrein, het onderstel & chassis ogen nieuw, ik vind ook geen tekenen van een eerdere herstelling of ongeval.
Ik vraag me af of er nog iemand dit probleem heeft ondervonden? Heeft het iets te maken met de lange veerslag die typisch is ontworpen voor het terrein?Zou het helpen om regelbare luchtdrukschokdempers te monteren?
Alvast bedankt voor jullie aandacht en inbreng!
Rudy
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is je stuurdemper nog goed ? (geen lekkage of deuken enzo)
Greetz br0ns
Neen, stuurdemper oogt perfect, tevens heb ik de bevestiging nagekeken, geen speling vast te stellen. Het fenomeen doet zich trouwens zowel op de voor- als de achterwielen voor.
Misschien een domme vraag, maar is er een mogelijkheid om de dempingsgraad van de schokdempers aan te passen?
t'is mijn eerste terreinwagen, ik heb in het verleden hier nog nooit aan gewerkt, en ik heb nog geen handleiding ervan, (is me beloofd door verkoper...).
14 jaar
Nee ze zijn niet te stellen.
Banden spanning is wel goed ? Niet te hard ?
Ik weet niet wat voor uitvoering je hebt maar je kan ook je Sway Bar los gooien heb je dit niet perongeluk aan staan. ?
Welke handleiding bedoel je ? de Service Manual ? Die zijn niet los te verkrijgen (boek/cd/usb stick/los bestand) alleen via internet te berijken bij de importeur met hiervoor speciale codes.
Greetz br0ns
Sway bar vast / los geen beschikbare optie voor zover ik weet, 'Sahara-uitvoering), nee bedoelde niet de service manual, alhoewel ik deze wou bestellen via importeur.
Doelde op gewoon handleidingkje om te kijken naar mogelijkheden zoals instelbare dempers ed. Doch hierop kreeg ik van jou dus reeds antwoord.
Je idee van te hoge bandenspanning ga ik onmiddellijk checken, klinkt logisch, doch zal me voor het hoofd stoten moest het werkelijk zo simpel zijn.
Had ik zelf nog niet aan gedacht.....laat je snel nog iets weten.
In ieder geval al SUPER bedankt voor je hulp, voel ik me niet zo alleen staan met het probleem.
14 jaar
Bij landrover(zelfde as )was er teveel spel op het lager van fusee,dit is nastelbaar met dikteplaatjes en te controleren met een unster.
14 jaar
BrUns, heb de bandenspanning gecontroleerd, = 2,7Kg/cm² lijkt me inderdaad nogal veel voor 255-70-18 banden.
Ga nu eens opzoeken welke de juiste spanning dient te zijn.
Ziet er naar uit dat je wel eens gelijk kunt hebben... hou je op de hoogte.
Student, bedankt voor je inbreng, doch begrijp je opmerking "zelfde as" niet goed, en moet eerlijk bekennen, nog nooit van een "unster" gehoord.
14 jaar
Heb vereiste bandendruk gevonden, blijkt 35PSI te zijn, omgerekend kom ik aan 2,5 bar.
Banden op juiste spanning gebracht, ben benieuwd of dit "relatief" kleine verschil 't em gaat maken.
Laat nog iets weten.
14 jaar
Ca 25 jaar geleden bij landrover 109 kreeg deze ook jimmy bij putje in wegdek.Deze assen zijn nog altijd courant.De fusee had onder een conisch kegellager en boven een bus.Door boven dikteplaatjes te zetten kan men de lagerspeling regelen.Er is een formule voor het berekenen dikteplaatjes .Voor een bak bier durf ik wedden dat ge daar moet zoeken en niet het lapmiddel van bandendrukvermindering.Bij doe het zelf (mits unster-aankoop) is het kostenplaatje laag.--------------------------------IK BEN VERKEERD,maar het kan nog altijd.Er zitten balljoints op de plaats v/d fuseepen en onderste lager.Om deze te testen,gebruik een bandijzer voor speling te bespeuren.Ik koppel ze meestal los tov de spankracht van veer of torsiebar.Sorry.
14 jaar
Na verlagen bandendruk een aantal testen gedaan, het fenomeen is nog aanwezig, doch in veel mindere mate.
Treedt slechts occasioneel op, en duurt niet zo lang meer.
Misschien een combinatie van factoren?
Ga de eerst volgende gelegenheid "student" z'n voorstel uitvoeren, antwoord hierop kan enkele dagen duren, (is m'n vrouw haar auto, en enkele dagen intensief nodig).
Zodra ik de kans zie laat ik jullie de uitslag weten.
Nogmaals bedankt voor het mee zoeken.
14 jaar
Het zal dan wel snel zijn dat deze stuk zijn maar alles kan heb het zelf nog niet meer gemaakt bij een Wrangler Unlimited.
Inmiddels fuseepen en alle bevestigingen voortrein gecontroleerd, geen defect kunnen vaststellen.
Begin er moedeloos van te worden.
Heb 4 nieuwe schokdempers besteld, ondanks goede uitslag dempertest.
Tenzij nieuwe input van jullie, en geen resultaat met nieuwe dempers, zal vrouwlief verder moeten leven met het fenomeen.
Ze heeft dan toch haar droomauto, en alles heeft z'n prijs???
Indien er nog iemand het zelfde probleempje ondervindt, graag, ook binnen een paar maanden, reactie.
Heb het probleem ook aan de dealer voorgelegd, doch zonder resultaat : 2 dagen zoeken, tevergeefs.
Nogmaals bedankt aan de meedenkers!
14 jaar
Wat kost nu meer,balljoints of schokdempers.Mijn bak bier kom ik nog wel eens halen.B of Nl is klein,probeer het eens te zoeken in het engels.Lezen kunt ge het altijd zonder in te loggenIk woon omgeving Lier.
14 jaar
Hallo RudyArt,
Dit is géén shimmy of versleten dempers, maar de beruchte DW (Death Wobble).
Alle Wranglers zijn er gevoelig aan, maar het starten ervan is steeds een bepaalde samenloop van omstandigheden.
Ook LandRovers, met de starre vooras, kunnen er last van hebben.
Begin met de goedkoopste oplossingen uit te testen, zoals bandenspanning, wielbouten juist vast zetten e.d.
En zo zoek je verder naar de mogelijkheden.
Eén of andere los getrilde bout
Kruiskoppelingen
Ball-joints
enz enz
Bij mijn Wrangler was de oorzaak een ovaal uitgesleten oog van de Front Track Bar.
Die stang zorgt er namelijk voor dat de beide voorwiele exact dezelfde bocht maken.
Succes,
Met sportieve groeten,
Les Charles
P.S.: ga maar eens op U-tube kijken, er staan verbazende filmpjes op over dit verschijnsel
14 jaar
OK, bedankt Les Charles, zal je denkpiste eens opvolgen.
Weet je ook wat dit verschijnsel juist inhoud?
Betreft dit een in resonantie gaan van een aantal ophangingsonderdelen?
14 jaar
Hallo,
Inderdaad, dat is momenteel de meest voor de hand liggende theorie.
Op U-tube staan er zelfs filmopnames, gemaakt onder de auto, op het moment dat de Death Wobble begint en eindigt.
Zéér interessant ! (en spectaculair)
Ook zijn er verschillende mogelijke problemen aantoonbaar via deze weg.
Succes,
Met sportieve groeten,
Les Charles
14 jaar
Les Charles;
heb inderdaad de vermelde opnames gezien, tevens wat relevante commentaren opgepikt.
Probleem, als ik deze opnames / commentaren en diagnoses van deze "death wobble" bekijk, gaan deze alle over een resonantie die optreedt op componenten die betrekking hebben op de stuurinrichting.
Uit de opnames kon ik ook afleiden dat hierdoor het stuur uiteraard mee resoneerde, (te zien aan het heftig heen en weer schudden van de bestuurder z'n handen).
Doch, dit verschijnsel heb ik niet ondervonden. De wielen "resoneren" weliswaar, doch in m'n stuurwiel is amper een trilling voelbaar.
Hierdoor ontstond bij mij het vermoeden dat de wielen niet links / rechts gaan, doch op / neer.Vandaar m'n vermoeden van de schokdempers.
Verwacht m'n bestelde schokdempers eerstdaags, doch ik onthoud dank zij je U-tube tip de mogelijkheid om een camera te installeren onder de wagen.Laat jullie in elk geval de uitslag weten.Wens me succes, en bedankt voor de interesse!
14 jaar
OK, hier ben ik weer. Schokdempers zijn gemonteerd & testrit uitgevoerd.
Het verschijnsel doet zich niet meer voor.
Ik hoop alleen dat het probleem effectief in de schokbrekers zat, en dat de nieuwe, stuggere dempers, het probleem niet masceren.
Op de testbank gaven de 'oude' een dempingsfactor tussen de 49 en 53%, wat bij alle andere merken waar ik in het verleden aan gewerkt heb, een goede wegligging gaf, zonder voelbare problemen. Jeep is hier misschien gevoelig aan?
In elk geval, afwachten nu, indien binnen een paar maanden het verschijnsel weer optreedt, laat ik jullie zeker bericht.
Tot dan lijkt m'n probleem opgelost.
Ik blijf wel zeker jullie discussies volgen op 'problemcar', heel interessant.
Vind het alleen spijtig dat ik als partikulier te weinig ervaring kan opdoen om jullie op mijn beurt te kunnen adviseren, nogmaals bedankt voor de suggesties.
@Student : spijtig, doch zoals het er nu uitziet, geen bak bier voor jou. Doch als je in de regio komt ben je steeds welkom om een pintje te komen drinken.
14 jaar
Nog veel rijplezier met je jeep.Is het Beerzel bij Putte.Achter het pleintje zit er iemand met moto banden.Ik kom daar voor diesel ondersteuning.Goede avond nog.Bewerking,ja stuur de bon "goed voor een pint" maar op,ik zal het uitprinten.Vergeet de andere raadgevers niet !
14 jaar
@Student;
Yep, Beerzel bij Putte, juiste adres geef ik via E-mail, in't geval je jouw pintje wil opeisen.
Met wat geluk, (voor jou, niet voor mij), kan je aanspraak maken binnen een paar maanden op je bak.
14 jaar
Mooi dat opgelost is nu maar hopen dat het wegblijft.
greetz br0ns
Yep, bedankt Brûns!
14 jaar
Om nog even op de bandenspanning door te gaan.
Ik heb me daarin verdiept en heb de formule die de bandenfabrikanten gebruiken bemachtigd en uitgewerkt.
Je banden zijn mogelijk niet de originele en hebben aan de maten te zien waarschijnlijk een hoog draagvermogen, dus redelijk overbemeten voor de auto.
Dan zou een nog lagere druk ook nog wel eens verantwoord kunnen zijn.
Begin maar een met nieuwste spreadsheet in volgende map, en zoek anders maar eens naar "het grote serieuse bandendruk en aslastenspel"van daaruit .
http://cid-a526e0eee092e6dc.office.live....
mocht deze link niet gelijk goed verscheinen , plak en copieer hem dan in je browser.
Laat eens weten wat de uitkomst is.
succes ( ja dat is) Peter
edit : bij zelf openen van de link kreeg ik een leeg scherm, daarom maar opnieuw de link hier om te zien of het dan wel lukt.
http://cid-a526e0eee092e6dc.office.live....
geprobeerd en het bleek het puntje te zijn, wat de boel in de war stuurde. daarom die maar weg gehaald( deze edit laten staan om bij eerder proberen door anderen, onnodige vragen daarover te voorkomen).
14 jaar
OK; doe ik, invalshoek klinkt al interessant.
Bedankt, Peter.
14 jaar
Jadatis, heb je site bekeken, en ja hoor, de banden die er op liggen hebben een véél te hoog draagvermogen volgens je site.
We zijn nu 22/9, en na het vervangen van de schokdempers verder geen problemen meer ondervonden, doch ik begin stilaan te vermoeden dat m'n probleem niet te herleiden was tot één defect / slecht onderdeel.
Dank zij jullie gevariëerde inbreng zou een combinatie van : 1- te hoge bandenspanning, 2- overbemeten draagkracht banden, 3-verminderde demping schokdempers, samen wel eens de oplossing kunnen zijn. Gezien het "resoneren" zich niet meer heeft voorgedaan, en m'n banden nog niet voor de helft versleten zijn, (zie Km-stand), rijdt ik zo nog even verder. Ben wel van plan, wanneer banden versleten zijn, of, het fenomeen zich terug voordoet, banden met een aangepaste draagcapaciteit te monteren. De huidige zouden volgens je gegevens het dubbele kunnen dragen dan wat noodzakelijk is. Wel eigenaardig dat deze banden door Jeep op deze wagen zijn gelegd, niet?
@ moderator : je mag m'n topic als opgelost noteren.
Beloof jullie allen wel, bij wijziging huidige situatie, op de hoogte te houden.
Met de beste groeten!
14 jaar
Hoef je niet te doen, dat banden plaatsen met lager draagvermogen.
Is wel prettig zo , kun je de druk lekker laag houden, wat bij tereinrijden een voordeel geeft van betere grip en makkelijker uit moeilijke situaties trekken.
Maar heb je de bandendruk na de schokbrekerwissel nog eens gemeten.
In België worden de schokbrekers bij de "APK"ook getest, en daar wordt de bandendruk wel eens verlaagd om deze test gunstig te laten uitvallen.
Mogelijk is bij de schokbreker-wissel door de garage ook (volkomen verantwoord, zo blijkt) de bandendruk verlaagd.
Als dan bij een grote beurt de bandendruk op 2,5 of zelfs 3 bar gezet wordt is je probleem weer terug.
Dus , nu meten , en de huidige druk onthouden voor later.
14 jaar
Jadatis;
ik heb de schokbrekers zelf gemonteerd, zodat ik zeker weet dat de bandendruk niet verlaagd is.
Zal wel eens experimenteren met hogere bandendruk.......vermits het me irriteert dat ik nog steeds geen sluitende oplossing voor het probleem heb gevonden.OK, het fenomeen doet zich niet meer voor, doch het waarom heb ik nog niet 100% begrepen, dus ik blijf zoeken.
Vermits dit de eerste wagen is die me met dit fenomeen opzadelt, nog nooit eerder van resonantieproblemen bij andere merken gehoord, blijft het me irriteren. Ik heb 18 jaar, na m'n uren, gewerkt aan auto's van diverse merken, nooit zo een probleem gehad. Ik vermoed dan ook dat het voor een deel een "ontwerp" probleem van Jeep is, misschien te zoeken in het feit dat een 4x4 een starre verbinding heeft tussen de L & R wielen tgv de aandrijfassen? Ook het grotere gewicht van de niet afgeveerde massa zal een rol spelen, denk ik dan.
Vind het wel tof dat je me mogelijke oorzaken blijft doorsturen, waarvoor BEDANKT!
14 jaar
Als je alles nieuw plaatst dan zal de fout er wel bij zitten.Nee zoniet.Ik dacht nog even aan de eenparigheid van de cardanas.Als er nu toevallig een kruisje stuk is of de cardan is niet goed in elkaar gezet dan gaat hij trillen(ze mogen maar 90 of 180° verdraaid zitten,die koppelingen)Balanceren gebeurt ook bij de cardan
14 jaar
OK, die stelling klopt, maar..volgens mij zal een onbalans in de cardan zich altijd manifesteren, misschien enkel op een bepaalde snelheid, maar niet enkel na het nemen van een "bult" in de weg. In het meest extreme geval enkel op een bepaalde snelheid én met een hoge belasting, (acceleratie), doch de cardan draait altijd mee,niet waar? Trouwens, ben ik wel de enige die dit probleem heeft met een Jeep? Gezien de km-stand en het feit dat hij nooit iets anders dan asfalt heeft gezien, kan ik me niet goed voorstellen dat dergelijke componenten reeds versleten zouden zijn op een voertuig dat tenslotte is ontwikkeld om in alle terrein te rijden. M'n BMW vertoont na 250.000Km nog steeds geen slijtage aan de ophanging of drijvende delen, en deze is niet gemaakt om in het terrein hellingen van 45° te nemen.....Als m'n redenering ergens mank loopt, laat het me gerust weten, zoals ik al zei, ik heb geen ervaring met terreinwagens.
14 jaar
Als de wielvlucht niet goed is dan kan hij ook springerig worden .Die mannen met ingekorte vering,daar staat de wielvlucht verkeerd.Men heeft dan kale plekjes op de band zodat men denkt dat het de schokdempers zijn.Is jouw wrangler al uitgelijnd geweest.?
14 jaar
Ah, ook dat is een nieuw gegeven voor mij. Bij verkeerde wielvlucht, springerig gedrag vertonen...? OK, maar ben je zeker dat het "springen" niet veroorzaakt wordt door die ingekorte vering? = stugger = harder reageren op oneffenheden.
Bij "kunstmatig" ingekorte veren zal de wielvlucht, denk ik dan, wel verkorten, doch de beschreven radiaal blijft toch dezelfde, of niet?
Om te antwoorden, nee nog niet uitgelijnd, vermits ik daar de oorzaak niet vermoedde, tot jouw berichtje dan.
Bovendien is het slijtagepatroon perfect, de wagen rijdt als op rails rechtdoor & bij het uitkomen van een bocht neemt het stuur spontaan de rechtdoor positie aan, dus qua caster, camber & toespoor had ik geen reden om hier te gaan zoeken.
Als je inderdaad hiermee ervaring hebt gehad, loont het misschien om hem te laten "lijnen".
Nogmaals, bedankt voor de info.
14 jaar
Nog een kleine epiloog.Die veren zijn die orgineel kort of zelf ingekort.Veren kunnen natrillen of zelfs gaan zweven(zwevende kleppen).Men kan de spoed veranderen.De uiteinden in diameter verkleinen.Van dik naar dun materiaal gaan.Dit allemaal om het natrillen te dempen.Die cross auto 's hebben zelfs twee soorten veren aan een 1 wiel hangen.Dus bij zelf inkorten kan ze te zwak worden of het natrillen kan worden bevorderd.Er zijn ook 3 soorten telescoopschokdempers:-hydraulische schokdemper met dubele cilinder-hydropneumatisch(hogedruk)schokdemper met enkele cilinder en zwevende zuiger-hydropneumatische(lagedruk)schokdemper met dubbele cilinder.
14 jaar
OK, maar deze veren blijken, heb ik nagekeken via verdeler, origineel.
Geen ingekorte of aangepaste veren of dempers, standaard opstelling.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jeep Wrangler of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar