Er speelt een vreemd probleem met onze Kia. Hij verslijt startmotoren! De eerste die gesloopt was zei alleen nog maar klik.
De volgende zei ook na een anderhalve maand klik, na de derde die ook kaduuk was besloot ik het contact slot maar eens te laten vervangen. Nu maakt de startmotor wel een zoemend geluid, maar pakt ie niet in ene, maar dan wel na een aantal keer starten. De dealer wijt dit aan de starterkrans, zelf denk ik dat het een elektronisch probleem is en dat de bendix rondsel daardoor niet voldoende snel naar buitenkomt om de krans aan te drijven.
Het vermoeden wordt versterkt door golven in het stationairtoerental als ik bijvoorbeeld voor het stoplicht sta. Dit doet ie zowel op gas als op benzine.
Er is iets met die elektra, hij start ook soms zomaar weer wel als ik hem omzet van gas naar benzine of andersom.
Wie heeft dit meer meegemaakt, of weet de oplossing?
De gasdrukregelaar en de stappenmotor zijn vorig jaar vervangen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Controleer de massastrip van het chassis naar de motor.
Grote kans dat er een slecht contact is en dat het dus helemaal niet aan de startmotor ligt...
[quote=Hans4040]Controleer de massastrip van het chassis naar de motor.
Grote kans dat er een slecht contact is en dat het dus helemaal niet aan de startmotor ligt...[/quote]
bedankt voor je reactie.
Wat is de beste plek om de motor met een massastrip aan het chassis te verbinden?
Ik heb wel een keer met de startkabel de minpool van de accu met het motorblok verbonden, maar dat was zonder merkbaar resultaat.
14 jaar
Vanmorgen weer, je moet 10x starten en omzetten op gas en of benzine voordat ie pakt, de motor dan, de startmotor hoor je wel gewoon zoemen. wanneer de motor warm is geeft ie geen startproblemen. Dat is dan toch niet de starterkrans?
Zijn er nog meer suggesties behalve de massastrip? De accu heb ik ook al een keer laten controleren, die is in orde.
14 jaar
Hallo Pablo,
Er is een verschil tussen niet starten en niet rondgooien.!
Het maakt voor het rondgooien niets uit of je op LPG of op benzine schakelt.
Jouw probleem is dat de startmotor niet ronddraait ? Of heb ik dit mis??
Als je starter dus niet ronddraait, krijgt deze; ofwel geen spanning op het relais, ofwel de massa is niet (goed) genoeg.
In het laatste geval, heeft Hans gelijk, en dien je de massa in orde te maken. Dit kan met een zg. massastrip.
Jouw dealer wijt het probleem aan de starterkrans, dat zegt hij niet voor niets.
Dus mijn vraag aan jouw is; als je auto NIET start, slaat hij dan niet aan, of gooit de startmotor de motor niet rond?
Ralf
tja,
De dealer zegt het niet voor niets.
Ik ga morgen even die massa nog eens proberen, anders geef ik het denk ik maar op.
De startmotor slaat wel aan, maar pakt de motor niet op ( wel een zoemend geluid) Dit is sinds de laatste reparatie ( vervanging startmotor) het geval.
Als de motor warm is, heeft ie hier geen last van. En als de startmotor de motor oppakt heeft ie er helemaal geen moeite mee, dan start ie direct.
Bedankt voor je reactie!
14 jaar
Heb de massa kabel aangevuld met mijn startkabel. helaas zonder resultaat.
Ik vraag me af wat er nou werkelijk aan de hand is. Is er echt niemand die de oplossing heeft?
14 jaar
Niet zo wanhopig reageren, we willen je alleen maar op weg helpen.
Dat zoemende geluid, vermoedt ik dat de starter wel ronddraaitl, maar niet in de starterkrans grijpt. Dan zou het kunnen dat ofwel de bendix niet goed genoeg functioneert. Ofwel het startrelais schiet niet ver genoeg naar binnen.
Ik vraag me dan ook af of je dealer een nieuwe heeft geplaatst of een deels gereviseerde (gebruikte).
Als de starterkrans beschadigt is, en het vliegwiel staat met die beschadiging precies t.o.v. de starter, dan hoor je ook een zoemend geluid, en grijpt hij dus ook niet in de starterkrans.
Als je dealer zegt dat dit het geval is, dan kun je wel honderd keer een goede massa aanleggen, maar dan doet de startmotor het nog steeds niet. En wellicht dat toch iemand nu de oplossing heeft !!
S6
Maar wat ik dan zo vreemd vind is dat ie het met een 'warme'start wel gewoon doet. En koud moet ik altijd minimaal 10x starten, en dan pakt ie in ene.
Het probleem met de dealer is dat ze de reparatie kosten schatten op 1700 euries, en dan nog niet garanderen dat het probleem verholpen is.
Het zou kunnen dat deze 4e startmotor inderdaad niet goed is, dat het relais niet voldoende naar binnen komt. Zelf had ik het vermoeden dat het eerder aan het contactslot lag, en dat is nu opgelost, alleen hebben ze er direct die andere (huidige) startmotor ingezet omdat de oude kaduuk was. ..
Als ik mezelf zo hoor wordt het toch wel tijd voor een andere auto.. het is al sinds december elke dag spannend of ik de weg op kan..
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sportage of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar